خبر/

همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله در تبریز برگزار می‌شود

1399/07/29 - 11:53 - کد خبر: 29229
خواجه رشید الدین فضل الله

نصر: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: همایش بین‌المللی خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی با محوریت احیای مجموعه تاریخی ربع رشیدی در تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش نصر، احمد حمزه زاده روز سه شنبه در گفت وگویی افزود: این همایش سوم دی ‌ماه امسال با حضور صاحب نظران و متخصصان امر برگزار خواهد شد و علاقه مندان و محققان می‌توانند مقالات علمی خود را تا سوم آذر ماه سال جاری به دبیرخانه علمی کنگره واقع در دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز ارسال کنند.
وی اظهار داشت: همایش شیخ فضل الله همدانی در چهار محور شامل اندیشه‌های علمی خواجه رشیدالدین، احیای مجموعه تاریخی ربع رشیدی و اداره موقوفات آن، علم الادیان در عصر خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی و آثار او و دستاوردها و چشم‌انداز بین‌المللی پژوهش‌های میراث فرهنگی ربع رشیدی برگزار می‌شود.
حمزه زاده محور همایش مزبور را در خصوص اندیشه‌های علمی خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی اعلام و اضافه کرد: این شخصیت مهم ایران و اسلام یکی از حکما، مفسرین و طبیبان حاذق قرن هفتم هجری بوده و دانشگاه عظیم ربع رشیدی را در دوره ایلخانی در شهر تبریز با ۱۲ هزار دانشجو از ایران و کشورهای مختلف در تبریز بنیان نهاده است.
وی ادامه داد: در این همایش یافته‌ها و دستاوردهای سه فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی و مطالعات باستان‌سنجی، حفاظتی و مرمتی و مطالعات تاریخ هنر و معماری مجموعه تاریخی ربع رشیدی توسط اساتید و تخصصان حوزه تاریخ، هنر و میراث فرهنگی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه همایش بین‌المللی خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه، دانشگاه تبریز و مشارکت اداره کل میراث فرهنگی استان برگزار خواهد شد، گفت: در این همایش دکتر بهرام آجرلو سرپرست هیات بین‌المللی مجموعه ربع رشیدی به عنوان عضو کمیته علمی این همایش به شرح اقدامات و یافته‌های تاریخی در این مجموعه تاریخی خواهد پرداخت.
به گزارش ایرنا، خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی در حدود سال ۶۴۸ هجری قمری در یک خانوادهٔ پزشک متولد شد و در زمان چیرگی مغول ها و سلسلهٔ ایلخانان زندگی می‌کرد.
وی در زمان پادشاهی آباقاخان، پزشک مخصوص او بود و در نزد او احترام و نفوذی به‌دست‌آورد. در زمان ارغون‌خان و کیخاتوخان نیز گام‌های پیشرفت را سپری کرد تا در نهایت غازان خان وی را به صدراعظمی برگزید.
از مهم‌ترین اقدامات رشیدالدین فضل الله بنیان گذاری بنای ربع رشیدی، شهرک علمی و آموزشی در تبریز بود که با بسیاری مراکز علمی زمان خود همچون نظامیه بغداد قابل قیاس بود که البته پس از مرگش خراب و غارت شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار