چالش آلودگی زیست محیطی معادن در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی/

غفارزاده: اجازه تعرض معدن کاران به مسیل ها و آلودگی آب های استان را نمی دهیم/ آلودگی منابع آب جبران ناپذیر است

1399/08/02 - 14:01 - کد خبر: 29435
شورای گفت و گو

نصر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: چرا باید یک شرکتی چند سال در منطقه طوری از معدن بهره برداری کند و وضعیت طبیعت منطقه را طوری تخریب کند که ما به عنوان دستگاه مسئول نتوانیم پس از 100 سال هم وضعیت را به حالت عادی برگردانیم؟

به گزارش خبرنگار نصر، چالش آلودگی زیست محیطی برخی معادن استان، یکی از بحث های مهم نشست روز گذشته شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بود.
 
رئیس خانه معدن آذربایجان شرقی در این نشست وضعیت معادن کشور را نامناسب خواند و گفت: از مجموع 10 هزار واحد معدنی کشور، 4500 واحد تعطیل است، مشابه این قضیه در استان هم وجود دارد که بدتر از میانگین کشور است که عوامل مختلفی دارد.
 
نصیر نوری در ادامه از شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی انتقاد کرد و افزود: شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی بر اساس قانون ملی شدن منابع آب و قانون توزیع عادلانه آب خواستار دریافت اجاره استفاده معادن از مسیل آب در محدوده معدنی شده است و ما به این عزیزان گفتیم که ما به حد کافی از جهات مختلف تحت فشار هستیم و نمی توانیم این هزینه جدید را هم بپذیریم و به اندازه کافی با محیط زیست و دیگر سازمان ها چالش داریم و لطفا سازمان آب هم اضافه نشود. قانونی که 20 سال است اجرا نشده، دو سال دیگر هم اجرا نشود.
 
وی که از مسئولان معدن طلای اندریان نیز هست، در ادامه افزود: ما در ارتفاع 2500 متری کوه کار می کنیم و از ما جریمه مسدود کردن مسیل را می خواهند، آنجا مسیل نیست! ما خواهش می کنیم دوستان آب منطقه ای و شورای گفتگو مساعدت کنند تا به حقوق دولتی در اخذ هزینه های معادن اکتفا شود.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز در این نشست در واکنش به اظهارات نصیر نوری، گفت: ما همه اینجا جمع شدیم که از صنعت و معدن و بخش خصوصی حمایت کنیم، اما با چه قیمتی؟ مسیل یک رودخانه را دیگر چطور مسدود می کنند؟ ما به هر عنوانی طبیعت را تخریب خواهیم کرد، چرخه منابع آب را مختل خواهیم کرد، بستر آب های سطحی را تخریب خواهیم کرد، آب های منطقه را به لحاظ کمی و کیفی آلوده خواهیم کرد که از بخش معدن حمایت می کنیم؟ خیر بنده به چنین حمایتی اعتقاد ندارم و اجازه نمی دهم این وضعیت ادامه پیدا کند.
 
یوسف غفارزاده افزود: چرا باید یک شرکتی چند سال در منطقه طوری از معدن بهره برداری کند و وضعیت طبیعت منطقه را طوری تخریب کند که ما به عنوان دستگاه مسئول نتوانیم پس از 100 سال هم وضعیت را به حالت عادی برگردانیم؟ خیر بنده به چنین حمایتی از بخش معدن اعتقاد ندارم.
 
وی ادامه داد: ما در این موضوع از ارمنستان انتقاد می کنیم که شما آب ارس را آلوده می کنید، اما ما از این طرف رودخانه های منتهی به ارس را که سد بزرگ حاجیلر چای هم در مسیر آن قرار دارد را آلوده می کنیم.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی تاکید کرد: منطقه معدنی واگذار شده که معدن کار مواد معدنی از آن برداشت کند، نه اینکه معدن کار محیط زیست منطقه را آلوده کند و بستر رودخانه ها را با خاکریزی و سنگریزی مسدود کند و آبراهه ها که رگه های طبیعت هستند را تخریب کند. ما نمی پذیریم چنین وضعیتی در مناطق معدنی استان حاکم باشد.
 
غفارزاده اضافه کرد: ما بر اساس وظیفه قانونی خودمان عمل می کنیم و معادن متخلف را جریمه می کنیم، اما از زمین زمان بر ما فشار وارد می کنند که از حق قانونی دولت در این زمینه عدول کنیم، چنین چیزی جزو حقوق عامه است و ما نمی توانیم در این زمینه با کسی مماشات کنیم. این انصاف است که با طبیعت چنین رفتاری صورت بگیرد؟ ما فقط سال گذشته برای رفع مشکلات زیست محیطی رودخانه حاجیلر چای ورزقان 5 میلیارد ریال هزینه کرده ایم.
 
استاندار آذربایجان شرقی هم در ادامه خطاب به مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اظهار کرد: در موارد تعرض به مسیل رودخانه ها باید برخوردی جدی داشته باشید و ما در سال گذشته 28 کیلومتر رودخانه ها را لایروبی کردیم که سیل احتمالی به شهرها و روستاها آسیبی وارد نکند، در این زمینه در کار خودتان بسیار جدی باشید و اجازه ندهید تخلفی صورت بگیرد و حتما متخلفان به قوه قضاییه معرفی شوند، اما در مورد بحث دریافت هزینه ها و عوارض مختلف از معدن کاران، پیشنهاد این است که عوارض مربوطه یک بار از معدن کاران و در قالب حقوق دولتی دریافت شود.
 
محمدرضا پورمحمدی با اشاره به تهدیدهای مسدود شدن مسیل ها و آبراهه ها، اضافه کرد: می بینیم عده ای به خاطر منافع خودشان و مبلغ ناچیزی حقوق دولتی محیط زیست را تخریب می کنند و این به هیچ عنوان قابل قبول نیست و دستگاه های نظارتی در این زمینه باید به وظیفه خودشان به طور دقیق عمل کنند.
 
انتهای پیام/

پژوهشیار