مرکز آمار اعلام کرد:

تورم ۳۹.۸ درصدی تولید مرغ در تابستان ۹۹

1399/08/11 - 16:13 - کد خبر: 30001
مرغ

نصر: تورم در بخش‌های تولیدی محصولات مرغداری صنعتی در تابستان گذشته نسبت به فصل مشابه سال۱۳۹۸ به ۳۹.۸ درصد رسید.

به گزارش نصر، تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده (نرخ تورم) بخش مرغداری های صنعتی نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در تابستان ١٣٩٩ به ۳۴.۷ درصد رسید که در مقایسه با فصل قبل (١.٢درصد )، ٣٣.٥ درصد افزایش دارد.
همچنین در میان اقلام مرغداری‌های صنعتی، کمترین تورم فصلی مربوط به " جوجه یک روزه " (٠,٩- درصد ) و بیش­ترین آن مربوط به م " مرغ گوشتی"  (۵۳.۱ درصد ) است.
نرخ تورم تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در تابستان ١٣٩٩ به ۳۹.۸ درصد افزایش رسید که در مقایسه با فصل قبل (١٦.١ درصد )، ٢٣.٧ واحد درصد افزایش داشته است.
 میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات مرغداری‌های صنعتی به ازای تولید قلم‌های خود در داخل کشور، در فصل تابستان ١٣٩٩ نسبت به فصل تابستان ١٣٩٨ به میزان ٣٩.٨ درصد افزایش دارد.
کمترین تورم نقطه به نقطه در بین قلم‌های مرغداری های صنعتی، مربوط به قلم " جوجه ی یک روزه " (٦.٧ درصد) و بیش­ترین آن مربوط به  " تخم مرغ خوراکی" (١٢١.٥ درصد) است.
براساس این گزارش نرخ تورم تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی در داخل کشور در چهار فصل منتهی به تابستان ١٣٩٩ نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۱۵.۲ درصد رسید که نسبت به فصل قبل(١٢.٩)، ٢.٣ واحد درصد افزایش نشان می­‌دهد.
علاوه براین در فصل مورد بررسی، در میان قلم‌های مرغداری های صنعتی در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به قلم " جوجه ی یک روزه" (٠.٢- درصد ) و بیش­ترین آن مربوط به قلم "کود "  (٥٥.٢ درصد) بود.

شاخص استانی
بررسی نرخ تورم  تولیدکننده محصولات مرغداری ‌های صنعتی کشور در تابستان ١٣٩٩ نشان می­‌دهد که شاخص اکثر استان‌های کشور نسبت به فصل قبل با افزایش روبه رو بوده است. بیشترین میزان افزایش مربوط به استان بوشهر با ۷۶.۳۲درصد و بیشترین میزان کاهش مربوط به استان گیلان با ١.٩٩ درصد کاهش است.
مقایسه شاخص کل استان‌ها در فصل جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل نشان می‌دهد که  اکثر استان ها با افزایش روبه رو بوده اند بطوریکه بیشترین میزان افزایش مربوط به استان چهار محال و بختیاری با ۱۸۴.۹۴درصد و بیشترین میزان کاهش آن مربوط به استان گیلان با ٨.٥٩ درصد کاهش است.
به گزارش ایرنا، مرکز آمار کشور پیش از این اعلام کرد: نرخ تولید تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی در چهار فصل منتهی به زمستان ۹۸ به میزان ۲۲.۸ درصد کاهش یافت.
براساس این گزارش نرخ تورم تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی در زمستان ۹۸ نسبت به پاییز به منفی ۷.۲ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (١٠.٤ افزایش)، ١٧.٦ درصد کاهش داشت. کمترین تورم فصلی مربوط  به «جوجه ی یک روزه» با منفی ۲۶.۳ درصد و بیش­ترین آن مربوط به «تخم مرغ نطفه دار» ۲۰ درصد ثبت شده بود.
نرخ تورم تولید مرغداری‌ها در زمستان ۹۸ نسبت به زمستان قبل از آن (زمستان ۹۷) هفت درصد کاهش یافت.
 میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات مرغداری های صنعتی به ازای تولید قلم های خود در داخل کشور، در زمستان ١٣٩٨ نسبت به فصل زمستان ١٣٩٧، هفت درصد کاهش دارد. در بین قلم‌های مرغداری های صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به «جوجه ی یک روزه» با منفی ۲۳.۸ درصد و بیش­ترین آن مربوط به «کود» ۷۱ درصد است.
انتهای پیام/

پژوهشیار