رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان:

آذربایجان شرقی ۷۰ هزار کارمند دولتی دارد

1399/08/10 - 10:33 - کد خبر: 29874
داود بهبودی

نصر: رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: این استان تعداد ۷۰ هزار نفر کارمند دولتی دارد که حقوق ماهانه آنها توسط این مجموعه پرداخت می شود.

به گزارش نصر، داوود بهبودی روز شنبه در گفت وگویی مجموع دستگاه های دولتی آذربایجان شرقی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی اقدام به پرداخت حقوق آنها می کند را ۲۳ دستگاه استانی اعلام و اضافه کرد: بودجه های سالانه این تعداد دستگاه اجرایی نیز توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تایمن می شود.
وی کل حقوق سالانه پرداختی به کارکنان دولت در آذربایجان شرقی را افزون بر ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد که به اعتقاد او رقم قابل ملاحظه ای به شمار می رود.
بهبودی مقایسه تعداد کارکنان دولتی آذربایجان شرقی با استان های دیگر به لحاظ برخورداری از اعتبارات هزینه ای و امکانات دولتی را نادرست خواند و اظهار داشت: شاخص های جمعیتی، وسعت و تعداد شهرستان های تابعه از جمله این شاخص ها است که هر شرایط استان با استانی دیگر متفاوت است که بر همین اساس تعداد کارکنان دولت در آذربایجان شرقی به مراتب پایین تر از استان هایی مثل اصفهان، خوزستان، تهران، خراسان رضوی و فارس خواهد بود.  
وی تفییر رویکردها و سیاست های جذب نیرو در دستگاه های دولتی را از جمله دلایل کاهش کارمندان دانست و ادامه داد: طی سال های اخیر محدودیت های سنگینی در حوزه جذب نیرو و جابجایی کارکنان دولتی اعمال شده است که به جای استخدام یک نیرو به جای سه کارمند بازنشسته، از جمله این قوانین و مقررات کاهش تعداد کارکنان در بدنه دولت می باشد.
بهبودی با بیان اینکه نظام استخدامی ایران وقت مزدی است، گفت: بر همین اساس امروز شاهد چندین نوع جذب نیرو در دستگاه های دولتی اعم از رسمی، پیمانی، کارمعین و کارمزدی در بدنه دولت هستیم که بر اساس ارزیابی ها و نظرات کارشناسی، این نظام ناکارآمد است و باید به سمت اصلاح آن رفت.
وی سیاست دولت در به کارگیری نیروی انسانی در بدنه خود را انقباضی اعلام و اضافه کرد: جایگزینی ۱ نیروی جدید به جای ۳ کارمند بازنشسته از دلایل چنین سیاستی است که بر اثر آن طی ۵ سال اخیر تعداد ۱۲۰ هزار نفر از بدنه دولت جدا شده است و در حال حاضر در بسیاری از دستگاه های اجرایی با پست های خالی مواجه هستیم.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی از کارمندان دولت به عنوان منضبط ترین قشر  فعال اقتصادی کشور یاد کرد و یادآور شد: کارمندان دولت در همان بدو پرداخت حق و حقوق ماهانه خود ۱۰ درصد را به عنوان مالیات به دولت می پردازند که این رقم در هیچ یک از اقشار و فعالان اقتصادی اعم از تاجر و صاحب صنوف تاکنون اخذ نشده است.
بهبودی بودجه هزینه ای سالجاری آذربایجان شرقی را ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد. 
انتهای پیام/

پژوهشیار