خبر/

بهبود جایگاه دانشگاه تبریز در رتبه‌بندی موضوعی تایمز ۲۰۲۱

1399/08/11 - 15:35 - کد خبر: 29998
دانشگاه تبریز

نصر: رییس کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و نشر دانشگاه تبریز با اشاره به رتبه این دانشگاه در رتبه بندی موضوعی تایمز ۲۰۲۱، گفت: بر اساس نتایج این نظام رتبه بندی، دانشگاه تبریز اغلب رتبه‌های قبلی خود را بهبود بخشید.

به گزارش نصر، رسول زوارقی روز یکشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: دانشگاه تبریز که در حوزه مهندسی و فناوری شامل رشته‌های مهندسی عمومی، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک و هوافضا، مهندسی عمران، و مهندسی شیمی در رتبه بندی موضوعی تایمز ۲۰۱۹ رتبه ۵۰۱ تا ۶۰۰، و در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ رتبه ۳۰۱ تا ۴۰۰ را به دست آورده بود، در رتبه بندی امسال توانست رتبه درخشان ۲۵۱ تا ۳۰۰ جهانی و دوم ایران را کسب کند.
وی با اشاره به این‌که دانشگاه تبریز در حوزه علوم زیستی شامل رشته‌هایی چون کشاورزی و جنگل‌داری، علوم زیست‌شناسی، علوم دامپزشکی و علوم ورزشی نیز موفق به بهبود رتبه جهانی خود شده است، افزود: دانشگاه تبریز در رتبه بندی‌های ۲ سال قبل، رتبه بالای ۶۰۰ را در این حوزه موضوعی به‌دست آورده بود که در رتبه بندی امسال با کسب رتبه ۴۰۱ تا ۵۰۰ جهانی و اول ایران، رتبه جهانی و ملی خود را بهبود بخشید.
زوارقی خاطرنشان کرد: بهبود رتبه دانشگاه در حوزه علوم فیزیکی شامل رشته‌هایی چون ریاضیات و آمار، فیزیک و نجوم، شیمی، زمین‌شناسی، علوم محیطی، علوم زمینی و دریایی نیز محسوس بوده، به نحوی که با وجود کسب رتبه ۶۰۱ تا ۸۰۰ دانشگاه در این حوزه در طول سال‌های قبل، این جایگاه در رتبه بندی امسال به ۵۰۱ تا ۶۰۰ جهانی و چهارم ملی بهبود یافت.
دبیر کمیته علم سنجی دانشگاه تبریز با اشاره به رتبه ۵۰۱ تا ۶۰۰ جهانی دانشگاه تبریز در حوزه‌های علوم بالینی و سلامت شامل حوزه‌های پزشکی، دندانپزشکی و سایر حوزه‌های مربوط به ‌سلامت و بهداشت در رتبه بندی امسال، افزود: دانشگاه تبریز از این نظر، تنها دانشگاه غیرپزشکی است که در این رتبه بندی موضوعی حضور یافته و در کنار دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم پزشکی مشهد، رتبه سوم ایران را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به این‌که رتبه سال قبل دانشگاه تبریز در حوزه علوم رایانه (۵۰۱ تا ۶۰۰ جهانی) نیز به رتبه ۴۰۱ تا ۵۰۰ جهانی و رتبه سوم ایران بهبود یافته است، گفت: دانشگاه تبریز در نظام رتبه بندی تایمز جهانی ۲۰۲۱ نیز با کسب رتبه‌های جهانی ۳۷۲، ۵۹۸ و ۱۱۳۱ در شاخص‌های آموزشی، استنادی و بین‌المللی و کسب رتبه ۶۶۴ جهانی از نظر شاخص‌های پژوهشی و ۵۱۸ جهانی ازنظر شاخص درآمد، رتبه‌های جهانی قبلی خود را بهبود بخشیده است. در این نظام رتبه بندی جهانی دانشگاه تبریز در مجموع توانسته رتبه ۶۰۱ تا ۸۰۰ جهانی و رتبه دوم دانشگاه‌های جامع ایران را به خود اختصاص دهد.
پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی در سطح بین‌المللی است که در ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه‌های آسیایی را در کنار رتبه بندی‌های بین المللی خود قرار داده است.
دانشگاه تبریز  بیش از ۷۰ سال قبل با تاسیس ۲ دانشکده ادبیات و پزشکی فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر با داشتن بیش از ۲۰ دانشکده، چندین پژوهشکده و گروه پژوهشی، قطب علمی، ۸۰۰ نفر عضو هیات علمی و بیش از ۲۰ هزار نفر دانشجو  یکی از دانشگاه‌های بین المللی، سطح یک و برتر کشور است.

پژوهشیار