معاون شرکت راه‌آهن:

تولید واگن در داخل موجب صرفه‌جویی ۵۶۷ میلیارد تومانی شد

1399/08/12 - 13:46 - کد خبر: 30056
جلسه

نصر: معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: امسال با تولید ۳۲۹ واگن و لوکوموتیو برای ناوگان مسافری و باری در داخل کشور ۵۶۷ میلیارد تومان صرفه‌جویی شده است.

به گزارش نصر، سیدحسن موسوی، روز دوشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان افزود: با تولید این دستگاه ها در داخل کشور همچنین برای یک هزار و ۳۹۲ نفر اشتغال ایجاد شده است.
وی اظهار داشت: در زمان کنونی با سفارش گذاری توسط شرکت های حمل و نقل مسافری و باری همه کارخانه های تولیدی در زمینه لوکوموتیو و واگن های باری و مسافری مشغول و در حال فعالیت هستند.
معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: توجه به سرمایه عظیم نیروی انسانی، ایجاد مرکز تحقیقات و آموزش برای مدیریت استعدادها، ایجاد مدیریت دانش برای ساماندهی دانش تولید شده در بخش های مختلف فنی و پشتیبانی و ایجاد مرکز جهادی پیشرفت و توسعه برای اجرا، مطالعه و برنامه ریزی کارهای جهادی در سریع ترین زمان ممکن از رویکردهای جدید راه آهن جمهوری اسلامی است.
موسوی، با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده در بخش مسافری راه آهن در زمینه ارتقای کمیت و کیفیت در بخش خدمات مسافری چه ایستگاهی و چه قطارهای مسافری، ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده هم اکنون روند نزولی جابجایی مسافر از سال ۸۹ تا سال ۹۵ به روند صعودی برگشته به طوری که سال گذشته تلاش شد تا رکورد جابجای مسافر که مربوط به سال ۱۳۸۹ با ۲۸.۸ میلیون نفر بود با جابجایی ۳۱ میلیون مسافر شکسته شود.
وی یادآوری کرد: با شیوع ویروس کرونا از اسفند سال گذشته تاکنون و در پی تاثیر منفی آن در جابجایی مسافر به علت محدودیت های اعلام شده از سوی ستاد کرونا و ملاحظات مردم، شرکت راه آهن حدود ۱۵ میلیون مسافر را برای جابجایی از طریق قطارهای بین شهری و حومه ای از دست داد و از این بابت حدود یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان زیان و عدم فروش بلیط به شرکت های حمل و نقل ریلی مسافری تحمیل شد.
معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تصمیمات دولت در اردیبهشت امسال برای جبران بخشی از زیان ها و تخصیص تسهیلات لازم برای ارایه به شرکت های حمل و نقل ریلی مسافر، گفت: اقدامات لازم در این زمینه و معرفی شرکت ها به بانک های عامل برای اخذ تسهیلات انجام شده است.
موسوی، با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار نیرو در شرکت های حمل و نقل ریلی مسافری فعالیت می کنند، افزود: در این راستا تعدادی از شرکت های حمل و نقل مسافری با سپردن تضمین تسهیلات را دریافت کرده و تعدادی از آن ها نیز در طی مراحل سپردن تضمین هستند که امید است با مساعدت بانک سپه به عنوان بانک عامل، تسهیلات در اختیار شرکت های حمل و نقل مسافری قرار گیرد.
وی اظهار داشت: با وجود اعمال محدودیت ها در بخش حمل و نقل بار و ترانزیت کالا به علت بسته بودن مرزها به غیر از مرز ایستگاه راه آهن رازی اداره کل راه آهن آذربایجان، این وضعیت هم اکنون بهبود یافته و تا کنون حدود ۵ درصد در حمل و نقل بار رشد ایجاد شده است و تلاش می شود تا آخر امسال این میزان افزایش یابد.
معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به طرح نوسازی و بازسازی ناوگان ریلی گفت: در راستای ارتقای کیفیت خدمات مسافری و بازسازی و نوسازی ناوگان مسافری تمام واگن های عمر بالای ۴۵ و ۵۵ سال و بخش عمده از واگن های بالای ۳۰ سال که کیفیت بالایی نداشت از رده خارج شدند.
موسوی، ادامه داد: هم اکنون در شبکه حمل و نقل ریلی کشور واگنی بدون تهویه در جابجایی مسافر وجود ندارد و عمده واگن ها بازسازی و نوسازی شده و بیشتر واگن ها ۴ و ۵ ستاره بوده و کمتر واگن ۳ ستاره یا اتوبوسی در این مجموعه سیر می کند.
وی فروش و استرداد اینترنتی بلیط های قطار را از جمله برنامه های راه آهن در دوران شیوع کرونا اعلام و یادآوری کرد: در این راستا در زمان بروز کرونا تمام بلیط های فروخته شده از طریق آژانس ها و وب سرویس ها، با ایجاد امکانات تلفنی و اینترنتی و بدون مراجعه خریداران در فروردین امسال استرداد شدند.
معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در زمینه راهبری و ایمنی مسافران نیز برنامه ریزی خوبی در بخش مسافر انجام شده و در خدمات ایستگاهی و ساختمانی نیز پروژه های خوبی در راه آهن جهت رفاه حال مسافران و توانخواهان اجرا شده است.
موسوی، با اشاره به نظرسنجی دانشگاه بی‌طرف از خدمات مسافری و ایستگاهی راه آهن از سال ۹۵ تا آخر سال ۹۸، ادامه داد: در این نظرسنجی هر سال نمره بخش های خدمات ایستگاهی و مسافری نسبت به سال گذشته بهبود یافته و از ۱۰۰ نمره بالای ۷۵ کسب شده است.
شاپور ارصلانی، مدیرکل سابق راه آهن آذربایجان نیز در این جلسه گفت: در ۴ سال گذشته ۲۶۸ پروژه در قالب ۱۳۸ قرارداد از محل طرح های عمرانی و جاری در این اداره کل اجرا شده که بیش از ۸۰ درصد آن ها به بهره برداری رسیده است. 
در این جلسه محمدرضا قربانی به عنوان سرپرست اداره کل راه آهن آذربایجان، معرفی و از خدمات ۴ ساله شاپور ارصلانی قدردانی شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار