رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی؛

ممانعت از تهدید امنیت غذایی از رئوس پدافند غیرعامل است

1399/08/15 - 11:40 - کد خبر: 30222
اکبر فتحی

نصر: رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: جلوگیری از تهدید امنیت غذایی از مهم ترین رئوس پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی است.

به گزارش نصر، اکبر فتحی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار، اقدامات غیرنظامی در قالب پدافند غیرعامل را در امور مربوط به کشاورزی لازم دانست و ورود به این حوزه را عاملی مهم در کاهش امکان آسیب یا خسارت های مالی و جانی و تهدید امنیت غذایی در برابر دشمنان بیان کرد.
وی خسارت آفت ها و بیماری در بخش دام و طیور، عوامل غیرطبیعی و کشت بذرهای نامناسب را از زمینه ها و زیرمجموعه فعالیت های پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی بیان کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه بخش کشاورزی وظیفه تامین امنیت غذایی را برعهده دارد،  وظایف پدافند غیرعامل در بعد داخلی نیازمند توجه ویژه به کشاورزان است چون یک آفت به صورت نادر بروز پیدا می کند و رفته رفته عمومی می شود که می توان با انجام اقدامات لازم از پیش روی آن جلوگیری کرد.  
فتحی اظهار داشت: در راستای همین اقدامات جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی علاوه بر اقدامات فنی که شامل کاشت داشت و برداشت و نگهداری است، به آموزش کشاورزان در حوزه ترویج رسیدگی می کند و علوم مورد تاکید پدافند غیرعامل را هم به کشاورزان و افراد مرتبط آموزش می دهد.
وی با بیان اینکه پدافتد غیرعامل در بخش کشاورزی اهمیت مضاعفی نسبت به سایر بخش‌ها دارد، یادآور شد: بخش کشاورزی به دلیل اهمیت خاص خود همواره در معرض انواع بلاها و تهدیدهایی قرار دارد که تامین امنیت غذایی را با خطر مواجه می‌کند.
فتحی با بیان این‌که برای تامین امنیت غذایی باید اقدامات استراتژیک انجام گیرد، گفت: یکی از این اقدامات ذخیره سازی مواد غذایی و استفاده در زمان کمبود و بحران محصول خاصی است، به خصوص محصولات وارداتی همچون نهاده دامی که در دوره‌ای، امکان وارد کردن وجود نداشته باشد،  در این راستا طی ماه‌های گذشته با مشکل کمبود نهاده مواجه شدیم اما تمامی دامداران و مرغداران اکنون می‌توانند به شکل رسمی و از طریق سامانه مجازی نهاده موردنیاز را خریداری کنند.
وی فلسفه وجودی شرکت پشتیبانی دام را پدافند غیرعامل برشمرد و گفت: این شرکت به عنوان متولی ذخیره سازی مواد غذایی در کشور محصولات مختلف کشاورزی را در انبارها و سیلوهای پراکنده سراسر کشور برای مواقع بحرانی ذخیره کرده و طی دو تا سه ماه کمبود محصول در بازار توزیع می‌کند.  
فتحی افزود:  هر یک از محصولات کشاورزی حتی پس از برداشت نیز موجود زنده هستند و احتمال فسادزایی دارند؛  محصولاتی چون سویا، کنجاله سویا و ذرت، میزان فساد پذیری بالاتری نسبت به سایر محصولات داشته و فقط می‌توان در زمان کوتاهی نگهداری کرد که از این رو در بحث پدافند غیرعامل تنها توجه به بحث ذخیره سازی محصولات نباید انجام گیرد، بلکه باید به سمت تولید داخل برویم.  
وی با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی در سایه پدافند غیرعامل حاصل می شود، اضافه کرد: عمده اقدامات در کشاورزی مقاومتی، توجه به تولید از محل منابع داخلی است، پس اگر بتوانیم هر ساله مقداری از مصرف محصولات وارداتی را کاهش بدهیم، وابستگی به خارج را کاهش خواهیم داد.
 رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به مشکلات واردات محصولات کشاورزی آلوده به کشور، اظهار داشت: پیشتر در ایران چیزی به نام آفت سوسک کلرادو وجود نداشت، اما یک استاد دانشگاه بدون اطلاع و از روی کنجکاوی و خیرخواهی، بذور یک نوع سیب زمینی را به صورت چمدانی وارد کشور کرده بود که متاسفانه یکی از این بذور آلوده به آفت سوسک بود که پس از آن در داخل کشور گسترش یافت و اکنون سوسک کلرادو یکی از آفات اساسی مزارع سیب زمینی محسوب می‌شود.
فتحی ادامه داد: اکنون برای جلوگیری از این مشکل، در تمامی فرودگاه‌های کشور یک بخش قرنطینه وجود دارد که هر نوع محصول کشاورزی و یا بذر وارداتی را بررسی می‌کند و این گونه مشکلات کشاورزی و زیستی می‌تواند منجر به فاجعه بزرگ اقتصادی شود و در این راستا است که به اهمیت پدافند غیرعامل در کشاورزی می‌توان پی برد. 
انتهای پیام/

پژوهشیار