خبر/

پیش‌بینی آینده بازار خودرو

1399/08/05 - 13:16 - کد خبر: 29583
بازار خودرو

نصر: درحالی که تحلیل‌های موجود از بازار ارز حاکی از روند کاهشی نرخ‌ها طی هفته‌های آینده است، با توجه به تاثیر مستقیم آن بر سایر بازارها، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با تخلیه حباب قیمتی و نزول شدید قیمت‌ها در بازار خودرو مواجه باشیم. بازار خودرو ماه‌هاست که در التهاب به سر می‌برد. در‌حالی‌که در عمل معاملات در رکود کامل فرو رفته و خریداری وجود ندارد، اما در مقابل فروشندگان نرخ‌های نجومی برای خودروهای خود اعلام می‌کردند.

به گزارش نصر، امیرحسن کاکایی استاد دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت می‌گوید تغییرات هفته‌های آینده در فضای سیاسی بین‌الملل نمی‌تواند آن‌طور که مردم فکر می‌کنند، بر اقتصاد کشورمان تاثیرگذار باشد.
وی گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت نرخ دلار در حدود ۲۰ هزار تومان خواهد ایستاد و نمی‌توان به یک‌باره انتظار افت شدید قیمتی داشت.
این استاد دانشگاه بیان کرد: به‌طور مثال اگر خودرویی امروز ۶۰۰ میلیون تومان در بازار قیمت خورده، حال اگر بخواهد به نصف کاهش یابد در مقابل آن مقاومت می‌کنند.
وی پیش‌بینی‌کرد: در هفته‌های پیش‌رو حباب قیمتی کالاها به‌خصوص خودروها و به‌ویژه خودروهای خارجی تخلیه می‌شود، اما در مجموع همه چیز متناسب با نرخ روز دلار تعیین قیمت خواهد شد.
کاکایی افزود: ‌به‌طور مثال پراید با قیمت‌های کنونی یک خودروی ۵ هزار دلاری محسوب می‌شود، در‌حالی‌که «کوئید» به عنوان یکی از ارزان‌ترین خودروهای حال حاضر جهان (در بازار هند) حدود هفت هزار و ۵۰۰ دلار قیمت دارد، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت پراید به قیمت ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان بازگردد. وی تاکید کرد:‌ اتفاق دیگری که در این شرایط پیش‌بینی می‌شود، رکود شدید است، یعنی مردم انتظار دارند قیمت‌ها ریزش داشته باشد و به همین دلیل از خرید دست می‌کشند، همه این مسائل سبب می‌شود تا پیش‌بینی رفتار اقتصادی مصرف‌کننده دشوار باشد.
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت نیز معتقد است: اگر دلار تا مرز ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان ریزش کند، قیمت کاذب خودروهای خارجی دست‌کم تا ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.
این مقام صنفی پیش‌بینی‌کرد: با کاهش بیشتر نرخ ارز که کارشناسان اقتصادی معتقدند تا حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان اتفاق خواهد افتاد، شاهد تخلیه حباب قیمت‌ها در بازار خودرو باشیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار