رئیس بیمارستان مرجع امام رضا(ع) تبریز عنوان کرد:

بیماران کرونایی قربانی دست های پشت پرده خیانت/ نفس کادر درمان به شمارش افتاد

1399/08/14 - 16:15 - کد خبر: 30181
مسعود فقیه دینوری

نصر: رئیس بیمارستان مرجع امام رضا(ع) تبریز گفت: حوزه سلامت با حیاتی ترین (اکسیژن) نیاز بیماران کرونایی گرفته تا ساده ترین تجهیزات از جمله سرساکشن و دماسنج که در داخل کشور تولید می شود، به دلیل مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش نصر، "مسعود فقیه ‌دینوری" امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ابتدا به نقش رسانه ها در ارتباط با کنترل و مدیریت بهتر کرونا اشاره کرد و گفت: هر چقدر بتوانیم حوزه ارتباطی را با رسانه ها را بیشتر کنیم، بدون شک بخشی از مشکلاتی مدیریتی کرونا که در جامعه وجود دارد، راحت تر می توان غلبه کرد.
وی با بیان اینکه جنش چالش هایی که در ابتدا با آن مواجه بودیم، از نوع کمبودهای ماسک و ضدعفونی بود، خاطرنشان کرد: بیمارستان امام رضا(ع) یکی از بزرگترین مراکز مقابله با کوید ۱۹ مطرح است که باتوجه به شیوع بالای بیماری کوید 19، در حال گذر از بحران جدید فاز سوم بیماری هستیم که مدافعان حوزه سلامت را با چالش های متفاوت و متعددی روبه رو کرده است.
فقیه ‌دینوری ادامه داد: کوید 19 به عنوان فاز جدید بیماری از مردم گرفته تا مسئولین و کادر بهداشت و درمان را تحت تاثیر قرار داد و اغلب مردم را پای کار آورد اما بعد از فروکش شدن بحث هیجانی کوید۱۹، بحث علی ماند و حوض اش حاکم شده است.
وی با اشاره به اینکه حساسیت ها و فازهای هیجانی به مرور زمان کمتر شده ولی فشار حوزه سلامت هر روز بیشتر و بیشتر شد، اظهار کرد: در حال حاضر حوزه سلامت به تنهایی در حال مبارزه با این بیماری است و سایر واحدهایی که پای کار بودند و باید دست ما را می گرفتند، کوتاه و کم رنگ تر شدند.
رئیس بیمارستان مرجع امام رضا تصریح کرد: بیمارستان امام رضا (ع) نزدیک به دو هزار و 500 نفر پرسنل دارد که از روز اول با تمام وجود پای کار هستند و چه در حوزه کادر درمان و چه پشتیبانی، در صدد ارائه بهترین خدمات به بیماران بوده و هستند و خواهند بود.
وی اذعان کرد: با توجه به وضعیت حاکم بر نیروی انسانی سلامت و کمبود نیرو در حوزه سلامت، با مشکل نیروی انسانی به ویژه پرستاری روبه‌ رو هستیم، از این ‌رو با مشکل گردش کاری مواجه شده ‌ایم، این در حالی است که از سال ها قبل مشکل کمبود نیروی انسانی سلامت در بیمارستان های استان نیز مطرح بود و قرار بر چاره اندیشی بود اما با گذشت چندین سال نه تنها مشکل حل نشد، بلکه بیشتر شد.
دینوری تاکید کرد: مدافعان سلامت هر رزو صبح که وارد میدان مین کرونا می شوند و بدون جابجایی با هزاران مشکل و مسائل پراسترس همراه هستند؛ اگر تدبیری نشود دیگر انرژی برای آنها باقی نخواهد ماند و همان نفس های 10 ماه پیش را نخواهند داشت و توان ارائه خدمت باقی نخواهد ماند.
وی ابراز کرد: بی تردید امروزه که جامعه با مشکلات اقتصادی و تحریم ها درگیر هستند، کادر پزشکی علی رغم مبارزه با کرونا که مستثنی از جامعه نیستند نیز همسو با سایر مردم در دریای مشکلات اقتصادی و تحریم ها غرق شده اند.
رئیس بیمارستان مرجع امام رضا حیاتی ترین ماده حیاتی بیمار کرونایی را اکسیژن دانست و گفت: تامین تجهیزات مورد نیاز پزشکی برای بیماران با توجه به شرایط اقتصادی بازار، عدم ثبات قیمت و نوسانات ارزی حوزه سلامت را با مشکلات بزرگی روبه ‌رو کرده است به‌ طوریکه اکسیژن حیاتی ترین نیاز بیماران کرونایی است و در حال حاضر به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده است.
وی عنوان کرد: متاسفانه به جز چند شرکت، هیچ ‌گونه تامین و تولید ‌کننده مطمئن برای اکسیژن در آذربایجان‌ شرقی وجود ندارد و بسیار جای تاسف دارد که چرا هیچ اقدام موثری از سوی سازمان صمت برای صنف اکسیژن سازی نشده است و یا همانند بسیج مردمی برای تهیه ماسک در این بخش هیچ اقدامی نشده است؟!
دینوری گفت: دانشگاه علوم پزشکی با یکی از شرکت های اکسیژن سازی در تهران طی قراردادی که بسته است، چند سالی است که پول خرید اکسیژن ها را پرداخت کرده است اما شرکت مورد نظر با وجود دریافت پول، به تعهدات خود عمل نکرده و به بهانه تغییر قیمت و نوسانات ارزی، حاضر به تحویل اکسیژن نیست و آن ها را دپو کرده است.
رئیس بیمارستان مرجع امام رضا بیان کرد: بیماران ما از کمبود اکسیژن فوت می کنند و جای تأسف دارد که این شرکت حاضر به تحویل اکسیژن ساز ها نیستند. این یک خیانت بزرگی است که یک ایرانی می ‌تواند به هموطن خود کرده باشد.
وی، به خرید تانک اکسیژن برای بیمارستان اشاره کرد و گفت: چون از چند ماه قبل تر می دانستیم که با مشکل کمبود اکسیژن مواجه خواهیم شد، یک تانک برای ذخیره اکسیژن خریدیم اما تانک به تنهایی نمی‌ تواند اکسیژن بسازد بلکه باید آن را پُر کرد.
دینوری با بیان اینکه متاسفانه خودمان به خودمان بخاطر منابع مالی زود گذر خیانت می کنیم اظهار کرد: مسائل اقتصادی منجر شده است تا تهیه برخی وسایل ضروری از جمله سرساکشن و دماسنج که حتی در داخل کشور هم تولید می‌ شوند را نتوانیم تهیه کنیم؛ این روزها تجهیزات پزشکی بسیار سودده هستند و بسیاری از لوازمی که در یک سال به فروش نمی‌ رفت، در یک ماه به فروش می رسند و از سوی دیگر، برخی حاضر نیستند تولیدات خود را وارد بازار کنند و به گرانی کالای پزشکی دامن می ‌زنند، این خیانت را خارجی‌ ها نمی ‌کنند بلکه این هموطنان خودمان هستند که خیانت می ‌کنند.
وی اذعان کرد: واحد تولیدی در سامانه تدارکات اعلام عدم موجودی می ‌کند و سپس شخصا با کارپرداز تماس گرفته و با قیمت‌ های گزاف اقدام به فروش می ‌کند! آیا مسئولی وجود دارد که به چنین مسائلی نظارت و رسیدگی کند؟ در این شرایط آیا رواست که من به دنبال سرساکشن و دماسنج باشم؟!
انتهای پیام/

پژوهشیار