گزارش اختصاصی نصر/

درباره فرمانده نخبه و تبریزی ارتش/ امیر سرلشکر شهید سعید سراجیان که بود؟

1399/08/13 - 00:10 - کد خبر: 30089
سرلشکر سراجیان

نصر: امیر سرلشکر شهید سعید سراجیان، یکی از فرماندهان نخبه ارتش جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته به خیل یاران شهیدش پیوست. او که بود؟

به گزارش نصر، پنجشنبه گذشته امیر سرلشکر جانباز سعید سراجیان، یکی از فرماندهان ارشد و نخبه ارتش جمهوری اسلامی ایران در زادگاه خود تبریز چشم از جهان فرو بست و خانواده بزرگ ارتش را داغدار کرد.
 
امیر سرلشکر شهید سعید سراجیان به سال 1327 در تبریز چشم به جهان گشود و در سال 1346 با ورود به دانشگاه افسری ارتش لباس سربازی ملت ایران را بر تن کرد. او با آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران، راهی جبهه های مختلف جنگ شد و نقش بسیار شایانی در موفقیت عملیات های آزادی بخش سال های دفاع مقدس ایفا کرد.
 
وی در عملیات های مختلف طی طول جنگ، چند بار دچار جراحت شد و به درجه عالی «جانبازی» نائل آمد، همرزمان امیر سراجیان او را شهید زنده خطاب می کردند، چرا که به طور معجزه آسایی در یکی از عملیات های سخت پس از جراحت سنگین، عمر شریفش بر دنیا باقی ماند تا توفیق خدمت تا آخرین روز عمرش را به دست بیاورد.
 
رئیس کانون بازنشستگان ارتش جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان شرقی، درباره وی به خبرنگار «نصر» می گوید: من با امیر سراجیان بیش از 45 سال آشنایی داشتم، او یک شخصیت فوق العاده متواضع، انسان متعهد و با ایمان بود و او علاقمند قلبی کشور و نظام بود و به لباس مقدس سربازی ارتش هم تعصب ویژه ای داشت.
 
امیر سرتیپ بازنشسته سیدجلالی، افزود: شهید سراجیان در دوران خدمت خود فوق العاده صادق و مسئولیت پذیر بود و از نظر اطلاعات نظامی متخصص ویژه ای داشت. امیر سراجیان با تعهدی که داشت در هشت سال جنگ در مناطق جنوب، غرب و شمالغرب نقش ویژه ای ایفا کرد و شهید سپهبد صیاد شیرازی و سرلشکر حسنی سعدی فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش که پس از شهید صیاد شیرازی این مسوولیت را پذیرفت، اعتماد خاصی به ایشان داشتند.
 
وی ادامه داد: امیر سرلشکر شهید سراجیان چند بار در جبهه های مختلف دچار مجروحیت شده بود و جانباز 50 درصد بود و آسیب های ناشی از جنگ شرایط بسیار سختی برای ایشان ایجاد کرده بود. با اینکه جراحت ها و اضطراب هایی که در عملیات های مختلف جنگ متحمل شده بود، او را آسیب پذیر کرده بود، اما برای خدمت مجدد داوطلب شده بود و تا روز آخر عمرش دوست داشت در جهت خدمت به ارتش و بازنشستگان ارتشی تلاش کند.
 
امیر سیدجلالی گفت: در دیدارهای مختلفی که با ایشان داشتم، شرایط سخت جسمی و سلامتی ایشان را متذکر می شدم و از امیر سراجیان می خواستم بیشتر به فکر سلامتی خود باشد، اما او گفت می خواهم تا ساعت آخر عمرم در خدمت باشم و در حال خدمت از دنیا بروم تا اینکه در 72 سالگی روز پنجشنبه گذشته به علت نارسایی قلبی به یاران شهیدش پیوست. این شهید وارسته تا روزهای آخر عمرش در دانشگاه های مختلف ارتش دروس اطلاعات نظامی را تدریس می کرد.
 
امیر سرتیپ سید فخرالدین محمودی، از یاران شهید سراجیان نیز به خبرنگار «نصر» گفت: امیر سراجیان دو ترکش در ریه اش داشت و یک ترکش هم در قلبش داشت و خدا خواست که ایشان زنده بماند، ترکش ها در حساس ترین نقاط بدنش بود.
 
وی افزود: او انسان بسیار با خدایی بود و ما در رکاب ایشان درس اخلاق و ایثار آموختیم. ما دوستان نزدیکی بودیم و شهید سراجیان به بنده خیلی لطف داشتند.
 
این فرمانده بازنشسته ارتشی ادامه داد: امیر سراجیان راهنمای صدیق جوانان بود و سال ها تجربه های گرانسنگ خود را در دانشگاه های مختلف افسری ارتش در اختیار افسران جوان ارتش قرار داد.
 
امیر محمودی گفت: شهید سراجیان تا روز آخر از جراحت های هشت سال جنگ رنج می برد، اما هیچپگاه خم به ابروهایش نیاورد. امیدوارم افسران جوان ارتش امیر سرلشکر شهید سراجیان را الگوی خودشان در تعهد، تخصص و اخلاق قرار دهند.
 
امیر سرتیپ بازنشسته غلامحسین ظهیر مالکی، فرمانده سابق لشکر 21 حمزه آذربایجان هم درباره شهید سرلشکر سراجیان، گفت: امیر سراجیان یک ارتشی مومن، مخلص و متخصص بود و بسیاری از موفقیت ها در هشت سال جنگ تحمیلی مرهون مجاهدت های ایشان و همرزمان ایشان است.

وی افزود: امیر سراجیان یکی از فرماندهان نخبه ارتش و افتخار تبریز بود که تا آخرین روز عمر با برکتش در راه خدمت تلاش های صادقانه اش را ادامه داد.
 
گزارش نصر می افزاید، امیر سرلشکر شهید سعید سراجیان پنجشنبه گذشته پس از یک عمر با برکت و خدمت افتخارآمیز در ارتش جمهوری اسلامی ایران در سن 72 سالگی در اثر جراحت های به جان خریده طی هشت سال جنگ تحمیلی به خیل یاران شهیدش پیوست.
 
بدون شک او یکی از نخبه های نظامی نیروهای مسلح کشورمان بود و خدمات ماندگار و روحیه خستگی ناپذیر شهید سراجیان، الگوی خوب و درس آموزی برای افسران جوان نیروهای مسلح ایران اسلامی خواهد بود.
 
امیر سرلشکر شهید سعید سراجیان، یکی از افتخارات تبریز بود که نامش برای همیشه در آسمان پرنور این شهر کهن جاودان شد. روحش شاد و راهش پر رهرو باد...
 
گزارش از محمد سهرابی
 
انتهای پیام/

پژوهشیار