یک کارشناس ارشد تغذیه مطرح کرد:

توصیه‌های غذایی برای رفع علائم گوارشی ناشی از کرونا

1399/08/16 - 16:56 - کد خبر: 30278
کرونا

نصر: براساس نتایج مشاهدات و بررسی‌ها، علائم بیماری کرونا، طیفی وسیع را در بر می‌گیرد، ویروس کووید۱۹، که دامنه‌ای خفیف تا شدید را مانند دیگر بیماری‌های ویروسی ایجاد می‌کند، در بیماران مختلف امکان درگیر کردن بخش‌های متفاوتی از بدن را دارد و متناسب به محل درگیری، علائمی بُروز می‌دهد.

به گزارش نصر، طی بیش از هشت ماه پاندمی کووید۱۹ در جهان، افراد مبتلا، علائم متفاوت در طیفی گسترده نشان داده‌اند، علائمی که شامل نشانه‌های عمومی مثل تب، لرز، آبریزش و گلودرد، علائم تنفسی مانند نفس تنگی، سرفه و مشکلات حاد تنفسی گرفته تا علائم گوارشی نظیر اسهال، استفراغ، درد شکم، تهوع و ...است.
یک کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت و گو با ایسنا و ضمن اشاره به اینکه برخی از مبتلایان به کرونا، با علائم گوارشی مواجه می‌شوند، گفت: اسهال در اغلب افراد مبتلا به این بیماری دیده می‌شود و در اکثر آنان به معنی افزایش دفاعات دفع یا شل شدن قوام مدفوع است.
فاطمه شفیعی با یادآوری اینکه در تعریف پزشکی، دفعات حرکات روده که منجر به دفع می‌شود، سه بار در روز است، گفت: افزایش وزن مدفوع به بیش از ۳۰۰ گرم در روز اسهال تعریف می‌شود که اغلب ۶۰ تا ۸۵ درصد این وزن را آب تشکیل می‌دهد، بنابراین، اسهال واقعی از بیماری‌هایی که باعث افزایش حرکات روده یا اجابت مزاج بی اختیار می‌شود، متمایز است. اما در هر حالت اسهال می تواند منجر به کم آبی و از دست دادن مواد معدنی بدن شود.
این کارشناس ارشد تغذیه بالینی خاطرنشان کرد: بعضی از انواع مواد غذایی سریعتر از دستگاه گوارش عبور می ‌کنند و سبب بدتر شدن اسهال می‌ شوند بنابراین در زمان اسهال باید از مصرف این دسته از مواد خودداری کرد.
او یکی از دسته غذاهایی که افراد مبتلا به اسهال نباید مصرف کنند را غذاهای چرب بیان و اضافه کرد: غذاهای سرخ کرده و حاوی چربی بالا و سس‌ها می ‌توانند علائم اسهال را بدتر کند.
شفیعی لبنیات را نیز از نمونه غذاهای مضر برای اسهال دانست و گفت: در زمان اسهال روده ‌ها نسبت به لبنیات، جز ماست و دوغ به ویژه ماست پروبیوتیک حساس خواهد شد، بنابراین توصیه میشود که از مصرف شیر، کره و پنیر و بستنی، پرهیز شود.
او سومین دسته از غذاهای تشدید کننده اسهال را نوشیدنی‌های کافئین‌دار، کاکائو و شکلات دانست و گفت: این دسته از مواد نوشیدنی و تنقلات، موجب از دست رفتن آب بدن خواهد شد و با توجه به اینکه اسهال، دفع آب و الکترولیت بدن را به همراه دارد، لذا مصرف این مواد غذایی، عوارض کمبود اب را تشدید کرده و بیمار را در شرایط دهیدراته قرار می‌دهد.
این کارشناس تغذیه همچنین به منع مصرف شیرین کننده‌ های مصنوعی و سوربیتول، اشاره و اضافه کرد: این شیرین کننده‌ ها اثرات روان کنندگی دستگاه گوارش (ملین) دارد، بنابراین از مصرف هرگونه شیرین کننده مانند آبنبات، نوشابه ‌ها، آدامس شیرین و سایر مواد غذایی شیرین باید خودداری کرد.
شفیعی همچنین توصیه کرد که افراد خصوصا بیماران کرونایی که یکی از نشانه‌های بالینی آنها، اسهال است، از خوردن موادغذایی نفاخ، جدا پرهیز کنند و گفت: مصرف میوه و سبزی برای حفظ سلامت بسیار ضروری‌ست اما با توجه به اینکه در زمان ابتلا به اسهال، نباید مواد تولید کننده گاز مصرف شود، بنابراین فرد باید از مصرف برخی از انواع سبزی مانند کلم، گل کلم، بروکلی، انواع حبوبات، چاشنی‌های غذا، انجیر، آلوچه، آب آلو و میوه و آبمیوه‌های مسهل و ملین، امتناع کند.
این کارشناس تغذیه توصیه کرد که بیماران کرونایی که دستگاه گوارش آنان درگیر شده است، از غذای تازه استفاده کنند زیرا غذای کهنه و مانده، بعضا تشدید کننده علائم گوارشی خواهد بود.
او همچنین به این بیماران توصیه کرد که بین گروه میوه‌جات، مبتلایان به اسهال از موز استفاده کنند و ادامه داد: این میوه به دلیل دارا بودن املاح خصوصا پتاسیم، به تامین الکترولیتهای از دست رفته بدن کمک خواهد کرد، از طرفی پکتین موجود در موز، فیبری محلول در آب است که جذب مایعات درون روده را تسهیل می‌کند؛ موز البته واجد ترکیبات پربیوتیک بوده و سبب رشد باکتریهای مفید در روده بزرگ می‌شود.
این کارشناس ارشد تغذیه مصرف برنج سفید را به دلیل هضم راحت توصیه و اضافه کرد: سس سیب، سیب پخته، کمپوت سیب بدون شکر، از موادی است که به دلیل داشتن پکتین، توصیه می‌شود، اما چون هضم سیب خام به دلیل داشتن پکتین زیاد مشکل است لذا مصرف سیب پخته یا کمپوت آن توصیه می‌شود.
شفیعی در ادامه مصرف نان برشته یا تست را نیز توصیه و اضافه کرد: مصرف نان سفید بهتر از نان سبوس دار، کامل یا نان قهوه‌اس است، زیرا سبوس، هضم نان را سخت خواهد کرد؛ البته به کسانیکه دچار سندروم روده تحریک پذیر هستند، توصیه میشود کمپوت سیب و نان فاقد گلوتن، مصرف کنند.
مصرف پوره سیب زمینی، جوجه آب پز یا بخارپز، ماست خصوصا ماست پروبیوتیک، آب مرغ، سوپ مرغ و آب و مایعات فراوان، از توصیه‌های اکید او به کسانی است که دچار علائم گوارشی بیماری کرونا می‌شوند.
این کارشناس تغذیه به افراد دارای علائم گوارشی ناشی از ابتلا به کرونا، تاکید کرد که اگر اسهال آنها بیش از ۵ تا ۷ روز ادامه پیدا کرد یا با خون همراه بود، حتما به پزشک مراجعه و از درمان خودسرانه پرهیز کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار