معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور؛

۷۱ هزار پروژه عمرانی دهیاری‌ها در دولت های یازدهم و دوازدهم اجرا شد

1399/08/01 - 12:50 - کد خبر: 29386
مهدی جمالی‌ نژاد

نصر: معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: از ۱۳۰ هزار پروژه عمرانی اجرایی در حوزه دهیاری‌های کشور، ۷۱ هزار پروژه‌ با اعتباری بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد ریال در دولت‌های یازدهم و دوزادهم اجرا شده است.

به گزارش نصر، مهدی جمالی‌نژاد روز پنجشنبه در همایش شهرداران استان اردبیل افزود: تاکنون۹۲۴ پایگاه آتش‌نشانی روستایی در روستاهای کشور احداث و تجهیز شده که ۵۴ درصد آن  مربوط به همین  دوره است.
وی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۵ تاکنون اعتباری بالغ بر ۵۵۰ میلیارد ریال برای اجرای بیش از  یک هزار و ۲۷۰ پروژه گردشگری به دهیاری‌های واجد شرایط مساعدت شده است.
رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور  به استقرار سامانه جمع‌آوری پسماند در ۳۰ هزار روستای کشور  اشاره کرد و گفت: ۸۰ درصد روستاهای دارای دهیاری تحت پوشش این سامانه هستند.
جمالی‌نژاد همچنین گفت: بیش از ۱۷ هزار  دستگاه انواع ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی از ابتدای تاسیس دهیاری‌ها به انها واگذار شده  که این واگذاری در دولت یازدهم و دوازدهم ۳۵ درصد رشد داشته است.
وی همچنین از احداث  هفت هزار و ۵۰۰ بوستان چند منظوره روستایی خبر داد و گفت: ۷۴ درصد این بوستانها  در دولت همین دوره صورت گرفته است.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین به فعالیت  ۲ هزار و ۸۸۵ دهیار زن در کشور اشاره کرد و گفت: حدود چهار هزار  ناظر فنی و مسئول امور مالی دهیاری‌ها در روستاها مشغول به فعالیت هستند که یک هزار و  ۳۰۰ نفر  از آنها را زنان تحصیل کرده روستایی تشکیل می‌دهند.
رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه  سه هزار و ۷۰۰ دهیار در کشور وجود دارد، گفت: در تمام دوره‌های اجرایی کشور استخدام و تبدیل وضعیت دهیاران مورد بحث و بررسی قرار گرفته  ولی  استخدام آنها غیر قابل اجرا است زیرا  دولت از عهده آن بر نمی‌آید.
وی با بیان اینکه دولت به دنبال چابک‌سازی است، افزود: دولت بدنبال  واگذاری  امور اجرایی به بخش خصوصی است و استخدام دهیاری‌ها مغایر با شعار دولت در کوچک‌سازی است.
معاون عمرانی وزیر کشور همچنین با اشاره به مشکلات موجود در شهرهای کشور گفت: شهرداری‌ها یک نهاد غیر دولتی است که با ایده و فکر جدید باید اداره شود و حمایت و مساعدت دولت چندان کارساز نخواهد بود، اداره شهر نیاز به فکر و ایده جدیدی دارد و شهرداران می‌توانند با جلب مشارکت مردمی  امور را  ساماندهی کرده و برمشکلات موجود فائق آیند.
جمالی نژاد در این راستا ایجاد  مجموعه "خیران شهرساز"  در شهر ها را ضروری دانست و گفت: خیران شهرساز اگر در شهر ها فعال شوند بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.
او تعدیل و تبدیل وضعیت نیروی انسانی، پسماند، کمبود ماشین الات، تامین قیر، حمل و نقل عمومی را از مشکلات موجود همه شهرداری‌ها عنوان کرد و گفت: با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و شکل‌گیری خیران شهرساز می‌توان این مشکلات را برطرف کرد.  
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به مصوبه  هیات وزیران در زمینه افزایش حقوق کارکنان شهرداری‌ها و شهرداران افزود: نیروی انسانی در شهرداری‌ها عامل اصلی و تاثیرگذار در توسعه، اداره مطلوب شهر، پاسخ به انتظارات مردم و تامین درآمدهای پایدار محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه یکی از موارد مهم و اساسی در این عرصه، ترمیم حقوق و مزایای کارکنان شهرداری‌ها بود، افزود: با اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، افزایش‌هایی که برای حقوق و مزایای کارکنان دستگاه‌های دولتی از سال ۸۸ به بعد صورت پذیرفته، برای کارکنان شهرداری‌ها لحاط نشده و آنها از این مزایا بهره مند نشده‌اند.
جمالی نژاد اظهار کرد: از این رو با پیگیری‌های مکرر وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در سال‌های ۹۷ و ۹۸ دو پیشنهاد اصلاح آئین نامه حقوق و مزایای شهرداران و اصلاح فوق العاده جذب و بهبود حقوق و مزایای کارکنان شهرداری‌ها تقدیم دولت شد.
وی ادامه داد: دولت در سال ۹۸ با افزایش ۳۰ درصدی فوق العاده جذب شهرداران و کارکنان شهرداری‌ها موافقت کرد ولی با توجه به بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد که با افزایش حقوق کارکنان دستگاه‌های دولتی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، شکاف میان حقوق و مزایای کارکنان شهرداری‌ها و دستگاه‌های دولتی دوباره افزایش یافته است.
در این همایش مشکلات شهرداری ها و روستا های استان اردبیل مورد بررسی قرار گرفت.
انتهای پیام//

پژوهشیار