رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز:

تملک پنج هکتاری برای افزایش سرانه فضای سبز تبریز

1399/08/07 - 15:48 - کد خبر: 29740
عبداله تقی پور

نصر: رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز گفت: رویکرد شورای پنجم مبتنی بر حفظ و افزایش سرانه فضای سبز و توسعه پایدار فضای سبز بوده و در این زمینه با پیگیری‌های مستمر تملک ۵ هکتاری برای این امر را در شهرداری تبریز رقم زده است.

به گزارش نصر، عبداله تقی پور در گفتگو با برنامه تلویزیونی «تبریزیم» تصریح کرد: با حمایت اعضا شورای اسلامی شهر تبریز اعتبارات خوبی به این حوزه اختصاص داده شده است.
وی با اشاره به کاشت یک میلیون درخت و درخچه تحت عنوان نهضت فضای سبز در تبریز افزود: این میزان تعداد قابل توجهی است که با مشارکت شهروندان و همکاری آنها با مدیریت شهری امکان پذیر است.
تقی پور با بیان اینکه شورا و شهرداری در نظر دارد تا باغات موجود در برخی از مناطق تبریز را تملک کند اظهار داشت: باغات باید با اعتبارات تخصیصی تملک شوند، چرا که رسیدگی به باغ‌ها در شرایط کنونی هیچ توجیه اقتصادی برای شهروندان ندارد.
وی یادآور شد: با توجه به ارزش افزوده و امکان تغییر کاربری، صاحبان باغ‌ها تمایل بیشتری به تغییر کاربری دارند.
تقی پور گفت: احداث ۳۸ پارک محله ای آمار قابل قبولی است اما درختان موجود در این پارکها درختان جوان هستند و برعکس درختان موجود در باغ‌ها درخان تنومند و چندین ساله هستند و در بحث تامین اکسیژن نیز میتوانند موثر تر باشند.
وی افزود: بر این باورم که برای توسعه فضای سبز نیازی به تملک عرصه برای احداث فضای سبز نیستیم و با هدف قرار دادن برخی عرصه ها همچون فرودگاه و پایگاه نیروی هوایی و کاشت نهال و درخت در این مناطق میتوانیم به افزایش سرانه فضای سبز کمک شایانی کنیم.
رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری تصریح کرد: موضوع سرانه تولید زباله موضوع بسیار مهی است که با توجه به آمارهای موجود این سرانه در کشور ما نسبت به کشورهای توسعه یافته بسیار افزایش یافته است.
وی با اشاره به نقش بانوان در زمینه تفکیک زباله اظهار داشت: کاهش تولید و تفکیک زباله از مبدا می تواند ما را در رسیدن به اهداف مد نظر میدیرت پسماند یاری کند.
تقی پور اضافه کرد: باید دست به دست هم بدهیم و باید مشارکت شهروندان اقدامات لازم در این زمینه را اجرایی کنیم چرا که این امر تنها به دست مدیریت شهری ممکن نیست. با کاهش هزینه ها در مدیریت پسماند می توان برای دیگر موارد همچون افزایش سرانه فضای سبز و ... هزینه کرد.
وی در پایان ضمن قدردانی از همکاری شهروندان در زمینه مدیریت شهری اظهار داشت: لازمه داشتن مدیریت شهری صحیح، مشارکت شهروندان است که در بحث نگهداری توسعه فضای سبز و دیگر حوزه ها یاری رسان هستند.
انتهای پیام/

پژوهشیار