خبر/

نکاتی درباره فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت در نانوایی

1399/08/12 - 10:06 - کد خبر: 30023
نانوایی

نصر: همزمان با شیوع کرونا در کشور و از آنجا که تصور می‌شد این مهمان ناخوانده نهایتا یک یا دو ماه با ما باشد برخی فعالیت‌ها مانند پخت نان، کیک و... در خانه‌ها رواج یافت؛ موضوعی که با طولانی شدن روند کرونا، کمرنگ‌تر شد و بازهم خانواده‌ها نان خود را از نانوایی‌ها تهیه کردند.

به گزارش نصر، نکات زیر هنگام مراجعه به نانوایی‌ها باید رعایت شود:
_ از لحظه خروج از منزل تا بازگشت به منزل حتما ماسک بزنیم.
_ در صورتی که بیماری زمینه‌ای (مانند بیماری قلبی-عروقی، فشارخون، دیابت، بیماری های تنفسی و ...) و یا نقص ایمنی (شیمی درمانی، پیوند اعضا و ...) داریم حتی المقدور از رفتن به نانوایی خودداری کنیم.
_ در هنگام داشتن علایم سرماخوردگی مانند تب، سرفه، گلودرد و یا تنگی نفس از رفتن به نانوایی خودداری کنیم.
_ در صورت مواجه با فردی از کارکنان نانوایی که علایم سرماخوردگی مانند سرفه و یا سایر علایم تنفسی دارد، به متصدی و مدیریت آن جا اطلاع دهیم. 
_ مواجهه چهره به چهره با کارکنان نانوایی را کاهش دهیم. 
_ از ورود به داخل نانوایی خودداری کنیم. مگر آنکه نانوایی فضایی با احتساب رعایت فاصله یک متر حداکثر برای پنج نفر را داشته باشد.
_ در صف نانوایی فاصله حداقل یک متر را رعایت کنیم و در صورت وجود خط کشی، در نقاط و محل های تعیین شده بایستیم.
_ در هنگام سرفه و عطسه دهان و بینی خود را بپوشانیم و دستمال استفاده شده را بلافاصله در سطل زباله در دار بیاندازیم. در صورتیکه دستمال وجود نداشت از قسمت داخلی آرنج موقع سرفه و عطسه استفاده کنیم. 
_ توجه کنیم نانوایی تهویه مناسب داشته باشد و هوای تازه در جریان باشد (به عنوان مثال استفاده از تهویه طبیعی با بازکردن در و پنجره ها و تعویض مرتب هوا).
_ استعمال دخانیات در محیط نانوایی ممنوع است.
_ توجه کنیم که کارگران در نانوایی مجهز به وسایل حفاظت فردی مانند دستکش، ماسک و لباس کار مناسب باشند.
_ از نانوا خواهش کنیم نان‌ها را با انبر بر روی سفره/ پارچه قرار دهد.
_ از آبخوری و یا آب سرد کن در محیط نانوایی استفاده نکنیم.
_ توجه کنیم که نان های فانتزی و محلی در واحد صنفی به صورت کامل با روکش قابل روئیت پوشیده شده باشد.
_ متصدی، مدیر یا مالک نانوایی موظف است یک جعبه دستمال کاغذی به منظور استفاده شاغلین و مشتریان در کنار دستگاه کارت خوان محل صنفی قرار دهد.
_ قبل از دست زدن به نان، اگر دستان آلوده شده است از یک ضدعفونی کننده دست استفاده کنیم.
_ اجازه ندهیم نان در نانوایی خنک شود. بهتر است نان را داغ داغ در سفره و یا پارچه نان قرار داده و ببندیم. اگرچه نان کمی نرم می‌شود اما این روش برای سلامتی مهمتر است. 
_ از چاقو، کاتر، برس و سایر وسایل مشترک در نانوایی استفاده نکنیم. 
_ سفره و یا پارچه نان را روی پیشخوان و میز نانوایی قرار ندهیم. 
_ از پرداخت وجه نقد خودداری کنیم و پرداخت ترجیحا"به صورت آنلاین و یا استفاده از اپ ها و یا کارتخوان باشد و صرفا خودمان انجام دهیم.
_ به محض ورود به خانه، اول دست ها را بشوییم، سپس به سراغ نان‌ها برویم. البته دقت کنیم پشت سفره و یا پارچه نان به نان نخورد و بعد از هر بار نانوایی رفتن، سفره و یا پارچه نان را بشوییم.
_ تنها راه اطمینان از آلوده نبودن نان حرارت دادن مجدد آن در منزل قبل از مصرف است. 
_ نان‌های کارخانه‌ای بدون دخالت دست تولید و بسته بندی می‌شوند اما برای اطمینان بعد از خرید، کیسه روی آن را بشوییم و نان را قبل از مصرف در فر، تابه گرم، مایکروفر و یا تستر حرارت دهیم.
_ برای اعلام و گزارش عدم رعایت نکات بهداشتی در نانوایی ها با شماره تلفن 190 «سامانه پاسخگویی شکایات وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی» تماس بگیریم.
انتهای پیام/

پژوهشیار