در آیین تجلیل از خیران و فعالان حوزه وقف و آستان مقدس امام زادگان مطرح شد:

اولین موقوفه جهانی شده متعلق به آذربایجان شرقی است

1399/07/29 - 22:39 - کد خبر: 29275
حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی

نصر: مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان این‌که آذربایجان شرقی یکی از موقوفه خیزترین مناطق کشور است، گفت: افتخار ما این است که اولین موقوفه سطح جهانی شده در سال ۷۰۳ توسط خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی انجام گرفته و متعلق به آذربایجان شرقی است.

به گزارش نصر، حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی در مراسم تجلیل از خیران و فعالان حوزه وقف و آستان مقدس امام زادگان به مناسبت هفته وقف، اظهار کرد: خواجه فضل الله هم‌چنین آثار فکری و اندیشه‌های مختلف کلامی، فلسفی، طبی و ... را نیز برای نسل‌های مختلف از خود برجا گذاشته است؛ به جهت جایگاه والای این بزرگوار در عرصه دانش و وقف در روزهای آتی شاهد برگزاری اولین کنگره نکوداشت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی خواهیم بود تا هم یادکردی از اندیشه‌های پویا و مانای او باشد و هم در راستای احیای موقوفات وی در عرصه خدمت به علم، اخلاق، فقرا و مساکین و ... اقدام کنیم و این بزرگی‌ها ادامه داشته باشد.
بنا به این گزارش، وی ادامه داد: در سال گذشته نیز مرحوم کریم مردانی آذر با احداث و وقف بیمارستان ۶۴۰ تخت خوابی در منطقه خاوران که اکنون در حال تکمیل است، یکی از بزرگترین موقوفات بعد از انقلاب اسلامی را رقم زده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: سنت دیرپای نبوی، علوی و خاتمی یک سنت ماندگاری است که به تعبیر وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی ریشه در اعماق تاریخ دارد، از این رو می‌توان گفت که قدمت وقف به بلندای عمر آدمی می‌رسد.
حجت الاسلام حسینی افزود: وقف از آن زمان مطرح بوده که انسان پا به عرصه وجود گذاشته و خود و واقعیات پیرامون را شناخته است و بر اساس فطرت، ذات و سرشت خود علاقه داشته تا آثار ماندگار و نیک را از خود برجا بگذارد.
وی ادامه داد: در تمامی آیین‌ها و به خصوص ادیان ابراهیمی از سنت حسنه وقف یاد شده و یادگاری‌هایی بر جا مانده است و  این سنت با همت و وقف واقفان خیراندیشی که از مرز خودخواهی خارج شده و به مرز دگرخواهی وارد می‌شوند و عموم افراد را وارث خود می‌دانند و اموال خود را وقف می‌کنند، تا قیامت ادامه خواهد  داشت.
وی تاکید کرد: پیامبر اعظم (ص) اولین واقف جهان اسلام بوده و اهل بیت (ع) پس از ایشان موقوفات فراوانی را از خود به یادگار گذاشته‌اند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان این‌که در جامعه کنونی، وقف در این عرصه‌های جدید قدم گذاشته است، گفت: وقف در مباحث جدید و فناوری‌ها موثر خواهد بود و نیازمندی‌ها و کاستی‌های جامعه را در قالب وقف می‌توان برطرف کرد.
وی با اشاره به احداث و آبادانی بنای امامزاده جبلکی، اظهار کرد: اگر این بنا که یادگاری از مجتمع مس سونگون است، تکمیل شود به یکی از امامزاده‌های بنام کشور تبدیل شده و محلی برای گردشگری مذهبی خواهد بود.
در پایان این مراسم که همزمان با سراسر کشور و به صورت ویدیوکنفرانس با حضور حجت الاسلام والمسلمین خاموشی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، از ۱۰ نفر از خیران و فعالان حوزه وقف تجلیل به عمل آمد.
انتهای پیام/

پژوهشیار