در جلسه میز آذربایجان مطرح شد؛

افزایش صادرات نیاز به بسترسازی مناسب برای تجار دارد

1399/08/06 - 15:24 - کد خبر: 29666
جلسه

نصر: دبیر میز استانی کشور جمهوری آذربایجان گفت: اگر واقعاً نیاز به افزایش صادرات از کشور داریم باید شاهد ایجاد بسترسازی مناسب برای تجار باشیم.

به گزارش نصر، محمدعلی نجاری کهنمویی ظهر سه شنبه در جلسه میز آذربایجان که در جهت بررسی مشکلات حوزه صادرات استان به جمهوری آذربایجان برگزار شد، گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا، موضوع تجارت در بسیاری از کشورها به خصوص کشور ایران دچار مشکلاتی شده است. در ابتدای شیوع بیماری محدودیت‌های اساسی در رفت و آمد تجار دو کشور ایران و آذربایجان ایجاد شد و هم اکنون نیز مناقشه قره باغ به چالش جدیدی در این حوزه تبدیل شده است.
وی با اشاره به وجود یکسری مشترکات میان کشور ایران و به خصوص استان آذربایجان شرقی با کشور جمهوری آذربایجان گفت: باید از این مشترکات به نفع توسعه تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور بهره ببریم. متأسفانه در ابتدای مناقشه قره باغ شایعاتی در خصوص ارسال برخی تجهیزات به ارمنستان پخش شد که سبب ایجاد مشکلاتی برای تجار دو کشور ایران و آذربایجان شد.
نجاری ادامه داد: برای توسعه اقتصادی میان دو کشور باید شاهد آماده سازی یکسری زمینه‌های سیاسی و هموارسازی دیپلماتیک موضوع باشیم که در این راستا به عنوان دبیر میز استانی کشور آذربایجان، چندین نامه به وزیر امور خارجه نوشته‌ایم. تبریز ظرفیت ویژه ای از نظر تجاری دارد که دستگاه‌های اجرایی باید دست در دست هم برای هموارسازی و حل مشکلات تجار این شهر قدم بردارند.
وی افزود: اگر در شرایط کنونی کشور واقعاً نیاز به افزایش صادرات داریم، دولت باید بسترسازی لازم برای تحقق این امر را مهیا کند تا تجار بدون دغدغه اضافی به فکر توسعه صادرات و همکاری‌های تجاری خود باشند.

آذربایجان دروازه‌ای برای ورود به بازار روسیه
شهرام عارفی در این نشست گفت: ما به کشور جمهوری آذربایجان به عنوان دروازه‌ای برای ورود به دیگر کشورها به خصوص روسیه می‌نگریم و می‌توانیم بدین وسیله میزان صادرات خود به این کشور را هم رونق بخشیم.
نماینده سازمان صمت استان از نبود رایزن بازرگانی متخصص در سفارت خانه‌های مختلف انتقاد کرده و گفت: از سوی دیگر ضعف در حوزه حمل و نقل بین المللی از دیگر مشکلات موجود در این حوزه است.
انتهای پیام/

پژوهشیار