واعظی در گفتگو با «نصر» خبر داد؛

پایان پاییز، زمان اعلام نتیجه بررسی های علمی بحران زیستی کاوه سودا/ حیثیت علمی خود و دانشگاه تبریز را فدای هیچ مصلحتی نمی کنیم

1398/07/03 - 11:40 - کد خبر: 3045
کارخانه صنایع شیمیایی کاوه سودا

نصر: پروژه مطالعات مخاطرات زیست محیطی کارخانه صنایع شیمیایی کاوه سودا با سه ماه تاخیر به کارگروه علمی متشکل از سوی دانشگاه تبریز ابلاغ شده است!

به گزارش نصر، «عبدالرضا واعظی»، رئیس کارگروه علمی بررسی بحران زیست محیطی کارخانه صنایع شیمیایی کاوه سودا، با بیان این موضوع به خبرنگار «نصر» گفت: پروژه مطالعه مخاطرات زیست محیطی کارخانه صنایع شیمیایی کاوه سودا حدود یک ماه قبل به ما ابلاغ شده است، اما ما قبل از آن کارهای مطالعاتی را شروع کرده بودیم.

وی افزود: الان مطالعات ژئوفیزیک مرحله اول را تمام کرده ایم و هفته آینده مطالعات ژئوفیزیک مرحله دوم هم به پایان می رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز ادامه داد: حفاری هایی که مورد نیاز ما است منتظر مجوز هستند و به سازمان آب در این خصوص نامه نوشته ایم و با سازمان بازرسی هم هماهنگی هایی کرده ایم تا مشکل معارضین حل شود.

واعظی گفت: برخی معارضین ما را در مرحله مطالعات ژئوفیزیک اذیت کردند تا آنها متوجه اهمیت قضیه شوند، از سازمان بازرسی دستوری درخواست کردم تا این مشکل رفع شود.

وی با بیان اینکه برای حفاری در محوطه کارخانه کاوه سودا مشکلی نداریم، تاکید کرد: باید در صدور مجوز حفاری ها تسریع شود.

رئیس کارگروه علمی بررسی بحران زیست محیطی کارخانه صنایع شیمیایی کاوه سودا گفت: تا کنون دو بار از کاوه سودا بازدید کرده ایم و موارد لازم را در این واحد صنایع شیمیایی بررسی کرده ایم.

واعظی ادامه داد: داده های مختلف از حفاظت محیط زیست استان، شرکت آب منطقه ای و خود کارخانه کاوه سودا جمع آوری کرده ایم و حالا پیمانکار حفاری ها هم مشخص شده است و منتظر صدور مجوز حفاری هستیم.

وی اظهار داشت: بخشی از کار که در دست خود ماست به سرعت پیش می رود و اگر موارد پیش بینی نشده و طولانی شدن صدور مجوزها نباشد کار سریع پیش خواهد رفت.

رئیس کارگروه علمی بررسی بحران زیست محیطی کارخانه صنایع شیمیایی کاوه سودا در مورد زمان اعلام نتیجه بررسی های این کارگروه علمی گفت: بدون توجه به پروسه زمان بر صدور مجوزها، یک ماه حفاری ها طول خواهد کشید، یک ماه هم نمونه برداری ها و تحلیل نتایج طول می کشد و فکر می کنم انشاالله حداکثر تا پایان پاییز بتوانیم نتایج مطالعه در مورد آلودگی زیست محیطی کاوه سودا را ارائه بدهیم.

 

واعظی با تاکید بر اهمیت اجرای این پروژه مطالعاتی زیست محیطی، اظهار داشت: با فشار رسانه ها و افکار عمومی و نیز تاکید استاندار آذربایجان شرقی انشاالله این کار به سرعت پیش خواهد رفت و مطمئن باشید بدون جانبداری این پروژه را اجرا خواهیم کرد و حیثیت علمی خودمان و حیثیت دانشگاه تبریز را فدای هیچ مصلحت و فشاری نخواهیم کرد.

وی در پایان گفت: به مدیران کاوه سودا هم اعلام کرده ام که چه خوشتان بیاید و چه خوشتان نیاید، هر واقعیتی درباره کاوه سودا را به دستگاه های مسئول و رسانه ها اعلام خواهیم کرد و هیچ ترسی هم از کسی نداریم.

به گزارش نصر، بحران زیست محیطی کارخانه صنایع شیمیایی کاوه سودا از اواخر سال گذشته با انتشار فیلم ها و تصاویری از نحوه مدیریت غیر اصولی پساب پر حجم این کارخانه در رسانه ها بازتاب یافته و موجب واکنش تند نمایندگان مجلس و سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در آذربایجان شرقی شد.

با ادامه انتقادات از عملکرد سوال برانگیز اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در برخورد با بحران زیستی کاوه سودا، استانداری آذربایجان شرقی تیمی از دانشگاه تبریز را مامور بررسی این موضوع کرد.

کارخانه کاوه سودا از سال 82 به بهره برداری رسیده و تولید عمده آن کربنات سدیم با استفاده از مواد اولیه نمک، آهک و آمونیاک است. این واحد صنایع شیمیایی روزانه بیش از 8 هزار متر مکعب پساب صنعتی با پی.اچ نزدیک 12 و ای.سی بالای 180 هزار تولید می کند که عمده انتقادات نسبت به نحوه مدیریت این پساب پرحجم و خطرناک و احتمال آلودگی آب های زیر زمینی و خاک منطقه است.

کاوه سودا نمک مورد نیاز خود را از پارک ملی دریاچه ارومیه برداشت می کند.

انتهای پیام/

پژوهشیار