ربیعی در حاشیه جلسه دولت:

دلیل برخی افزایش قیمت‌ها، عدم ورود به موقع ارز به کشور بود

1399/08/14 - 12:37 - کد خبر: 30152
علی ربیعی

نصر: سخنگوی دولت گفت: بعضی از افزایش قیمت ها به دلیل این بود که نتوانستیم ارز را به موقع وارد کنیم و کالاها دیر وارد کشور شدند.

به گزارشنصر، علی ربیعی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در رابطه با تاکید مقام معظم رهبری برای رصد و کنترل قیمت‌ها و برنامه دولت اظهار داشت: خوشبختانه در چند جلسه اخیر ستاد اقتصادی دولت این موضوع در دستور جلسه بود. بعضی از افزایش قیمت ها به دلیل این بود که نتوانستیم ارز را به موقع وارد کنیم و کالاها دیر وارد کشور شدند. با تمهیدات انجام شده استفاده از ارز صادراتی و تهاتر، نهاده‌هایی که روی قیمت مرغ و تخم مرغ تاثیر داشت مورد توجه قرار گرفت.
وی عنوان کرد: با تصمیمی که در مورد گمرک گرفته شد و با ارزهای نیمایی و تمهیدات بانک مرکزی گشایشی در این زمینه صورت گرفت. ستاد تنظیم بازار هم جلسات خود را پیوسته برگزار می‌کند و تقسیم کاری هم میان وزارت جهاد کشاورزی و صنعت صورت گرفته است.
سخنگوی دولت افزود: عرضه مرغ و تخم مرغ در بازار از سوی جهاد کشاورزی انجام خواهد شد و فکر می‌کنم در روند قیمت تاثیر داشته باشد. با اختیارات داده شده و هماهنگی های صورت گرفته بخشی از مشکلات در حال مرتفع شدن است. ۲۵ هزار تن برنج ترخیص شده و الحمدلله ذخیره سازی ما وضع مناسبی دارد. فکر ما میوه و اقلام مربوط به شب عید است.
ربیعی در رابطه با طرح دولت در خصوص اصلاح لایحه دولت بیان کرد: دولت یک لایحه جامع برای همه انتخابات ها تهیه کرده و به مجلس فرستاده است و انتظار ما این بود موارد در قالب ابن لایحه مورد بررسی قرار گیرد. از تجارب دولت های قبل در این لایحه استفاده شده است. احترام به کار کارشناسی این است که مجلس بر اساس طرح کارشناسی ارایه شده از سوی دولت عمل کند. جامعیت لایحه دولت بسیار بالاتر است و دولت مصرانه روی این لایحه اصرار دارد.
وی در رابطه با تعطیلی های گسترده تر و ارتباط آن با مخالفت شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: اساسا شورای عالی امنیت ملی مصوبه ای در زمینه تعطیلی نداشته است. مصوبات ستاد کرونا را تایید کرده و به امضای مقام معظم رهبری رسانده است و اساسا این تعبیر هدفدار است. تشخیص تعطیلی ها بر عهده کمیته سلامت ستاد ملی کرونا است.
سخنگوی دولت افزود: گاهی با دیدگاه یک کارشناس مواجه می شوید و آنچه برای ما ملاک عمل است، تصمیم کمیته بهداشت و سلامت است و هر تصمیمی که برای تعطیلی بگیرند جاری و ساری خواهد شد. از رسانه‌ها خواهش می‌کنم می کنم تعطیلی یا کنترل را مقابل هم قرار ندهند. ما ناچار هستیم هر جا لازم است تعطیلی را داشته باشیم ‌هر جا لازم است پروتکل را رعایت کنیم و مردم در یک تلاش همگانی آن را به پویشی تبدیل کنند که از کودکان تا سالمندان به سمت پروتکل ها بروند. بیش از تعطیلی مراعات خود مردم موثر است.
ربیعی در قسمتی دیگر از صحبت ها در رابطه با ارز گفت: ما باید بپذیریم مثل سال های قبل نیستیم که ارز زیادی در ‌کشور داشته باشیم. در مورد کنترل بازار هم سیاست هایی که در مورد تفکیک وظایف صمت و جهاد کشاورزی صورت گرفته بیان شد و ان شاءالله شاهد کاهش قیمت ها باشیم.
وی در رابطه با حضور چشمگیر ایران در مشارکت های بالینی و آزمایش داروها روی بیماران که از سوی سازمان بهداشت جهانی ارسال شده است، بیان کرد: دارو نه دارویی است که کشوری برای آزمایش به ما داده باشد. ما داروهای گران قیمتی را خودمان تولید می کنیم. کشوری دارو به ما برای آزمایش نداده و سازمان بهداشت جهانی هم دارویی برای آزمایش به جایی نمی دهد. همکاری ما با سازمان بهداشت جهانی این بوده که اثر داروها بر بیماری سنجیدن می شود و نتایج آن به سازمان بهداشت جهانی داده می شود. بیش از ۴۰ کشور در آزمایش های جهانی مشارکت دارند و شاید این عدد قدیمی باشد. ما همکاری گسترده ای در این زمینه کردیم. شرکت های دانش بنیان ما در این زمینه تلاش چشمگیری داشتند. این داروها متداول است.
انتهای پیام/

پژوهشیار