خبر/

آیا هم حزبی های ترامپ خواهند توانست کنترل سنا را حفظ کنند؟

1399/08/05 - 11:23 - کد خبر: 29565
سنای آمریکا

نصر: سنای ایالات متحده آمریکا، مجلس اعلای کنگره ایالات متحده آمریکا است. تعداد نمایندگان سنای ایالات متحدهٔ آمریکا ۱۰۰ نفر است و هر ایالت فارغ از بزرگی یا کوچکی، دو نماینده در سنا دارد. سناتورها برای ۶ سال انتخاب می‌شوند و عضویت آنان محدودیتی ندارد.

به گزارش سرویس بین الملل نصر، بر اساس قانون اساسی ایالات متحده، انتخابات مجلس سنای آمریکا هر دو سال یکبار برای انتخاب یک سوم سناتورهای این مجلس برگزار می‌گردد. در انتخابات امسال همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، برای 35 کرسی از این مجلس نیز انتخابات برگزار می شود.
در وضعیت فعلی هم حزبی های ترامپ در حزب جهوری خواه 53 کرسی از این مجلس را در اختیار دارند و همین موضوع باعث شد که اجازه ندهند استیضاح دونالد ترامپ در ارتباط با ترجیح منافع شخصی بر منافع ملی در ارتباط با پرونده اوکراین، در این مجلس رای بیاورد.
 
 
بر اساس آخرین نظر سنجی های برآوردی مجله اکونومیست، اما به نظر می رسد این وضعیت در سنا با انتخابات 2020 تغییر پیدا کند. نظرسنجی ها نشان می دهد که بین 52 تا 53 کرسی پس از انتخابات در اختیار دموکراتها خواهد بود.
 

دموکرات ها امیدوارند همزمان با تغییر قدرت در کاخ سفید کنترل مجلس سنا را هم در اختیار بگیرند تا بتوانند در قانونگذاری برنامه های مدنظر خود نیز دست بازتری داشته باشند و به سرعت و با دردسر کمتر کار را پیش ببرند.
 

اگر جو بایدن و کامالا هریس برنده انتخابات شوند حتی اگر تعداد کرسی ها 50 به 50 باشد نیز با توجه به اینکه معاون رئیس جمهور آمریکا رئیس سنا محسوب می شود بازهم کنترل سنا در دست دموکراتها خواهد بود.
در حال حاضر وضعیت کاندیداهای دموکرات برای سنا در سه ایالت کارولینای شمالی، کلرادو و مین برای جایگزینی نمایندگان جمهوری خواه در وضعیت بسیار مساعدی قرار دارند و در دو ایالت کارولینای جنوبی و آیووا نیز برتری نسبی با کاندیدهای دموکرات است.
انتهای پیام/

پژوهشیار