معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مطرح کرد:

آماده‌سازی لایحه حمایت از سرآمدان حوزه فرهنگ و هنر تبریز

1399/08/15 - 09:39 - کد خبر: 30207
حجت الاسلام احمد حمیدی

نصر: معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز با اشاره به فعالیت‌های شهرداری در حوزه حمایت از هنرمندان، گفت: در حال آماده‌سازی لایحه حمایت از سرآمدان حوزه فرهنگ و هنر هستیم.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام احمد حمیدی در گفت‌وگویی با تشریح حمایت‌های شهرداری تبریز از کسب و کارهای هنری، اظهار کرد: حوزه هنر یکی از حوزه‌هایی است که شهرداری تبریز در سال‌های اخیر به صورت جدی وارد آن شده است، البته شاید در شرایط کرونایی مصادیق آن را نتوان به صورت پررنگ مطرح کرد، اما حمایت‌های شهرداری در رویدادهای مهم هنری و جشنواره‌ها، سریال‌ها، فیلم‌های سینمایی و هنرهای نمایشی ملموس است.
وی با اشاره به این‌که با وجود خشکسالی اقتصادی در نهادهای دولتی، خوشبختانه شهرداری تبریز با گسترش فعالیت‌های خود این خلا را تا حدودی توانسته جبران کند، افزود: شهرداری تبریز در سال‌های اخیر از سریال‌ها و فیلم‌هایی که به نوعی ظرفیت‌ها، ویژگی‌ها، مفاخر و مشاهیر تبریز را معرفی می‌کرد، حمایت کرده که آخرین مورد نیز مربوط به سریال جلال ۲ است؛ مقرر شده غالب عوامل اجرایی این سریال از هنرمندان بومی باشد.

مناسب‌سازی ۶ سالن در تبریز برای تمرین و اکران تئاتر
وی افزود: در مورد هنرهای نمایشی نیز در حال آماده‌سازی طرح‌هایی برای حمایت از هنرمندان هستیم و تاکنون نیز حمایت‌هایی انجام شده است؛ تا پایان سال نیز مناسب‌سازی شش سالن آمفی تئاتر در فرهنگ‌سراهای شهرداری برای تمرین و اکران نمایش‌ها انجام می‌شود.
معاون فرهنگی، اجتماعی شهردار تبریز اضافه کرد: از سال گذشته نیز فرهنگسراهای خصوصی را وارد چرخه کردیم و برای ۲۴ فرهنگ سرای خصوص مجوز صادر شده است که در موضوعات مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی فعالیت می‌کنند. بخشی هم در حوزه هنر فعالیت دارند تا به نوعی از هنرمندان حمایت شود.

آماده‌سازی لایحه حمایت از سرآمدان حوزه فرهنگ و هنر
وی با بیان این‌که در حال آماده سازی لایحه حمایت از سرآمدان حوزه فرهنگ و هنر هستیم تا بتوانیم علاوه بر استعدادیابی، در طول سال نیز حمایت‌هایی بکنیم تا در سطح ملی و بین المللی نقش آفرینی کرده و هنر تبریز مکاتب تبریز را مطرح کنند، گفت: البته طرح سرآمدان ورزش را نهایی کرده‌ایم و مراحل قانونی را سپری می‌کند تا در صورت تایید فرمانداری، این اقدام در حوزه ورزش کلید بخورد.
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت ایجاد نمایشگاه هنرهای اسلامی در تبریز، افزود: تبریز شایسته داشتن موزه هنرهای اسلامی بوده و در کمیسیون فرهنگی نیز بحث‌هایی در این رابطه انجام شده است، اما تاکنون نتیجه نگرفتیم و امیدواریم بتوانیم در یکسال باقیمانده شورای پنجم این موضوع را محقق کرده و محلی برای موزه هنرهای اسلامی اختصاص یابد.
حجت الاسلام حمیدی اضافه کرد: به دنبال راه اندازی موزه استاد بخت شکوهی بوده و در مراحل خرید آثار هستیم تا پس از اتمام مراحل، دانشگاه هنر محل مناسب را برای موزه درنظر گرفته و مستقر کند.

