خبر/

مجموعه تاریخی شهاب الدین اهری در مسیر جهانی شدن

1399/08/12 - 11:41 - کد خبر: 30040
مجموعه تاریخی

نصر: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی ثبت جهانی بقمجموعه تاریخی شیخ شهاب الدین اهری را آغاز و تحقق آن را یکی از اولویت‌های اصلی خود اعلام کرده است.

به گزارش نصر، بقعه تاریخی شیخ شهاب‌ الدین اهری در شهر اهر، محل خانقاه و مقبره شیخ شهاب‌الدین اهری و مجموعه ای مشتمل بر خانقاه، مسجد، ایوانی بلند، مناره‌ها و تعدادی غرفه است که از سال ۱۳۷۴ به موزه ادب و عرفان تبدیل شده است که تنها موزهٔ عرفان در ایران به شمار می رود.
این مجموعه در دوره صفویه و به احتمال زیاد در روزگار شاه عباس اول بر مزار شیخ شهاب‌الدین اهری در شهر اهر ساخته شده است، اما آثاری از دوره ایلخانی نیز در آن وجود دارد.
مسجد شیخ شهاب‌ الدین اهری در ضلع شرقی صحن بقعه قرار دارد و دارای گچ بری‌ ها و تزئینات نقاشی بسیار زیبایی است و دور تا دور دیوار مسجد دستخط‌ هایی وجود دارد که بین آنها دست نوشته‌ هایی را از شیخ بهایی، شاه عباس سوم و ابوالقاسم نباتی به چشم می خورد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه ثبت جهانی مجموعه شیخ شهاب‌الدین اهری یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری این اداره کل است، گفت: دراین زمینه میراث فرهنگی در سه حوزه مربوط به خود، اهدافی از جمله ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری و توسعه گردشگری کشاورزی در این منطقه را در دستور کار خود قرار داده است.
احمد حمزه زاده با بیان اینکه رینگ شمالی آذربایجان شرقی به عنوان مسیر اول گردشگری استان تعریف شده است، افزود: رینگ شمالی گردشگری استان در مسیر تبریز- اهر- کلیبر- خداآفرین و مرند- جلفا - تبریز تعریف شده و جذب سرمایه‌گذار بر اساس ظرفیت‌های موجود در این مسیر و به ‌صورت زنجیره‌ای اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه گردشگری به عنوان یکی از چهار هسته کلیدی سند تدبیر توسعه آذربایجان شرقی مطرح شده است، ادامه داد: میراث فرهنگی استان در تلاش است تا با بهره‌مندی از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان‌ها در راستای ارتقا سطح کیفی گردشگری استان گام‌های بزرگی بردارد که تلاش برای ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب الدین اهری آغاز شده است و در این مسیر برای معنا و مفهوم‌سازی این امر به همراهی رسانه ها نیاز شدید داریم.
حمزه زاده  به نقش مطبوعات و رسانه‌ها در توسعه پایدار گردشگری منطقه اشاره و اضافه کرد: در پیشبرد اهداف توسعه‌ای گردشگری استان تمامی بخش‌های جامعه به خصوص رسانه‌ها نقش بسزایی دارند که به دنبال هم‌افزایی مابین اداره کل میراث فرهنگی استان و رسانه‌های فعال طی سال‌های اخیر شاهد معرفی جامع و پذیرش گردشگران بیشمار در استان بوده ایم.
وی گفت: اگر مجموعه دستگاه ها و نهادهای شهرستان اهر همراهی و همکاری های لازم را داشته باشند این اثر مهم تاریخی ظرفیت ثبت جهانی را دارد و می توانیم شاهد تحقق این امر مهم باشیم.
حمزه زاده با بیان اینکه موزه ادب و عرفان اهر به عنوان نخستین موزه تخصصی این حوزه در کشور به شمار می رود، گفت: این اثر از عناصر هویتی بسیار ارزنده استان محسوب می شود که به دلیل آسیب های کالبدی در اثر زلزله سال ۱۳۹۲ ارسباران تعطیل شده بود که با توجه به اتمام مراحل مرمتی این مجموعه توسط متخصصان میراث فرهنگی بار دیگر شاهد فعالیت این موزه ارزشمند خواهیم بود.
