گزارش اختصاصی نصر/

طرح انتقال زندان مرکزی تبریز تنها در حد یک وعده!

1399/08/01 - 08:07 - کد خبر: 29246
زندان زندان مرکزی تبریز زندان

نصر: در راستای ساماندهی شهری، شاهد انتقال اکثر مناطق نظامی به خارج از شهر تبریز، از جمله فرماندهی انتظامی کل استان، ارتش و...، هستیم.

به گزارش نصر، اما پروژه انتقال زندان مرکزی تبریز، با وجود آنکه بیش از 20 سال است که از آغاز طرح آن می گذرد و با وجود اینکه محلی در روستای باباغی برای احداث ساختمان جدید زندان مرکزی تبریز در نظر گرفته شده است، همچنان راکد مانده است.
همان طور که شاهد آن هستیم ساختمان زندان مرکزی تبریز، در وسط شهر و یکی از بهترین مناطق آن واقع شده است و طوری خود را به رخ شهروندان تبریزی می کشاند که انگار قرار است سال ها، ماندگار آن محله و دیار شود؛ اما شهروندان تبریزی انتظار دارند تا این ساختمان، هر چه زودتر به خارج از شهر انتقال داده شود.
بدیهی است که گسترش آپارتمان ها و منازل مسکونی در اطراف ساختمان زندان مرکزی تبریز باعث به وجود آمدن مشکلات فرهنگی می شود، وجود دید از آپارتمان های اطراف به داخل زندان و شنیده شدن صدای فعالیت های زندان توسط شهروندان ساکن در اطراف این ساختمان و مشکلاتی از این قبیل!
 

پیشرفت تنها 20 درصدی پروژه
"شهرام دبیری"، رییس شورای شهر تبریز، در گفتگو با خبرنگار نصر به ضرورت ورود شهرداری به پروژه مذکور اشاره کرد و اذعان داشت: اگر تنها از بودجه دولتی برای پیشرفت پروژه انتقال زندان مرکزی تبریز استفاده شود، اتمام آن زمان زیادی طول خواهد کشید.
وی افزود: اگر می خواهیم کارها با سرعت پیش بروند، ورود شهرداری و بخش خصوصی به این پروژه اجتناب ناپذیر خواهد بود.
دبیری با بیان اینکه تخصیص بودجه برای این امر به آهستگی انجام می شود، اظهار داشت: تمایل داریم به پیشرفت این پروژه کمک کنیم تا سریع تر تمام شود، چرا که این پروژ پیشرفت آنچنانی ندارد.
وی ادامه داد: از زمان اجرای این پروژه، تنها 20 درصد آن پیشرفت کرده است و 80 درصد کار هنوز ناتمام مانده است.
 
ضرورت همراهی شهرداری
استاندار آذربایجان شرقی هم در گفتگوی اخیر خود با خبرگزاری "ایرنا" با ابراز تاسف از راکد ماندن طرح انتقال زندان مرکزی تبریز به خارج از شهر، گفته بود: شهرداری باید در این زمینه سرعت عمل داشته باشد.
محمدرضا پورمحمدی افزوده بود: شهرداری تبریز قابلیت ها و توانمندی های بسیار بالایی دارد و یکی از مهمترین سازمان های مردمی شهر است که امیدواریم با همت و همراهی این مجموعه، پروژه انتقال زندان مرکزی تبریز به خارج از شهر به زودی انجام شود.
پورمحمدی ادامه داده بود: مهمترین مشکل در این زمینه مربوط به اختصاص اعتبارات لازم و کافی برای ساخت زندان جدید و به موازات آن تعیین تکلیف مکان کنونی زندان تبریز است که باید تفاهمات لازم و کافی بین سازمان زندان ها و شهرداری تبریز صورت بگیرد.
وی همچنین در این گفتگو، با تاکید بر اینکه مدیریت آذربایجان شرقی بر انتقال زندان تبریز تاکید دارد و هر آنچه در توان داشته باشد برای نهایی شدن این طرح انجام می دهد، خواستار همکاری و تعامل نزدیک بین ارگان های مختلف در این خصوص شده بود.
 

مشکل اصلی، کمبود بودجه است
رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی نیز در گفتگوی اخیر خود با خبرگزاری "ایرنا" مهمترین مشکل در نهایی شدن طرح انتقال زندان مرکزی تبریز به خارج از شهر را اختلاف بین سازمان زندان ها و شهرداری تبریز عنوان و اضافه کرده بود: درباره تغییر کاربری و نحوه بهره برداری از مکان زندان، اختلافاتی بروز کرده است که مانع از تسریع در انتقال به خارج از شهر می شود.
وی با اشاره به تخصیص اعتبارات قطره چکانی برای طرح انتقال زندان تبریز طی سال های گذشته، یادآوری کرده بود: بدون تعارف باید اذعان کرد که با چنین بودجه هایی امکان اجرایی شدن این طرح در مدت زمان کوتاه وجود ندارد و نباید در این خصوص به مردم امیدواری کاذب داد.
 خشایار جمشیدی، مدیرکل سابق زندان های استان، نیز در آیین تودیع و معارفه خود به عنوان مدیرکل زندان های استان، انتقال زندان تبریز به خارج از شهر را از جمله اقدامات پبشروی مهم دانسته و افزوده بود: با توجه به گسترش آپارتمان ها در اطراف زندان تبریز، به دلیل بروز برخی مشکلات فرهنگی باید هرچه زودتر این زندان به خارج از شهر انتقال یابد.
حسن محمد یاری، مدیرکل زندان های استان، نیز در اردیبهشت سال 1398 در حاشیه بازدید از پروژه در حال ساخت زندان مرکزی تبریز، خواستار سرعت بخشیدن و اتمام این پروژه شده بود.
 حتی رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور هم در 28 مهر 1395 به ضرورت اتمام پروژه زندان تبریز اشاره کرده و گفته بود: ساخت زندان‌های جدید به معنی افزایش زندانیان نیست بلکه این امر یک ضرورت برای ارتقای سطح استانداردها و تعطیلی زندان‌های فرسوده است.
علی‌اصغر جهانگیر افزوده بود: نظام قضایی کشور بر اساس دغدغه رهبری در صدد کاهش جمعیت کیفری و توسعه خدمات اصلاحی و تربیتی در زندان‌ها و سامان‌دهی وضعیت زندانیان است.
 گزارش نصر حاکی از آن است که مردم شهر تبریز و تمام سازمان ها و نهادهای مربوطه، بر تسریع انتقال زندان مرکزی تبریز به خارج از شهر اتفاق نظر دارند و آن طور که پیداست یکی از مشکلات اصلی در خصوص عدم انتقال و راکد مانده پروژه آن، عدم تخصیص اعتبارات لازم است که استاندار آذربایجان شرقی و رییس کل دادگستری استان و رییس شورای شهر تبریز، برای حل مشکل مذکور ورود شهرداری به پروژه انتقال زندان مرکزی تبریز را جدی و ضروری می دانند.
به نظر می رسد یکی دیگر از مشکلات اصلی که سد راه پیشرفت پروژه انتقال زندان مرکزی تبریز شده است، وجود اختلاف نظر در خصوص تغییر کاربری مکان فعلی زندان های تبریز، بین سازمان زندان ها و شهرداری تبریز می باشد، که طبق گفته های مسئولین، قرار است ساختمان فعلی زندان مرکزی تبریز، به ساختمان تجاری-خدماتی-تفریحی تبدیل شود.
 انتهای پیام/

پژوهشیار