خبر/

۸۰ میلیارد ریال برای تجهیز بخش رادیوتراپی بیمارستان شهید مدنی تبریز هزینه شد

1399/08/11 - 14:48 - کد خبر: 29995
دکتر ناصر صفایی

نصر: رییس بیمارستان فوق تخصصی قلب و عروق شهید مدنی تبریز با اشاره به تجهیز بخش رادیوتراپی این مرکز درمانی توسط خیران، گفت: با این کار لیست چندماهه انتظار برای شروع درمان بیماران سرطانی نیازمند رادیوتراپی از بین خواهد رفت.

دکتر ناصر صفایی روز یکشنبه در گفت و گویی افزود: با تجهیز بخش رادیوتراپی بیمارستان شهید مدنی تبریز، امکان طراحی های به موقع درمان پیچیده با استفاده از تکنیک های به روز دنیا و کاهش نیاز مراجعه به درمان به استان های دیگر و کشورهای مجاور نیز محقق می شود.
وی با اشاره به ارائه خدمات با تعرفه مصوب دولتی در این بیمارستان گفت: با تجهیز بخش رادیوتراپی، پرتودرمانی پیشرفته امکان پذیر خواهد شد که این امر نیز به نوبه خود افزایش رضایت نسبی مراجعین به دلیل بهبود کیفیت درمان ها را به دنبال خواهد داشت.
دکتر صفایی اظهار کرد: بیمارانی با بیماری های بدخیم که امکان درمان کامل با روش های شیمیایی یا جراحی نداشته باشند و نیز برخی بیماری های خوش خیم که قابل درمان به روش جراحی نیستند، می توانند از امکانات بخش رادیوتراپی بیمارستان شهید مدنی بهره مند شوند.
رییس بیمارستان فوق تخصصی قلب و عروق شهید مدنی تبریز با اشاره به اینکه این بخش توسط خیران تجهیز می شود، گفت: تاکنون بیش از ۸۰ درصد هزینه مربوط به ساخت بونکر الکتا و دو طبقه بخش بستری شیمی درمانی و تجهیزات و ملزومات مربوط به دستگاه شتابدهنده الکتا به ارزش ۸۰ میلیارد ریال توسط مصطفی قصاب عبدالهی، خیر تبریزی، تامین و پرداخت شده است.
وی گفت: درمان با روش های تکنولوژیک جدید، به روز شدن درمان ها و جهش از درمان های سال ۱۹۹۵ به درمان های رایج اخیر دنیا، کاهش عوارض ناشی از رادیوتراپی، افزایش پاسخ به درمان در تومور که به طبع آن کیفیت زندگی، طول عمر و بهبودی بیماران افزایش می یابد و نیز امکان درمان های پیچیده به روش رادیوتراپی، از جمله مزیت های تجهیز بخش رادیوتراپی بیمارستان شهید مدنی و دستگاه های جدید خریداری شده برای آن نسبت به دستگاه های مشابه دیگر است.
دکتر صفایی خاطرنشان کرد: دستگاه توموتراپی خریداری شده برای بخش رادیوتراپی بیمارستان شهید مدنی، تنها دستگاه از نوع خود در شمالغرب کشور بوده و دستگاه الکتا نیز با قابلیت انجام  IMRT  و نیز امکان ارتقاء برای انجام درمان  IGRT   در شمالغرب کشور منحصر به فرد می باشد. 
وی یادآوری کرد: با توجه به اینکه درمان های پیشرفته، زمان بیشتری را برای درمان هر بیمار به خود اختصاص می دهد، به همین دلیل دستگاه شتاب دهنده توموتراپی و الکتا هر کدام در هر نوبت حدود ۲۰ بیمار را درمان خواهند کرد و دستگاه شتابدهنده امید همانند دستگاه اونکور قادر به درمان حدود  ۴۰ بیمار در هر نوبت کاری خواهد بود. 
رییس بیمارستان فوق تخصصی قلب و عروق شهید مدنی تبریز در خصوص  مزیت های راه اندازی بخش شیمی درمانی بستری در این مرکز درمانی نیز اظهار کرد: با این کار امکان انجام درمان های همزمان شیمی درمانی و رادیوتراپی با انفزیون های ۲۴ ساعته برای بیماران نیازمند این درمان های همزمان مقدور می شود.
وی ادامه داد: به دنبال رادیوتراپی همراه با شیمی درمانی، به علت میزان عوارض احتمالی، امکان قطع درمان وجود داشت که این امر به روند درمان بیمار خلل وارد می آورد، اما با داشتن بخش بستری، این موارد پیش نخواهد آمد.
دکتر صفایی اظهار کرد: پیش از این بیماران رادیوتراپی، اونکولوژی که در فرآیند درمانی دچار عارضه می شدند، برای بستری شدن در بخش های دیگر دچار سردرگمی می شدند، اما با ایجاد بخش بستری تحت نظارت پزشک خود در این بخش تحت مراقبت و درمان خواهند بود.
وی گفت: از این پس همچنین امکان شیمی درمانی های قبل و بعد درمان های جراحی و یا رادیوتراپی که نیاز به بستری دارند و فعلا بصورت سرپایی درمان می شوند، مقدور خواهد بود .
به گزارش ایرنا، بیمارستان فوق تخصصی قلب و عروق شهید مدنی تبریز به عنوان بزرگترین و مجهزترین مرکز ارجاع بیماران قلبی و عروقی شمال غرب کشور در سالیان اخیر با ارائه انواع خدمات در جهت ارتقای سلامت جامعه، نقطه اتکائی برای بیماران بوده و نیز نقش به سزایی در جهت تربیت و آموزش فوق تخصصی جراحی و داخلی قلب داشته و به عنوان یکی از قطب‌های مهم آموزشی ، تحقیقاتی و درمانی کشور مطرح است. 
با توجه به اینکه بیمارستان های تبریز مرجع پاسخگویی به بیماران شمالغرب کشور هستند، رادیوتراپی یکی از موثرترین روش های درمانی برای سرطان شناخته می شود و عوارض آن از شیمی درمانی و جراحی بسیار کمتر است، اما کمبود این دستگاه در تبریز و آذربایجان شرقی دل بیماران سرطانی را داغ کرده است، تا آنجا که نوبت های درمان بیماران سرطانی برای استفاده از این دستگاه در تبریز به بیش از سه ماه افزایش یافته است.
انتهای پیام/

پژوهشیار