فعالیت ۲۳ فرهنگسرا با مدیریت شهرداری تبریز
وی در خصوص تعداد فرهنگ‌سراهای شهر تبریز نیز اظهار کرد: شهرداری تبریز ۲۳ فرهنگسرا در مناطق مختلف شهر و به ویژه مناطق کم برخوردار داشته و همچنین ۱۷ خانه سلامت، ۳۲ کتابخانه و هفت پارک بانوان را در کنار خانه‌های قدیمی و موزه‌های تحت پوشش، مدیریت می‌کند.
وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی شهرداری تبریز در حوزه فرهنگ ترافیک، خاطرنشان کرد: فرهنگ ترافیک از جمله مواردی است که در حوزه آموزش‌های شهروندی به جد پیگیر آن هستیم؛ در این رابطه سال گذشته ۲۶ جلد کتاب آموزش شهروندی با عنوان "فرهنگ شهروند" چاپ کردیم که کار بسیار ارزشمند و بی بدیلی در سطح کشور بوده و بازخورد خوبی نیز از این کتاب‌ها در سطح ملی و شهری گرفتیم؛ یکی از محورهای نه‌گانه کتاب، موضوع فرهنگ ترافیک است.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز با تاکید بر این‌که موضوع فرهنگ ترافیک را به صورت جدی در همه فرهنگسراها پیگیری می‌کنیم، گفت: در دو مرکز نیز به صورت ویژه آموزش‌های لازم در حوزه فرهنگ ترافیک ارائه می‌شود؛ همچنین مسابقاتی در این رابطه برگزار کرده و از فضاهای مختلف در راستای فرهنگسازی در حوزه ترافیک استفاده می‌کنیم.

هیچ سمنی در حوزه ترافیک نداریم
وی با بیان این‌که ترافیک یکی از مشکلات کلانشهرها بوده و همه نهادهای فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ها باید با تمام توان دست به دست هم داده و در این رابطه فرهنگ‌سازی کنند، اضافه کرد: متاسفانه در شهر تبریز سمنی در حوزه ترافیک فعالیت ندارد و قطعا فعالیت سمن‌ها در این رابطه اثربخشی بیشتری نسبت به نهادهای رسمی و حاکمیتی خواهد داشت.
حجت الاسلام حمیدی با اشاره به این‌که نزدیک ۶۰۰ سمن در استان در حال فعالیت است که بیش از ۵۰ درصد آن در تبریز مستقر است، افزود: این سمن‌ها در موضوعات مختلف و به ویژه موضوعات زیست محیطی فعالیت دارند.

حمایت از اکسپو به بالندگی هنری و افزایش سلیقه مخاطبان کمک می‌کند
وی با اشاره به پیش‌رو بودن پنجمین اکسپوی هنری تبریز، افزود: اکسپو واسطه‌ای مناسب برای نمایش توانمندی هنرمندان بومی است که بتوانند از مهجوریت خارج شوند و آثارشان دیده شود.
وی با بیان این‌که حمایت از اکسپو به بالندگی هنری و افزایش سلیقه مخاطبان کمک می‌کند، گفت: فعالیت چهار دوره اکسپوی هنری تبریز تجارب ارزشمندی را پیش روی ما نهاده است و می‌توان با مطالعه آنها ثمرات خوبی را برای دوره حاضر در نظر گرفت.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری تبریز خاطر نشان کرد: البته در این رخداد بزرگ همه نهادها باید پای کار بیایند و در کسب نتیجه موثر و مطلوب، وظایف تقسیم بندی شوند.
وی تاکید کرد: این رویداد، ظرفیت هنری تبریز را به خوبی مطرح می‌کند و سازمان نیز به سهم خود خواهد کوشید که در این رخداد حضور داشته باشد و در بحث فضاسازی شهری و اطلاع‌رسانی این رویداد کمک خواهد کرد.
وی با بیان این‌که امسال شاهد برگزاری پنجمین دوره اکسپوی آثار هنری تبریز خواهیم بود، گفت: این رویداد از دوره قبل به صورت ملی برگزار می‌شود و با توجه به چشم انداز و ترسیمی که متولیان نمایشگاه دارند، ان‌شاءالله شاهد برگزار اکسپوی تبریز به صورت ببین‌المللی باشیم و آثار هنرمندان کشورهای همسایه نیز در شهر تبریز به نمایش گذاشته شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار