نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

منزل شهید قاضی طباطبایی، پناهگاه مردم بود

1399/08/10 - 12:17 - کد خبر: 29899
حجت الاسلام آل هاشم

نصر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: رفتار کریمانه شهید قاضی خاری در چشم دشمنان و منزل این شهید محراب، پناهگاه مردم بود.

به گزارش نصر، حجت‎الاسلام سید محمد علی آل هاشم، صبح شنبه در آیین ملی نکوداشت سالگرد شهادت آیت الله قاضی طباطبایی افزود:  ایشان فردی قاطع، محکم، شجاع و در عین حال مهربان بود و با حضور در راهپیمایی و رهبری راهپیمایی به خصوص برگزاری مراسم ختم برای آیت الله سید مصطفی خمینی در مسجد قزللی تبریز و برگزاری راهپیمایی تاسوعا و عاشورا نقش مهمی داشت و جزو اولین کسانی بود که برای خلع شاه از سلطنت اعلامیه داد.
وی با بیان اینکه علمای شیعه، علمایی متعهد و وظیفه شناس هستند که در طول تاریخ مسئولیت سنگین الهی را به انجام می‌رسانند، اظهار کرد: آنان برای رهبری فکری جامعه اسلامی از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند و دلی سرشار از عشق دارند که آنان را به سوی اهداف و ارزش‌های الهی سوق می‎دهد و به این وسیله از مرزهای عقیدتی و ایمانی مردم پاسداری کرده و از هجوم لشکر شیطان و خناسان وسوسه‌گر مراقبت می‌کنند.
وی اضافه کرد: علمای شیعه ما مرزبانان ما هستند، حضرت آیت الله شهید قاضی طباطبایی هم از مرزبانان اعتقادی در سنگر علم اجتهاد و فقاهت بود، این عالم پرتلاش و مجاهد شب زنده‌دار در طول عمر بابرکتش خدمات شایانی را برای دنیای اسلام به ویژه فرهنگ اهل بیت (ع) انجام داد و تا سر حد شهادت در دفاع از ائمه پیش رفت.
وی با ارائه‎ی نکاتی از زندگینامه‎ی شهید آیت الله قاضی طباطبایی، گفت: این شهید سرافراز در تبریز و در یک خانوده‌ی اصیل در تبریز دیده به جهان گشود و تحصیلات مقدماتی علم دینی را در محضر پدر و عمویش فرا گرفت، آیت الله قاضی به اتفاق پدرش توسط رضاخان به تهران تبعید شد و پس از پایان این مدت برای یک سال دیگر به مشهد تبعید شد، خانه‎ی ایشان را در طول این مدت به دستور رضا خان پهلوی با خاک یکسان و دوباره تبعیدشان کردند.
به گزارش ایسنا، امام جمعه تبریز اضافه کرد: ایشان پس از ماه‌ها دوری از وطن به تبریز برگشته و سپس به حوزه علمیه قم عزیمت کرده و مشغول تحصیلات حوزوی شده و در محضر مراجع عظام تقلید همچون آیت الله حجت بروجردی و حضرت امام (ره) کسب علم کرد و پس از 10 سال تحصیل علوم دینی در قم و کسب فیض از محضر مراجع، راهی نجف اشرف شده و در سال 1372 قمری به ایران و به تبریز بازمی‌گردند.
وی با تاکید بر اینکه آیت الله قاضی طباطبایی در صحنه‌های مبارزه با رژیم پهلوی در جهت تحقق اهداف متعالی رهبر کبیر انقلاب گام‌های موثری برداشتند، تصریح کرد: همه‎ی این فعالیت‏‌ها باعث شد تا ایشان را در زندان قزل قلعه محبوس کرده و سپس به زنجان تبعید کنند، فشارهای روحی و جسمی رژیم بر ایشان باعث شد در بیمارستان بستری شوند، آیت الله قاضی پس از بهبودی به عراق تبعید شده و پس از پایان دوره تبعید به ایران بازگشته و در تبریز سکونت اختیار کرده و هرگز دست از مبارزه و فعالیت نکشید.
وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب در مقام نمایندگی حضرت امام (ره) در آذربایجان و امامت جمعه تبریز به خدمات ارزنده‌اش ادامه داد و زحمات بسیاری را تحمل کرد در دهم آبان 1358 مصادف با روز عید قربان، قربانی اسلام و قرآن شد، آن شهید بزرگوار هنگامی که از نماز مغرب و عشا از مسجد شعبان عازم منزل بود به دست گروهک فرقان به شهادت رسید و یک جهان رسوایی برای دشمنانش بر جای گذاشت.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با برشماری برخی از ویژگی‌های اخلاقی آیت الله شهید قاضی طباطبایی، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های شخصیتی آیت الله قاضی، وجود علم وافر در ایشان بود، گذشته از مقالات مفیدی که در برخی از مجله‎های دینی عرب زبان از خودش به یادگار گذاشت، صاحب تالیفاتی هم بود که تعدادی از آن‌ها هنوز هم به صورت خطی موجود هستند، از یادگار ارزشمند آن شهید محراب، آیت الله زاده‌ی ایشان درخواست می‌کنیم که نسبت به چاپ کتاب‌های خطی و کتاب‌هایی که از ایشان به یادگار مانده و هنوز به زیور چاپ نرسیده است، اقدام کنند؛ هزاران کتاب در کتابخانه ایشان موجود است.
وی خاطرنشان کرد: اخلاص و توسل ایشان و توجه به نسل جوان از دیگر ویژگی‌های شهید قاضی بود، این شخصیت فرزانه با الهام از رهبر بزرگ مکتب جعفری در ترقی و تعالی نسل جوان و در تحکیم مبانی مکتب جعفری نقش مهمی داشتند؛ زمانیکه تمام درهای شهر تبریز به روی مردم انقلابی به ویژه جوانان بسته بود، در خانه‎ی این مرد عظیم‌الشان باز بود و به همه‎ی جوانان انقلابی پناه داده بود، نسل جوان آن دوران خاطرات زیبایی از آن شهید دارند.
وی افزود: امروز هم مقام معظم رهبری به جوانان اعتماد می‎کنند؛ در جریان هتاکی و اهانت رییس جمهور فرانسه به ساحت مقدس پیامبر، رهبری به جوانان فرانسه پیامی دادند و گفتند «از رییس جمهور خود بپرسید که چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‎کند و آن را آزادی بیان می‎شمارد؟» یا در دیدار با اعضای ستاد مبارزه با کرونا جوانان و بسیجیان را خطاب قرار دادند که جوانان در این مرحله هم برای ضدعفونی کردن و کمک‌های معیشتی به میدان بیایند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: خطاب به رهبر انقلاب می‎گوییم که جوانان آذربایجان مانند مرحله‌ی اول، آمادگی خودشان را برای حضور در صحنه جهت یاری رساندن به بیماران کرونایی و جهت کمک به افردی که  از نظر معیشتی مشکل دارند به همراه خیران اعلام می‌کنند و در میدان حاضر هستند.
آل هاشم در بخش پایانی سخنانش، خاطرنشان کرد: غیرت و حساسیت دینی ایشان را گرامی می‌داریم و امیدواریم خداوند متعال روح این شهید بزگوار و شهید آیت الله دستغیب شیرازی، شهید صدوقی و شهید اشرفی اصفهانی را با شهدای کربلا محشور بفرماید و توفیق عمل کردن به وصایای این شهدا را به ما عنایت کند.
بر اساس این گزارش، این همایش به صورت آنلاین در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار و در پایان این مراسم از سردیس آیت الله شهید قاضی طباطبایی در آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، رونمایی شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار