خبر/

رایزنی برجامی موگرینی و گوترش

1398/07/02 - 16:27 - کد خبر: 3017
موگرینی و گوترش

نصر: اتحادیه اروپا از دیدار «فدریکا موگرینی» با دبیرکل سازمان ملل و رایزنی آنها درباره ایران، برجام و دیگر موضوعات بین‌المللی خبر داده است.

به گزارش نصر به نقل از فارس، در آستانه نشست  وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، دفتر «فدریکا موگرینی» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره دیدار او با دبیرکل سازمان ملل در نیویورک بیانیه صادر کرده و از رایزنی آنها درباره ایران خبر داده است.

فدریکا موگرینی در آخرین حضور خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، عصر یکشنبه به وقت نیویورک با دبیرکل این سازمان دیدار کرد. قرار است «جوزف بورل» وزیر خارجه کنونی اسپانیا اول نوامبر (دهم آبان) جانشین موگرینی شود.

طبق بیانیه دفتر مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، موگرینی به همراه «فرانس تیمرمنس» معاون اول رئیس کمیسیون اروپا در آستانه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار کردند.

نمایندگان اتحادیه اروپا در این دیدار، بر «عزم» این نهاد برای تقویت مشارکت استراتژیک اتحادیه اروپا با سازمان ملل تاکید و تصریح کردند: «اتحادیه اروپا همچنان به رهبری کردن همکاری، حمایت و تقویت جندجانبه‌گرایی ادامه می‌دهد».

بنا بر بیانیه دفتر موگرینی، او و تیمرمنس در دیدار با گوترش بار دیگر بر عزم مستحکم اتحادیه اروپا برای  ایفای نقش به عنوان «یک پیشگام جهانی» به منظور پرداختن به چالش‌های جهانی تاکید کردند.

نمایندگان ارشد اتحادیه اروپا با دبیرکل سازمان ملل درباره لزوم «یک پاسخ فوری و بسیار قوی‌تر جهانی» در زمینه رفع چالش‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی و توسعه پایدار و نشست‌های این سازمان درباره این موضوعات صحبت کردند.

تعهد اتحادیه اروپا درباره تقویت نقش خود به منظور تامین امنیت و صلح جهانی، محور دیگر رایزنی موگرینی و تیمرمنس با گوترش بوده است.

در بخش پایانی بیانیه دفتر موگرینی، از گفت‌و‌گو و تبادل نظر مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا با دبیرکل سازمان ملل درباره ایران و برجام خبر داده شده است.

طبق این بیانیه، «دیدار (نمایندگان اتحادیه اروپا با گوترش) فرصتی برای تبادل نظر در رابطه با آخرین تحولات در آفریقا، سوریه، لیبی، فرایند صلح خاورمیانه، ونزوئلا و همچنین (تحولات) خلیج (فارس) و برجام بود».

رایزنی موگرینی و گوترش در  حالی صورت گرفته که مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیرکل سازمان ملل بارها از برجام حمایت و از خروج غیرقانونی آمریکا از این توافق انتقاد کرده‌اند.

فدریکا موگرینی ساعاتی بعد از دیدار با دبیرکل سازمان ملل، امروز دوشنبه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کرد.

این دیدار در آستانه نشست وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در نیویورک صورت می‌گیرد. قرار است روز چهارشنبه سوم مهر ماه این نشست در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود.

انتهای پیام/

پژوهشیار