مدیرعامل سازمان هلال احمر آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران:

حفظ روحیه مردم به عنوان سرمایه اصلی کشور / توزیع بسته های معیشتی یک میلیارد تومانی

1399/08/05 - 10:45 - کد خبر: 29559
امیر حسین پور

نصر: مدیرعامل سازمان هلال احمر آذربایجان شرقی گفت: حفظ روحیه مردم به عنوان سرمایه اصلی کشور، از برنامه های مهم پدافند غیر عامل است.

به گزارش نصر، "امیر حسین پور" در نشست خبری "کار گروه امداد و نجات" به مناسبت هفته پدافند غیر عامل که امروز (دوشنبه) در ساختمان هلال احمر استان برگزار شده بود با بیان اینکه پدافند به معنای دفاع است و به دو نوع عامل و غیرعامل تقسیم شده است، گفت: پدافند عامل وظیفه نیروهای مسلح در زمان‌های خاص و جنگ و مناقشه، با استفاده از ابزار و امکانات، در زمانی که کشور مورد هجوم دشمنان قرار گرفته است، می باشد.
وی افزود: اما شکل دیگر پدافند، پدافند غیر عامل است که این نوع پدافند وظیفه عموم مردم و همه سازمان ها و نهاد ها، در تمام زمان ها، بدون استفاده از ابزارها و تسهیلات خاصی است.
حسین پور با بیان اینکه پدافند غیر عامل یک لازمه است که در تمام زمان ها، باید از سوی تمامی مردم انجام شود، خاطرنشان کرد: فعالیت های زیربنایی کشور باید تداوم داشته باشد، که اگر اقدامات پدافند غیر عامل را درست انجام دهیم، قطعا منجر به تداوم فعالیت های زیربنایی کشور می شود.
وی ادامه داد: پدافند غیر عامل، حفاظت از اشیا و پدیده های موجود به منظور حفظ تداوم فعالیت های موجود است تا نیازهای اساسی کشور تامین شود و قبل از وقوع اتفاقات، اقدامات لازم صورت گیرد.

حفظ و صیانت از سلامت مردم، از مولفه های قدرت کشور
رئیس کار گروه امداد و نجات استان حفظ و صیانت از سلامت مردم و توانمندسازی آنان را یکی از مولفه های قدرت یک کشور دانست و تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف پدافند غیر عامل، قابلیت شناسایی توانمندی های کشور است که بتوانیم با شناسایی توانمندی ها در حوزه های مختلف، در زمان بالفعل شدن تهدیدات غافلگیر نشویم و بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.
وی افزود: اقدامات مناسب باعث کم رنگ شدن آفند دشمن می شود و اقدامات مذکور، باعث صرفه جویی در هزینه ها و نیروی انسانی و... می شود.
 حسین پور یکی از مهم ترین کارگروه ها در حوزه پدافند غیر عامل را کارگروه امداد و نجات که مسئولیت آن با هلال احمر است، دانست و تصریح کرد: یکی از مهم ترین وظیفه این کارگروه، شناسایی مراکز حساس و مهم حیاتی استان است که آمادگی لازم را در مقابل حملات در زمان استراری، زمانی که آفندی به وقوع پیوست، داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان هلال احمر استان به حداقل رساندن آسیب ها، مخصوصا در حوزه های شهری و زیربناهای شهری را یکی از اهداف پدافند غیر عامل بیان کرد و اذعان داشت: سه نوع مراکز، حساس، مهم و حیاتی داریم که باید بتوانیم از مراکز مذکور از جمله بیمارستان ها، سازمان های آتش نشانی، بانک ها، مراکز نظامی و... محافظت کنیم.
وی با اشاره به اینکه محافظت از مراکز حساس، باعث تقویت زیرساخت های شهری می شود، خاطرنشان کرد: حفظ روحیه مردم به عنوان سرمایه اصلی کشور، از برنامه های مهم پدافند غیر عامل است.
حسین پور افزود: در حوزه پدافند غیر عامل، شناسایی تهدیدات و مقابله با آن به هشت حوزه تقسیم شده است که در حال مقابله و برنامه ریزی با هر نوع تهدیدی هستند.

آمایش سرزمین، از وظایف مهم پدافند غیرعامل
وی یکی دیگر از وظایف مهم پدافند غیر عامل را آمایش سرزمین دانست و تصریح کرد: آمایش سرزمین به معنای قرار گرفتن هر جیزی در جای خودش است تا امکانات، تجهیزات و تسهیلات شهری و منطقه ای به شکلی باشد که هیچ آسیبی از هیچ منبعی به مردم نرسد.
رئیس کار گروه امداد و نجات استان با بیان اینکه جمعیت هلال احمر در پدافند غیر عامل وظیفه محوری دارد، خاطرنشان کرد: به صورت میدانی، شناسایی محل هایی که پتانسیل ایجاد حادثه دارند و آمادگی مقابله با هر نوع حادثه احتمالی در آن مناطق، از وظایف هلال احمر با مشارکت و همکاری سایر سازمان ها می باشد.

توزیع بسته های معیشتی یک میلیارد تومانی
وی در ادامه به آغاز طرح "عامل سلامت" از پنجم الی ۱۵ آبان ماه خبر داد و تصریح کرد: در این طرح، امدادگران و جوانان و داوطلبان نیروهای هلال احمر، با حضور در مناطق مختلف شهری، خصوصا مناطق شلوغ، شهروندان را به استفاده از وسایل حفاظتی دعوت می کنند و نیز بر اساس نیاز منطقه، اقدام به توزیع وسایل حفاظتی در بین مردم خواهند کرد.
حسین پور از توزیع بسته معیشتی یک میلیارد تومانی در طی روزهای آینده توسط هلال احمر استان خبر داد و خاطر نشان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا الان، در چندین نوبت بسته های معیشتی هر کدام به ارزش ۳۵۰ الی ۴۰۰ هزار تومان  در بین نیازمندان توسط سازمان هلال احمر استان توزیع شده است.
وی تعداد افراد عضو شده در سازمان عضویت سازمان هلال احمر استان را ۲۵ هزار نفر خواند و تصریح کرد: از این تعداد، افرادی که از آمادگی لازم برای انجام وظیفه در سازمان هلال احمر استان را داشته باشند، دو هزار نفر هستند که ۶۷ تن از آنان دارای درجه "آثار آخرین درجه ارائه خدمات امداد نجات است.
انتهای پیام/

پژوهشیار