معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی؛

ماندگاری وقایع در یادها، کارکرد مهم هنر است

1399/08/12 - 21:13 - کد خبر: 30079
میثم مرادی بیناباج

نصر: معاون راهبری امور استان‌های حوزه هنری کشور از تهیه و تدوین سند چشم انداز چهار ساله مراکز استانی مبتنی بر ظرفیت‌های بومی مراکز استانی حوزه هنری خبر داد.

به گزارش نصر، میثم مرادی بیناباج در نشست صمیمی با کارکنان حوزه هنری آذربایجان شرقی با اشاره به رویکرد جدید در فعالیت‌های حوزه هنری، اظهار کرد: حوزه هنری مراکز استانی پایگاه اصیل و اصلی جریان هنر انقلاب اسلامی هستند و برای حفظ این جریان تحول در مراکز استانی ضروری است.

وی، یکی از ظرفیت‌های فرهنگی تاریخی مراکز استانی را نقش هر استان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خواند و گفت: بر این اساس یکی از مهم‌ترین محورهای تحولی در مراکز استانی ایجاد نهضت تدوین، تولید و انتشار کتاب‌های تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، جهاد و پیشرفت با تمرکز بر نقش آذربایجان شرقی در انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی بر شمرد.

وی با بیان این‌که هنر انقلاب اسلامی باید به مسائل نوپدید جامعه و انقلاب اسلامی واکنش نشان دهد، تشریح کرد: با توجه به نامگذاری سال جاری با عنوان «جهش تولید»، امروز باید هنر انقلاب اسلامی در خدمت تولید باشد تا با جریان سازی فرهنگی و هنری، چرخه تولید کالای ایرانی فعال‌تر شود، برای مثال ظرفیت صنعت و اقتصاد در آذربایجان شرقی و شهر تبریز می‌تواند دستمایه‌ای برای تولید آثار هنری باشد و در همین راستا "زبان هنر" می‌تواند با بهره‌گیری از سرمایه‌های بخش خصوصی و مشارکت‌های مردمی در رونق تولید اثرگذار باشد.

مرادی بیناباج با اشاره به موضوع صادرات سالانه ۲۳ هزار دستگاه تراکتور به کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین، گفت: اهمیت رشد صنعتی ایران در منطقه آذربایجان شرقی و صادرات محصول صنعتی به دیگر کشورها موضوع مهمی است که هنر می‌تواند با بیان و انعکاس آن، روحیه امید و اعتماد به نفس را در جامعه تقویت کند.

وی به رویکرد تمرکززدایی در حوزه هنری و توجه جدی به مراکز استانی اشاره کرد و افزود: مراکز استانی حوزه هنری با تدوین و تبیین برنامه چهار ساله مبتنی بر ظرفیت‌های بومی، جریانی پیشرو، توانمند و کارآمد از هنر انقلاب ارایه خواهند داد.

وی با بیان این‌که آذربایجان‌شرقی، دارای تاریخ و پیشینه ارزشمندی است، تشریح کرد: تبریز با توجه به وجود شخصیت‌ها و چهره‌های شاخص دینی، علمی و فرهنگی همچون علامه امینی، علامه طباطبایی، علامه جعفری، آیت الله قاضی طباطبایی، آیت الله مدنی و سایر علما و فقها در کنار مبارزان و قهرمانانی همچون ستارخان، باقرخان و شیخ محمد خیابانی که از خاک گهرخیز این منطقه برخاسته‌اند و در جریان شکل گیری نهضت اسلامی گام‌های مهمی را در طول تاریخ این سرزمین برداشته‌اند، می‌تواند در زمینه تولیدات هنری مبتنی بر تاریخ معاصر، جنبش مشروطه و انقلاب اسلامی بهره‌مند باشد.

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی با مهم خواندن پیشینه عظیم هویتی آذربایجان شرقی، ادامه داد: این تاریخ و حضور انقلابی مردم این منطقه در نوع خود کم نظیر است و برای سال‌ها می‌تواند منبع و دستمایه ارزشمندی برای تولید آثار هنری باشد، لذا لازم است تا حوزه هنری این استان با مشارکت همه نهادها و گروه‌های هنری انقلاب استان، نسبت به بازآفرینی این موضوعات در قالب‌های هنری اهتمام ورزد.

وی با اشاره به این‌که خاک آذربایجان انسان‌ساز وجریان‌ساز است، تاکید کرد: حوزه هنری آذربایجان شرقی باید به سرمایه‌های معنوی این خطه توجه ویژه‌ای داشته باشد و در شناسایی و معرفی گنجینه‌های ملی برای جوانان بیش از پیش اهتمام کند.

وی با بیان این‌که یکی از کارکردهای هنر ماندگار کردن وقایع مهم در یادهای مردم است، افزود: یکی از نمودهای هنر انقلابی سرود حماسی اسفندیار قره‌باغی زاده تبریز است که هنوز بعد از سال‌ها ماجرای تسخیر لانه جاسوسی با این قطعه در اذهان مرور می‌شود که به عنوان یک اثر ضد آمریکایی و ضد استکباری شناخته می‌شود، لذا انقلاب اسلامی با کمک هنر پیش رفت و با کمک هنر به مقصود خود که رسیدن به تمدن اسلامی است، خواهد رسید.

به نقل از روابط عمومی حوزه هنری آذربایجان شرقی، مرادی بیناباج، نبرد امروز با غرب را در ساحت هنر و رسانه عنوان کرد و گفت: امروز نبرد ما با شیطان بزرگ، آمریکا با سلاح هنر و رسانه است لذا مراکز استانی حوزه هنری باید به وجه رسانه‌ای هنر بیش از پیش توجه کند.
انتهای پیام/

پژوهشیار