حمزه زاده با اشاره به اهمیت و حساسیت اقدامات مرمتی صورت گرفته در باغ مزار شیخ شهاب الدین اهری، اظهار داشت: تاکنون عملیات مرمتی متعددی در این بنای تاریخی صورت گرفته و نمای فیروزه ای مناره های این بنا که یکی شاخصه های زیبای آن است به همت اداره کل میراث فرهنگی و تامین اعتبار لازم به طور کامل مرمت شده است.
وی با بیان اینکه نقشه باستان‌شناسی مناطق تاریخی شهرستان‌های اهر، ورزقان، هشترود و چاراویماق به ‌صورت تخصصی گردآوری می شود، گفت: در راستای صیانت و حفاظت از مناطق باستانی شهرستان‌ها نقشه باستان‌شناسی شهرستان‌های مذکور پس از تهیه به‌ صورت متمرکز در سامانه باستان‌شناسی کشور بارگذاری خواهد شد.
فرماندار شهرستان اهر نیز تعیین مسئول مستقیم برای پیگیری پرونده جهانی شدن مجموعه شیخ شهاب الدین اهری را اقدامی مثبت در تحقق مطالبات شهروندان این شهر بیان و اضافه کرد: ما از هر گونه فعالیت ها و اقدامات میراث فرهنگی خمایت کرده و برای تحقق این امر درکنار این نهاد خواهیم بود.
رسول خدابخش گفت: در تحقق این امر ما مصصم هستیم تا با تشکیل جلسات تخصصی با ادارات اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی موقوفه و مرمتی شیخ شهاب الدین و ادارات ساکن در این محل  اقداماتی در راستای موارد اعلامی در ثبت بقعه انجام دهیم.
وی پیگیری در ایجاد موزه های سنگ و مردم شناسی با برگزاری جلسات مشترک با شهرداری و میراث فرهنگی استان را  از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و افزود: مطالبات منطقه را با همراهی مردم و مسئولین پیگیری خواهیم کرد.
خدابخش با اشاره به اینکه سال ۹۹ سال حمایت از طرح‌های حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، بر ضرورت تقویت زیرساخت های اقامتی شهرستان در راستای زمینه سازی برای ماندگاری گردشگران داخلی و خارجی تاکید کرد.
وی با اشاره به قابلیت های ویژه شهرستان اهر در حوزه گردشگری، یکی از برنامه های اولویت دار شهرستان را توسعه و حمایت از طرح های خدمات گردشگری و البته ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب الدین اهری عنوان و اضافه کرد : فرمانداری  از طرح های گردشگری و میراثی به عنوان صنعت پاک و اشتغال زا با تمهیدات ویژه حمایت می کند.
خدابخش راه اندازی طرح های گردشگری کشاورزی را یک اقدام بدیع و زودبازده در راستای ایجاد اشتغال و درآمد پایدار ذکر و اظهار امیدواری کرد این طرح ها به جهت موقعیت ویژه شهرستان در راستای رونق اقتصادی و اشتغال جوانان مورد توجه واقع شود.
وی ابراز امیدواری کرد با مساعدت دستگاه های استانی و همراهی و تعامل بین میراث فرهنگی و فرمانداری اهر ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب الدین اهری در اسرع وقت محقق شود که این مهم برگ زرینی برای حوزه میراث فرهنگی آذربایجان شرقی به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، شیخ شهاب الدین اهری عارف و شاعر قرن هفتم هجری قمری ‌است که در نیمه شعبان ۵۸۰ قمری در شهر اهر چشم به جهان گشود و در بیشتر کتب قدیمی از وی با نام‌های شهاب الدین محمود تبریزی و شهاب الدین محمود التبریزی العتیقی الاهری نام برده شده است.
لقب شهاب الدین توسط استاد و مرشد وی، شیخ رکن الدین سجاسی به وی اعطا شده ‌است.
بقعه شیخ شهاب الدین اهری در دوره صفویه به احتمال زیاد در روزگار شاه عباس اول بر مزار شیخ شهاب‌الدین اهری ساخته شده است و اثر مکتوبی از این عارف اندیشمند به نام "عشق ‌نامه" به جای مانده که متضمن عقاید و آرای عرفانی اوست.
شیخ شهاب الدین اهری در سال ۶۶۵ قمری چشم از جهان فروبست و در صحن خانقاه خود به خاک سپرده شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار