معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌ شرقی تاکید کرد:

لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه دستگاه‌ها برای کاهش خسارات حوادث در فصل سرما

1399/08/01 - 23:22 - کد خبر: 29424
جواد رحمتی

نصر: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌ شرقی تاکید کرد: با توجه به احتمال بروز حوادث در فصول پاییز و زمستان، دستگاه‌ها باید اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهند تا در مواقع بروز حوادث طبیعی و غیرطبیعی با کمترین خسارت مواجه شوند.

به گزارش نصر، جواد رحمتی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با اشاره به این‌که سالیانه در فصول مختلف متناسب با هر فصلی حوادث خاصی در استان رخ می‌دهد، گفت: فصل زمستان در پیش است و باید دستگاه‌ها از اکنون آمادگی‌های لازم را داشته باشند و در خصوص تهیه اقلام مورد نیاز اقدام کنند تا شاهد کمترین مشکل در محورهای مواصلاتی باشیم.
وی با اشاره به این‌که در پاییز با موضوع افزایش بارندگی روبرو هستیم، ادامه داد: حوادثی در این ایام اتفاق می‌افتد که انتظار داریم دستگاه‌های مسئول ملاحظات لازم برای مدیریت آن‌ها داشته باشند.
رحمتی با بیان این‌که در طول سال دستگاه‌ها متقاضی اعتبارات برای هزینه‌های پیشگیری، مرمت و جبران خسارات هستند؛ ادامه داد: در ماده ۲۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت اعتباراتی هر سال به صورت ملی در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار می‌گیرد که انتظار داریم دستگاه‌های استان نسبت به جذب اعتبارات اقدام کنند.
وی گفت: دستگاه‌های استانی باید این اعتبارات را از محل اعتبارات متمرکز پیگیری کنند تا از ایام باقی مانده سال از محل اعتبارات متمرکز کشور اعم از پیشگیری و اقداماتی هم‌چون لایروبی، احداث رسوب گیری، کارهای آبخیزداری و در حوزه جنگل و آتش سوزی پیگیری کنند.
وی افزود: برای به حداقل رساندن خسارت‌ها باید پیشگیری‌های لازم انجام شود تا در سال‌های آینده شاهد کاهش مخاطرات باشیم.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به این‌که به سالگرد زلزله میانه و سراب نزدیک می‌شویم، گفت: عمده مشکل در روند بازسازی مناطق زلزله زده نوسان قیمت مصالح ساختمانی است.
محمدباقر هنربر اظهار امیدواری کرد: بر اساس قول مساعدی که مسئولان کشوری بنیاد مسکن داده‌اند و با همکاری کلیه دستگاه‌ها و مردم این واحدهای مسکونی در سالگرد زلزله به پایان برسد.
وی افزود: با توجه به این‌که در فصل پاییز و در آستانه زمستان قرار داریم نیاز به اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه و آمادگی لازم در برابر مخاطرات طبیعی احتمالی وجود دارد.
وی گفت: دستورالعمل‌های رییس سازمان مدیریت بحران کشور به دستگاه‌های متولی از جمله آب منطقه‌ای، اداره کل راهداری، راه و شهرسازی ، هلال احمر و سایر دستگاه‌ها برای اجرای تمهیدات ویژه ابلاغ شده است.
هنربر افزود: با توجه به تاکیدات وزیر کشور و مدیریت ارشد استان در خصوص افزایش نفوذ بیمه و توسعه بیمه همگانی این موضوع را با جدیت پیگیر هستیم.
وی با اشاره به ناهماهنگی بین دستگاهی در زمان واژگونی یا تصادف تانکرهای سوخت، گفت: پیش از این در هنگام بروز این حوادث نماینده‌های شرکت پخش فراورده‌های نفتی در صحنه حاضر می‌شدند و به صورت تخصصی نوع مواد سوختی یا حلال را مشخص می‌کردند.
وی افزود: شرکت پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرده که در تشخیص چهار نوع سوخت نفت، بنزین، نفت گاز و نفت کوره می‌تواند به صورت تخصصی اظهار نظر کند ولی در مواردی که تانکرها حامل  محصولات پتروشیمی و پالایشگاه هستند نمی‌تواند اظهار نظر کند.
هنربر ادامه داد: برای این منظور ضروری است تیمی متشکل از کارشناسانی از شرکت پخش فراورده‌های نفتی، پالایش نفت و پتروشیمی و آتش نشانی برای شناسایی تخصصی محموله‌ها در محل حادثه حضور یابند تا اقدامات بعدی انجام شود.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی نیز گفت: در حدود ۳۵۰۰ واحد مسکونی روستایی در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۵۰ هزار واحد مسکونی مقاوم سازی شده است.
تقی کرمی افزود: واحدهای مسکونی روستایی که مقاوم سازی شده از طریق بنیاد مسکن و یا بانک های عامل دارای بیمه نامه هستند.
وی ادامه داد: اگر مقرر است به بحث بیمه منازل مسکونی ورود کنیم باید حداقل ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بیمه شود.
وی اظهار کرد: سال گذشته با بیمه‌های مختلف استان مکاتبه و استعلام‌های متعددی انجام شده است که در نهایت با یکی از شرکت‌های بیمه به توافق رسیدیم.
کرمی افزود: مطابق تکلیف بودجه سنواتی، دهیاران مجاز هستند تا دو درصد بودجه جاری دهیاری را در امر بیمه کردن اماکن استفاده کنند.
به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، وی ادامه داد: هم‌چنین سال جاری بیمه برکت مکلف شده است در چند استان با کمک ۲۰ درصدی اقدام به بیمه کند که شروط بیمه برکت نیز در حال بررسی است.
انتهای پیام/

پژوهشیار