یادداشت/

پلیس مقتدر، ضامن امنیت مردم

1399/08/01 - 08:30 - کد خبر: 29354
پلیس

نصر: امنیت یکی از مهمترین نیازهای اساسی افراد یک جامعه محسوب می شود و ارزش این موهبت آنچنان بالا است که بدون آن نظم و آرامش جامعه به هم می خورد.

در سایه وجود امنیت است که مردم با خیال راحت زندگی می کنند چون می دانند پلیس شبانه روز حافظ امنیت جان و مال آنان است و این افراد شرور هستند که همواره از حضور مستمر پلیس مقتدر هراس دارند و در همه حال احساس ناامنی می کنند.
واقعیت این است که مهمترین مطالبه مردم از پلیس، حفظ و برقراری امنیت در جامعه است. چرا که حفظ و برقراری آن یکی از ماموریت ها و وظایف اصلی نیروی انتظامی به شمار می رود. بی شک پلیس مقتدر ضامن امنیت مردم است و مردم نیز از پلیس انتظار دارند مقتدرانه با مجرمان و برهم زنندگان آرامش مردم و امنیت جامعه برخورد کند.
طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، نیروی انتظامی همواره باید مظهر اقتدار، نظم، مهربانی، رافت و رحمت در جامعه باشد. مردم باید همواره پلیس را در کنار خود ببینند و پلیس نیز برای برقراری امنیت در کنار مردم باشد. تحکیم رابطه حسنه پلیس و مردم برای دستیابی به جامعه امن و آرام ضروری به نظر می رسد.
به گواه آمار میزان ارتکاب انواع جرائم و معضلات اجتماعی در آذربایجان شرقی نسبت به میانگین کشوری در رتبه های پایینی قرار دارد و این استان جزء امن ترین استانهای کشور محسوب می شود. اعتقادات مذهبی مردم این خطه و در پیش گرفتن سبک زندگی سالم از یک طرف و تلاش شبانه روزی نیروی انتظامی در برقراری امنیت، آذربایجان شرقی را در شرایط مطلوب امنیتی قرار داده است که قدر این نعمت را باید ارج نهاد.
 با اینکه آذربایجان شرقی در منطقه ای سوق الجیشی و ترانزیتی قرار دارد اما در زمینه اعتیاد، توزیع و مصرف مواد مخدر از استان های پاک کشور است و تنها 1.2 درصد از افراد جامعه درگیر اعتیاد به مواد مخدر هستند. اما نمی توان واقعیت تلخ حضور مواد مخدر سنتی و صنعتی در لایه های مختلف اجتماعی در استان را کتمان کرد.
شناسایی و دستگیری 185 نفر از اراذل و اوباش شناسنامه دار در سال جاری موید این مطلب است که نیروی انتظامی در هر لحظه تحرکات این افراد شرور را رصد می کند و برخورد سختی با اخلال گران آسایش و امنیت جامعه دارد.پاک سازی جامعه از وجود مجرمان سابقه دار و افراد شرور و جمع آوری آنان خواسته بحق مردم از نیروی انتظامی است و این مطالبه باید جدی گرفته شود.
مشکلات متعدد اقتصادی و مشغله های ریز و درشت زندگی در سالهای اخیر متاسفانه آستانه تحمل مردم را کاهش داده است و آنان بر سر کوچکترین مساله ای در کوچه و خیابان یقه همدیگر را می گیرند و این عامل باعث نزاع و درگیری می شود. افزایش 3 درصدی نزاع در پنج ماهه امسال در استان بر این گفته صحه می گذارد و باید از سیر صعودی این آسیب اجتماعی نگران بود چرا که وظیفه پلیس را در زمینه برقرای امنیت و نظم سنگین تر می کند.
در همین حال 10 درصد از جمعیت استان آذربایجان شرقی در مناطق حاشیه ای شهرها زندگی می کنند و به نظر می رسد این علت می تواند بالقوه آبستن بسیاری از خشونت ها و ناهنجاری های اجتماعی از جمله نزاع، اعتیاد، سرقت و ... باشد و نظم و امنیت جامعه را مختل و بین مردم رعب و نگرانی پخش کند. دستگاه های ذی ربط در کنار نیروی انتظامی باید رویکرد پیشگیری از وقوع جرم به خصوص در حاشیه شهرها را در پیش بگیرند تا خدای نکرده آسیب های اجتماعی به مرز بحران نرسد.
هفته نیروی انتظامی که امسال با شعار باهم برای امنیت و سلامت نامگذاری شده است، بهانه و فرصت مغتنمی است تا از سالها رشادت و فداکاری های این نیروی بی ادعا در حفظ امنیت و مبارزه با مجرمان قدردانی شود. خوشبختانه نیروی انتظامی با عملکرد قابل قبول خود در سالهای اخیر، تصویری زیبا و واقعی از پلیس مردمی در ذهن مردم ترسیم کرده است و مردم نیز قدر مدافعان امنیت را به خوبی می دانند.

طاهر خیری/ روزنامه نگار

انتهای پیام/

پژوهشیار