معاون میراث‌فرهنگی مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان؛

هویت تاریخی ۹ روستای جنگلی ورزقان باید حفظ شود

1399/08/08 - 10:29 - کد خبر: 29771
روستا

نصر: معاون میراث‌فرهنگی مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان شرقی گفت: هویت تاریخی، ارزش مکانی و میراثی ۹ روستای واقع در مناطق جنگلی شهرستان ورزقان باید حفظ و حراست شود.

به گزارش نصر، علیرضا قوچی روز پنج شنبه در بازدید از روستاهای فوق با تاکید بر اینکه هویت فیزیکی و معماری ۹ روستای جنگل نشین ورزقان دارای ارزش‌های مهم معماری است، افزود: یکی از شاخص‌های ارزشمند در خصوص این روستاها به ‌عنوان مزیتی مهم برای ثبت ملی و حفظ آن، دارا بودن الگوی بصری و زیباشناختی منطبق با عملکرد زیستی و معیشتی و استفاده از مصالح و دانش بومی در ساختار آن‌ها است که در نهایت منجر به دوام و قوام خانه‌های تاریخی آن شده است.
وی اظهار داشت: بر همین اساس و با توجه به بافت ارزشمند روستاهاجنگل نشین شهرستان ورزقان نسبت به مرمت و بهسازی معابر روستاها اقدام و مطالعات مردم‌شناسی آن‌ها انجام خواهد شد.
قوچی با اشاره به حضور فرماندار شهرستان، مدیرکل امور روستایی استانداری و همکاران فنی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در این بازدید، گفت: اقدامات لازم برای ثبت روستاهایی نظیر ونستان، کرینگان، ملک طالش در فهرست آثار ملی، بدون دخل و تصرف در کالبد اصلی بناها بررسی و در دستور کار قرار گرفت‌.
وی با بیان اینکه حفاظت از مواریث و بافت تاریخی وظیفه تمامی ارگان‌های دولتی، خصوصی و اجتماعی است، ادامه داد: با توجه به اینکه در حفاظت از بافت تاریخی نقش تمامی ارگان‌ها مهم است، لذا در راستای حفظ مواریث تاریخی، فرهنگی و کالبدی ۹ روستای جنگل نشین ورزقان اقدامات لازم با همکاری ادارات کل میراث فرهنگی، امور روستایی استانداری، بنیاد مسکن در حال انجام است.
قوچی توجه به هویت بومی و ارزش‌های کالبدی محیطی روستاهای مذکور را از جمله اهداف این عملیات عنوان و اضافه کرد: در تلاش هستیم تا در این امر مباحثی همچون مردم‌شناسی و روابط بین ساکنان روستا، زبان بومی، درآمد، مراوده درونی و بیرونی روستاها  که به عنوان جزئی از ساختارهای بکر ۹ روستای مذکور قابل‌توجه و ارزش‌گذاری است، مورد بررسی قرار دهیم.
وی اظهار داشت: در راستای حفظ بافت روستاهای مذکور، الگوهای معماری برای مرمت و ارائه خدمات به ساکنین روستاها ارائه خواهد شد که به دنبال آن بخشداری بر اساس الگوهای اعلام‌شده مجوز مرمت و بهسازی بناها را صادر خواهد کرد.»
قوچی افزود: توجه ویژه به ریخت‌شناسی و مورفولوژی روستاهای تاریخی می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر روستاهای استان باشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار