رحمانی فضلی:

غربالگری گسترده باید در اولویت باشد

1399/08/10 - 20:14 - کد خبر: 29933
عبدالرضا رحمانی فضلی

نصر: فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با اجرای طرح غربالگری و تشخیص گسترده، آمار مبتلایان افزایش می‌یابد و دامنه تشخیص وسیع می‌شود اما جای نگرانی نیست چون تشخیص در روزهای اولیه منجر به کاهش فوتی‌ها می‌شود.

به گزارش نصر، «عبدالرضا رحمانی فضلی» عصر شنبه در نخستین جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تبریک هفته دولت و با اشاره به اینکه این قرارگاه پس از فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکیدات رئیس جمهوری تشکیل شد؛ گفت: همه با هم بایستی همه ظرفیت ها را پای کار بیاوریم تا بتوانیم تصمیمات ستاد را به نحو کامل اجرایی کنیم.
فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر این که همه دستگاه‌ها باید برنامه و طرح و متولی و معین و همکاری داشته باشد، افزود: کار باید زمان بندی شود و در زمان بندی کار تحویل شود تا بتوانیم نظارت مستمر بر برنامه‌ها داشته باشیم.
رحمانی فضلی با بیان اینکه نظارت کلی همچنان بر عهده وزارت بهداشت است، گفت: آنها گلایه‌مند بودند که برای اجرای نظارت باید برخورد شود و این کار انجام خواهد شد و در بحث نحوه اجرا قرار شد به صورت منطقه‌ای و محله ای در مناطق مختلف استانداران و روسای پزشکی با استفاده از ظرفیت‌های لازم اقداماتی انجام دهند و باید با لحاظ کردن شرایط منطقه‌ای اجرا را پیش ببریم.
وی افزود: در حوزه محلی از نیروی انتظامی استفاده کردیم؛ وزارت بهداشت و درمانگاه‌ها پایه اصلی در محله خواهند بود؛ هلال احمر و مساجد را و در کنار اینها سمن‌ها و خیرین را هم باید وارد کنیم که فردا در جلسه شورای اجتماعی، حل مشکل ویروس کرونا با اجتماعی کردن موضوع و مشارکت اجتماعی، پیگیری و بحث خواهد شد.
وزیر کشور با قدردانی از فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت بابت دراختیار گذاشتن ماسک گفت: به استفاده از ماسک تاکید شده، اما همچنان از امکان دسترسی و نحوه توزیع ماسک گلایه‌هایی وجود دارد.  
به گفته وی، بحث ورود و خروج از کشور هم یکی از مصوبات قرارگاه بود.
فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا از همه اعضای قرارگاه خواست تا ظرف یک هفته همه اقدامات انجام شده در چارچوب مصوبات را گزارش دهند و مواردی که رعایت نشده و مانع در اجرای آن ایجاد شده، برای مردم تشریح شود.
رحمانی فضلی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم موفق شویم باید هماهنگی بین بخشی، اجماع و اقناع داشته باشیم که رسانه‌ها در این زمینه خوب عمل کردند اما جاهایی که کوتاهی می‌شود به دلیل اهمیت سلامت مردم حتما باید اعمال قانون شود.  
وی ادامه داد: راجع به چگونگی اطلاع رسانی و تولید محتوا یا همان آموزش، ظرفیت بسیار خوبی داریم که سپاه یکی از این ظرفیت‌ها در حوزه مجازی است و ناجا و وزارت اطلاعات هم در کنار وزارت ارشاد ظرفیت‌های خوبی دارند که این ظرفیت‌ها به صورت هم افزا در کمیته اطلاع رسانی در کنار هم قرار بگیرند. این ظرفیت‌ها باید طرح برنامه و زمان بندی داشته باشند و برنامه‌ها طبق زمان بندی اجرا شود.
رحمانی فضلی با تاکید بر واقع بینانه بودن انتظارات و مدیریت آن، گفت: همه اعضای قرارگاه تاکید دارند وقتی می‌توانیم بیشتر موفق شویم که هم غربالگری و هم تشخیص اولیه را در سطح وسیعی انجام دهیم در این صورت راحت تر می‌توان بیماری را درمان کرد؛ ‌پس اجرای بحث غربالگری و تشخیص باید در اولویت باشد و وزارت بهداشت باید کمک کند.  
وی گفت: موضوعی که وزارت بهداشت تاکید داشت و عمومی نشد، طرح ردیابی بیماری در بیماران مبتلا شده بود که این واقعا کار مهمی است؛ کسی که مبتلا می‌شود مناسبات روابط و محیط او باید تحت کنترل قرار بگیرد.  
فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با این طرح غربالگری و تشخیص که وزارت بهداشت اجرا ‌می‌کند قطعا آمار مبتلایان افزایش می‌یابد اما نباید نگران شد چون غربالگری به صورت وسیع انجام و باعث کاهش میزان مرگ و میر می‌شود.
وزیر کشور تاکید کرد: استانداران و فرمانداران موظفند با توجه به سیاست‌ها مصوبات را در استان‌ها و شهرستان‌های مربوطه اجرا کنند. نیاز نیست ساختار و سازمان وسیع ایجاد شود برای همین به کمیته کارشناسی محدودی بسنده خواهیم کرد که رابط بین اجرا و برنامه‌ها باشد.
وزیر کشور با بیان اینکه اجرای مصوبات با جدیت و قاطعیت پیگیری می‌شود، از آقای رییسی سخنگوی قرارگاه خواستم اطلس بیماری کرونایی در سطح شهرستانها و تعداد مبتلایان، بستری‌شدگان و بهبودیافتگان را دراختیار بگذارند و او هم وعده داد اطلس نظارتی را هم ارائه خواهد کرد که این ملاکی برای ارزیابی مدیران خواهد بود.
به گزارش ایرنا وزرای کشور، بهداشت و درمان، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، شهردار تهران، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، دادستان کل کشور، رئیس سازمان بهزیستی، استاندار تهران و نمایندگان ارشد دستگاههای مرتبط در محل وزارت کشور در سالن پیامبر اعظم(ص) در نخستین جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا حضور داشتند.
انتهای پیام/

پژوهشیار