مدیرکل صنعت و معدن و تجارت آذربایجان شرقی؛

هیچ کمبودی در انبارهای استان وجود ندارد/ امکان مقابله اساسی با احتکار از طریق راه اندازی سامانه جامع تجارت

1399/08/14 - 13:47 - کد خبر: 30141
حبیب امین زاده

نصر: رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: با راه اندازی سامانه جامع تجارت که یکی از زیر مجموعه های آن سامانه جامع تجارت انبارها و مراکز تجاری است، ضمن نظارت کامل بر توزیع کالاها در کل استان، امکان مقابله اساسی با احتکار نیز فراهم می شود.

به گزارش نصر، "حبیب امین زاده" ، در نشست خبری کار گروه "صنعت و معدن و تجارت" به مناسبت هفته پدافند غیرعامل که (چهارشنبه) در ساختمان اداره صنعت و معدن و تجارت استان برگزار شده بود، با بیان اینکه در زمان حاضر پدافند غیر عامل از اهمیت خاصی برخوردار است گفت: بعد از ناامیدی دشمن از مقابله مستقیم با نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق جنگ و دردسرهای عظیم دیگر، به روش های ناجوانمردانه و غیرمستقیم برای مقابله روی آورد.
وی افزود: بر همین اساس مجبور شدیم برای مقابله با آفند و حملات دشمن غیر مستقیم دشمن، از طریق پدافند غیر عامل اقدام کنیم؛ که برای مقابله با امر مذکور، خودمان را به سلاح و تجهیزات مورد نیاز مجهز کردیم.
رئیس کار گروه صنعت و معدن و تجارت استان شعار امسال هفته پدافند غیر عامل را "مقاومت فعال تا باوری حیرت انگیز ایران قوی" خواند و تصریح کرد: شعار هفته پدافند غیر عامل امسال بسیار هدفمند است و ایران قوی، زاییده تفکرات این چنینی است؛ چرا که در 6 ماهه اخیر، فرآیندی که موازی با شیوع کرونا در کشور اتفاق افتاد، تحکیم و افزایش تحریم های ناجوانمردانه علیه کشور بود.
وی افزود: باید در تمامی زمینه ها از جمله نگهداری مراکز علمی و حملات سایبری و... مواظب حرکات دشمن باشیم.

کمبود نان در استان، شایعه دشمن
امین زاده از جمله اهداف کار گروه صنعت و معدن و تجارت را اقتصاد مقاومتی و جهش تولید و پیروزی در جنگ اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس شرایط کاری، کار گروه مذکور متشکل از بخش های خصوصی و دولتی است و مجموعه ای از واحدهای دولتی و خصوصی برای مبارزه با تهدیدات، با همکاری هم تلاش می کنند.
وی از دیگر اهداف کار گروه مذکور را ذخیره سازی و پیش بینی مصارف انبارها دانست و خاطرنشان کرد: دشمن در برهه های مختلف، با شایعات بی اساس سعی در ایجاد شوک در جامعه دارد که از جمله آن ها می توان به شایعه کمبود نان در هفته های اخیر در استان اشاره کرد.
مدیر کل سازمان صنعت و معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه این کار گروه تا بلند مدت تمام اقلام ضروری مورد نیاز مردم را پیش بینی کرده است خاطر نشان کرد: انبارها و نگهداری از مواد و مصارف عمومی مردم در استان به خوبی مدیریت می شوند و هیچ کمبودی در انبارهای استان وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه نگهداری انبارها یکی از شاخص های پدافند غیر عامل است، تصریح کرد: هر کدام از اقلام ها نگهداری استاندارد و خاص خودش را دارند.
امین زاده به راه اندازی سامانه جامع تجارت اشاره کرد و اذعان داشت: با راه اندازی سامانه جامع تجارت که یکی از زیر مجموعه های آن سامانه جامع تجارت انبارها و مراکز تجاری است، می توانیم اقلام ضروری و استراتژی مورد نیاز استان را در هر لحظه رصد کنیم و نظارت کامل بر توزیع کالاها در کل سطح استان داشته باشیم و همچنین با راه اندازی سامانه مذکور، امکان مقابله اساسی با احتکار فراهم می شود.

تولید روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک در استان
رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان در بخش دیگری از سخنان خود به انجام فعالیت ها در مبارزه با ویروس کرونا اشاره کرد و اذعان داشت: در اوایل اسفند ماه واحد تولید ماسک استان ظرفیت تولید روزانه ۱۰ هزار عدد ماسک را داشت ولی بعد از شیوع ویروس کرونا در جامعه، با بسیج عمومی و تغییر خط تولید واحد های دیگر مانند کفاشی و ... که قابلیت تولید ماسک را داشتند، این عدد در فاصله زمانی ۴۵ روزه، به تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار عدد ماسک در روز رسید.
وی افزود: همچنین توانستیم در طی هشت ماه، ۱۶۲ دستگاه تولید ماسک نیز به استان های دیگر صادر کنیم.
امین زاده با بیان اینکه آذربایجان شرقی رتبه دوم را در تولید مواد آرایشی و بهداشتی دارد خاطرنشان کرد: بعد از شیوع ویروس کرونا، خطوط تولید این واحد ها را از مواد بهداشتی به انواع محلول های ضدعفونی کننده تغییر دادیم.
وی با بیان اینکه برای پیک کرونا کاملا آماده هستیم، خاطر نشان کرد: در ابتدای شیوع ویروس کرونا فقط یک واحد تولید الکل با ظرفیت تولید روزانه ۳۵ هزار لیتر در استان فعال بود و نیاز روزانه بازار هم ۴۰۰ هزار لیتر بود؛ که با همکاری دستگاه ها علی رغم بسته بودن مرزها و فشار دشمن، نه تنها توانستیم نیاز بازار داخل استان را تامین کنیم بلکه موفق به صادر کردن الکل به استان های دیگر هم شدیم.
 
افزایش ۳۰ درصدی صادرات غیر نفتی استان
مقام ارشد سازمان صنعت و معدن و تجارت استان به افزایش ۳۰ درصدی صادرات غیر نفتی استان اشاره کرد و اذعان داشت: علی رغم این همه محدودیت و تحریم های دشمن و محدودیت در مرزها، صادرات غیر نفتی استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است.
وی به شعار امسال "سال جهش تولید" اشاره کرد و اذعان داشت: یکی از تکالیف ما، بازگردندان واحدهای راکد به چرخه تولید است؛ که از ۱۵۰۰ واحد تولیدی که قرار است به چرخه تولید بازگردند، ۱۵۰ واحد تولید متعلق به آذربایجان شرقی می باشد که از این تعداد ۳۷ شرکت در محدوده شهرک های صنعتی و ۱۲ واحد در خارج از این محدوده به چرخه تولید بازگشتند.
امین زاده افزود: تقریبا تمام نانوایی های تبریز، که دو هزار و ۲۰۰ واحد هستند، مجهز به دستگاه کارتخوان شده اند و همچنین یک هزار و ۲۰۰ دستکش در بین نانوایی ها توزیع شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار