رئيس هيئت مديره انجمن دفاتر خدمات مسافرتي آذربايجان شرقي انتقاد کرد:

ورشکستگی کامل آژانس های مسافرتی آذربایجان شرقی / افزایش نجومی قیمت پروازها

1399/08/07 - 08:49 - کد خبر: 29691
پرواز

نصر: رئيس هيئت مديره انجمن دفاتر خدمات مسافرتي آذربايجان شرقي در نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ورشکستگی کامل دفاتر خدمات مسافرتی آذربایجان شرقی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش نصر، رشید رجب پور رئيس هيئت مديره انجمن دفاتر خدمات مسافرتي آذربايجان شرقي در این نامه از افزایش نجومی قیمت پروازهای خارجی و داخلی ایرلاین های کشور به شدت انتقاد کرد و بر ضرورت رسیدگی به وضعیت موجود تاکید کرد.
متن نامه به شرح زیر است:
احتراما به استحضار می رساند صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین صنایع در کشور با توجه به شیوع بیماری کرونا و ورشکستگی کامل صنعت گردشگری در کل دنیا و ایران و علی الخصوص در استان آذربایجان شرقی که از آن مستثنی نمیباشد باعث به وجود آمدن خسارات جبران ناپذیری به دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری این استان شده است . دفاتری که طبق فرموده مقام معظم رهبری جهت ایجاد اشتغال و فراهم کردن فرصت شغلی برای بیکاران و فارغ التحصیلان بیکار جامعه ، بدون هیچ گونه چشم داشتی  و بدون دریافت وام و تسهیلات اقدام به اشتغال زایی کرده و سالیان سال دفاتر خود را اداره کرده بودند و از این راه هم خود و هم پرسنل خود ارتزاق می نمودند ولی متاسفانه اخیرا شاهد رفتارهایی غیر حرفه ای از سوی ایرلاین های داخلی و بعضا خارجی هستیم که در این برهه زمانی و کسادی کسب و کار مشکلات را دو چندان می نمایند تا جایی که اکثر دفاتر به دلیل قرار گرفتن در صف مقدم پروسه گردشگری ( فروش بلیط هواپیما وتور) بدلیل همین مشکلات و رفتارهای ناشایست ایرلاین ها ، شاهد توهین ها و بعضا درگیری با مراجعین و مسافرین محترم شان هستند . در ذیل به بیان چند مورد از این مشکلات اشاره میکنیم تا شاید با دستور و مساعدت جنابعالی و مسئولین آن سازمان محترم راه حلی برای آنها ارائه گردد .
-1چنانچه مستحضر هستید پروازهای خارجی مخصوصا در مسیر پر تردد ترکیه که چند ماهی بدلیل بسته شدن مرزهوایی بدلیل شیوع ویروس کووید-19 متوقف شده بود اخیرا شاهد بازگشایی این مسیر هستیم ولی متاسفانه با افزایش نرخ چندین برابر: به عنوان مثال بلیط تک مسیره از مبدا تبریز به استانبول قبل از شیوع بیماری حدود یک میلیون الی سه  میلیون تومان بود که در حال حاضر با افزایش هشت برابری با نرخهای دوازده میلیون تومان الی هفده میلیون تومان  و حتی بالاتر به فروش می رسد .
دلیل این افزایش نرخ نیز از سوی ایرلاینها ، افزایش نرخ ارز ذکر می شود در حالیکه نرخ دلار قبل از بیماری حدود پانزده هزار تومان بوده و اینک حدود سی و یک هزار تومان می باشد یعنی افزایش در حدود دو برابری ولی نرخ پروازها با افزایش بیش از هشت  برابری مواجه شده است .آیا در این اوضاع اقتصادی و تحریم های ظالمانه  که مردم با مشکلات عدیده مواجه هستند ، این افزایش بی رویه منصفانه می باشد ؟ آیا این افزایش بی رویه قیمت بلیت ها که به جهت  کمبود عرضه و افزایش تقاضا ایجاد شده  بهانه ای بدست   ایرلانهای خارجی نداده که آنها نیز گران فروشی کنند و آیا این خود  باعث خروج ارز از کشور نمی شود ؟
در روزهای سپری شده در مواقعی که تعداد پرواز در مسیری زیاد شد( مثلا ترکیه ) قیمت ها پایین آورده میشد و بالعکس . پس کجای گرانی ارز یا تحریم دلیل این گرانی ها هست؟ آیا نظارتی بر قیمت گذاری ایرلاین ها وجود ندارد ! حتما قوانین نظارتی وجود دارد ولی کسی پاسخگو نیست و یا اراده ورود به این حوزه وجود ندارد. به نظر میرسد در شرایط سخت کنونی نباید هر ایرلاین و شرکت هوایی  با هر قیمتی که دلش می‌خواهد مردم را حمل کند ، بلکه پایه و اساسی در این زمینه باید تعریف شود.
2- آیا سزاوار است مردمی که چندین ماه منتظر باز شدن مرزها و رفت و آمد به خارج از کشور بودند و هستند و هر کدام مشکلاتی دارند که بایستی در این مسیر ، سفر کنند مجبور گردند با این نرخهای گزاف و نجومی که معلوم نیست مبنای محاسبه آن بر چه اساس و فرمولی بوده ، بلیت خریداری کنند ؟  سود این بلیطها  به جیب چه کسی روانه می گردد ؟ مسلما تبعات گرانی آن بر جامعه تاثیرگذار خواهد بود ؛ چرا که به عمد تصویر صنف گردشگری در ذهن برخی از افراد جامعه (علاوه بر زیانهای مادی بر سازمانهای ذیربط و دفاتر مسافرتی )تحت عنوان فرصت طلب , گران فروش, اخلال گر و ... شکل می گیرد. آیا شایسته است با این فرصت طلبی جیب مردم را خالی کرده و با آبروی این صنف بازی کرد ؟ مگر چه اتفاقی افتاده  وپشت سر این قیمتهای نجومی چه تفکری وجود دارد که می خواهد در این اوضاع اقتصادی اینگونه به جامعه شوک وارد کند ؟ اگر واقعیتها را در نظر بگیریم چنین نرخهای کاذب جامعه را از هر لحاظ ملتهب کرده و گرانی بی حد و حساب این نوع ارائه بلیت بطور مستقیم و آشکار بر روی سایر خدمات جامعه تاثیر گذار میشود و فاجعه می آفریند و اگر با دقت به موضوع توجه شود با این بدعت گذاری آیا بعدا میتوان قیمت ها را پایین آورد؟ آیا در روزهای پسا کرونا که  انشاا... تورهای ورودی و خروجی شروع خواهد شد آیا جهانگردی با این قیمت ها در دنیای رقابت  به ایران سفر خواهد کرد ؟
از طرف دیگر دفاتری که در این مدت پرسنل خود را حفظ کرده و باهزینه های سرسام آور دفاتر خود دست و پنجه نرم کرده و دفاتر خود را سر پا نگه داشته اند آیا با این قیمتهای فضایی مسافری خواهند یافت تا کسب درآمد نموده و هزینه های خود را جبران نمایند ؟
3-در خصوص سامانه های  فروش آنلاین بلیت هواپیما  که در اختیار عموم مردم قرار گرفته است  و با نرخ های گوناگون و بعضا خلاف واقع عرضه و فروش می شود: به عنوان مثال اگر مبلغ فروش بلیط تبریز به استانبول پنج میلیون تومان باشد همین بلیط در سیستم فروش آنلاین بعضی از آژانسها (همینطور در سایت فروش خود ایرلاین) چهار میلیون و هفت صد هزار تومان میباشد یعنی کل درصد کمیسیون خود را کسر و بلیط را بدون هیچ سودی به مسافرین و خریداران خود ارائه می نمایند تا با این روش مسافرین زیادی جذب و آمار فروش خود را بالا ببرند که این امر باعث بروز درگیری لفظی مراجعین به آژانس با همکاران قسمت فروش می شود و تهمتهای گران فروشی و متقلب و ... نثار آژانسها می شود. آیا با این اوضاع می توان اشتغال زایی جدیدی کرد و آیا میتوان حقوق پرسنل و هزینه های جاری دفاتر را جبران نمود ؟.آیا دفاتر فروش سزاوار شنیدن این تهمتها و ناسزا هایی هستند ؟
4-اکثر ایرلاینها در ایام تعطیلی پروازهای خارجی بدلیل همین بیماری کرونا و حتی بعد از برقراری مجدد ، با اینکه مجوز انجام پرواز نداشتند اقدام به فروش بلیط در سیستم های فروش خود و نیز در سیستم های آنلاین نموده و اقدام به جمع آوری پول مردم کرده و دو روز مانده به پرواز اعلام کنسلی می نمایند و از عودت مبالغ نیز خودداری و اعلام می کنند که مسافر بلیط خود را برای تاریخ بعدی جابجا و تغییر تاریخ کند .
آیا دراین زمان نیز ناسزا و تهمت و ناروا را آژانس خواهد شنید یا ایرلاین متخلف ؟ آیا مسافر بار دیگر پا به این دفتر خواهد گذاشت ؟
5- طبق اعلام ایرلاین ها مبنی بر استرداد وجه کامل بلیط در صورت مثبت شدن تست PCRدر پروازهای خارجی، متاسفانه شاهد هستیم که ایرلاین ها از استرداد وجه خودداری می کنند و پیشنهاد خرید بلیط برای تاریخ دیگر با ارائه تست منفی PCR را می دهند . آیا در این بین حق مسافر ضایع نمی شود ؟ آیا این امر موجب بی اعتمادی مردم به دفاتر فروش و همچنین بروز اختلاف و درگیری در محل آژانس نمی شود ؟
6-دفاتر دارای مجوز (بند ب) که مجوز (بند الف) را از آن سازمان محترم دریافت نکرده اند می توانند به راحتی و بدون هیچ قانون و نظارتی از طرف آن سازمان ، بلیط هواپیما صادر کنند و به مراجعین ارائه نمایند . نقش مدیر فنی بند الف در این بین چیست ؟ کلاسها و دوره هایی راکه مدیران دفاتر و مدیران فنی( الف) و نیز کارمندان قسمت فروش بلیط گذرانده اند و بابت آنها هزینه و وقت صرف شده است آیا صرفا بخاطر فروش بلیط هواپیما نمی باشد ؟ پس چرا باید سیستم های آنلاین فروش بلیط که مجوز از آن سازمان محترم اخذ نموده و بر قوانین واقفند ، سیستم خودرا در اختیار دفاتر( بند ب) نیز قرار دهند ، آیا مدیر فنی (بند الف) در این دفاتر وجود دارد؟
لازم به ذکر است مدیران دفاتر با اینکه درچند سال اخیر با مشکلات  بالا رفتن نرخ ارز به دلایل گوناگون ، حوادث آبان نود و هشت ، حادثه سقوط هواپیمایی اکراینی و نیز تعطیلی کامل به دلیل شیوع بیماری کرونا با ورشکستگی کامل مواجه شده اند می بایست هزینه های جاری دفاتر و حقوق پرسنل ، حق بیمه کارمندان ، هزینه های مالیات و دارائی ، برق ، تلفن و گاز و نیز عوارض های شهرداری شامل عوارض زیبا سازی ، عوارض کسب و پیشه و حتی عوارض تابلوهای سردرب دفاتر را نیز پرداخت می نمایند و در صورت حمایت نکردن دولت از این صنف به ورشکستگی کامل دفاتر منجر و سیلی از بیکاران که مستقیم با این شغل در ارتزاق بودند راهی جامعه خواهند شد. کارمندانی که معمولا با سابقه های بالا در این دفاتر مشغول بکار بودند و بدلیل مشکلات ذکر شده در بالا و نیز اوضاع بد اقتصادی مجبور به قطع همکاری شده و بیکار شده اند و یا به شغلهای دیگری روی آورده اند .
انتهای پیام/

پژوهشیار