معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛

درمان بیماران کرونایی در آذربایجان شرقی، دقیق‌تر از سایر استان‌ها انجام شده است

1399/08/13 - 22:31 - کد خبر: 30119
ویروس کرونا

نصر: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: درمان بیماران کرونایی در آذربایجان شرقی، دقیق‌تر از سایر استان‌ها انجام شده است.

به گزارش نصر، عباسعلی درستی، عصر سه‌شنبه در گفت‌وگوی خبری با بیان این مطلب اظهار کرد: تنها پروتکل درمانی مورد تایید که احتمال مرگ و میر را در کسانی که این دارو را دریافته کرده‌اند نسبت به کسانی که دریافت نکرده‌اند، تا چهار برابر کاهش داده است، بروم هگزین و پروتکل درمانی بومی استان ما است. 
وی، مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری کرونا در آذربایجان شرقی را کمتر از میانگین کشوری عنوان کرد و گفت: مرگ و میر ناشی از این بیماری در استان ما کم‌تر از پنج درصد و در کشور بالای 6 درصد است.
وی، وجود فضاهای فیزیکی کافی برای بستری بیماران که بسیاری از آن‌ها پس از اجرای طرح تحول سلامت ساخته شده‌اند و گروه علمی و متخصص را از علل موثر در روند درومان بیماران کرونایی در استان، عنوان کرد.
به گزارش ایسنا، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه تا به این لحظه واکسن و داروی تایید شده برای درمان کرونا وجود ندارد، اظهار کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تا سال آینده احتمال دسترسی به واکسن کرونا و حتی احتمال دسترسی به واکسن موثر به شکل وسیع، کم است.
وی متذکر شد: در کشور ما نیز با توجه به اینکه تولید واکسن کرونا در سطح وزارتخانه پیگیری می‌شود، چرا که پروسه‌ی تولید واکسن، پروسه‌ی سنگینی است؛ سه چهار نوع واکسن در مرکز تحقیقات وزارت خانه در دست ساخت بوده که حتی یک مورد از آن نیز به مرحله انسانی رسیده است، اما نباید در کوتاه مدت به تولید واکسن امیدوار باشیم.
وی، مدیریت و کنترل بیماری کرونا در شرایط کنونی را مشروط به همراهی مردم، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانست و گفت: در حال حاضر تمامی تسلیت‌ها و تبریک‌ها باید از دور باشد و مردم بدون صدور بخش نامه خودشان را ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدانند، بدون رعایت و همراهی مردم امکان مدیریت بیماری هم وجود ندارد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه افتراق بین بیماری سرماخوردگی و کرونا با علایم بالینی ممکن نیست، تشخیص تفاوت بین این دو بیماری را منوط به انجام آزمایشات لازم دانست.
درستی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش تغذیه در تقویت سیستم ایمنی، خاطرنشان کرد: تقویت سیستم ایمنی با تغذیه و ویتامین‌ها انکارناپذیر بوده، اما این تنها کمک کننده است و نمی‌توان با تقویت سیستم ایمنی از ابتلا به بیماری‌ها جلوگیری کرد، بلکه تنها راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
وی در خاتمه با اشاره به روند افزایشی تعداد مبتلایان، بستری‌ها و فوتیهای ناشی از کرونا در آذربایجان شرقی از فروردین ماه به بعد، اظهار کرد: قبل از اوج بیماری، تعداد موارد مثبت کمتر از ۳۰۰ مورد و تعداد کل بستریها کمتر از ۷۰۰ مورد بود که اکنون متاسفانه ۱۴۰۰ بستری در بیمارستانها داریم و تعداد موارد جدید بیماری در هر روز به حدود ۶۰۰ مورد رسیده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار