خبر/

تاکید ایران و افغانستان بر ضرورت همکاری مشترک در مبارزه با قاچاق مواد مخدر

1399/07/28 - 15:33 - کد خبر: 29186
جلسه

نصر: رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در دیدار با معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور افغانستان و هیئت همراه، بر ارتقاء همکاری‌های مشترک دو کشور در مبارزه با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر تاکید کرد.

به گزارش نصر، سردار مجید کریمی روز دوشنبه در دیدار با هاشم اورتاق معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور افغانستان و هیات همراه، بر ارتقای همکاری های مشترک دو کشور در مبارزه با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر تاکید کرد.
وی اظهار امیدواری کرد از فرصت خوبی که برای دو کشور به وجود آمده در راستای ارتقای همکاری های دوجانبه و همچنین مبارزه با ترانزیت و قاچاق مواد مخدر به بهترین نحو ممکن استفاده شود.
سردار کریمی در ادامه به وجود مرزهای مشترک دو کشور اشاره و عنوان کرد: متاسفانه بیش از ۵۰۰ کیلومتر از مرز مشترک دو کشور از سوی افغانستان رها شده و در حال حاضر مرزهای مشترک فقط از سمت جمهوری اسلامی ایران کنترل می شود که این خلل باعث افزایش قاچاق مواد مخدر از سوی کشور افغانستان به سمت ایران شده است.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا به میزان کشت بالای خشخاش و تولید تریاک در افغانستان اشاره و تصریح کرد: با توجه به تولید بالای مواد مخدر در افغانستان ضرورت دارد به منظور مقابله با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر بین پلیس دو کشور، همکاری های موثرتری صورت پذیرد که در این راستا جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای کمک به پلیس افغانستان اعلام می کند.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به وجود درگیری و جنگ های داخلی در کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با افغانستان و پاکستان دارای ۱۸۵۰ کیلومتر مرز مشترک است که بخش عمده ای از مواد مخدر از سوی این کشورها وارد کشور ما می شود.
کریمی  با اشاره به همکاری های سازنده و مطلوب بین دو کشور گفت: طرح ریزی عملیات ها و گشت مشترک مرزی در زمان های مشخص شده باعث ناامن کردن فضا برای قاچاقچیان خواهد شد.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای تبادل اطلاعات در خصوص پول شویی شبکه های قاچاق موادمخدر که عمدتا در کشورهای دیگری انجام می شود، همچنین آموزش مربیان سگ مواد یاب افغانستان و تبادل تجربیات در این حوزه، همکاری پلیس جهت برگزاری جلسات متعدد آموزشی برای پلیس افغانستان در حوزه مبارزه با  موادمخدر و ... اعلام می کند.
سردار کریمی با اشاره به ضرورت ایجاد کمیته های اطلاعاتی و عملیاتی بین پلیس مبارزه با مواد مخدر دو کشور در سطح استان های همجوار افزود: در هفت ماهه اول سال جاری بالغ بر ۶۰۰ تن مواد مخدر که از مرزهای شرقی افغانستان و پاکستان وارد کشور شد، توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا کشف شده است.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به عدم حضور مرزبانان افغانستان در بخش هایی از مرزهای مشترک بین دو کشور اشاره و عنوان کرد: نبود مرزبانان افغانستان در مرزهای مشترک باعث تلاش مضاعف نیروهای مرزبانی کشور جمهوری اسلامی ایران و اقدامات گروه های تروریستی در مرزهای دو کشور شده است.
سردار کریمی به وجود ظرفیت واحدهای طرح ریزی عملیات مشترک بین سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان اشاره کرد و افزود: تبادل اطلاعات تخصصی در حوزه شبکه های قاچاق مواد مخدر می تواند نقش موثری در مبارزه با قاچاق این بلای خانمان سوز داشته باشد.

تولید ۸۴ درصد مواد مخدر دنیا در افغانستان
در ادامه در این دیدار، هاشم اورتاق معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور افغانستان ضمن تشکر و قدردانی از میزبانی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اذعان به تولید ۸۴ درصد مواد مخدر کل دنیا در افغانستان، اظهار داشت: با توجه به حضور نیروهای طالبان در برخی نقاط مرزی و ولایت های افغانستان، این کشور در مبارزه با کشت و تولید مواد مخدر دچار مشکل است.
معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور افغانستان در پایان به انهدام ۵۲ لابراتوار ساخت شیشه در این کشور اشاره و خاطرنشان کرد: نگرانی و حساسیت جمهوری اسلامی ایران را درک می کنیم و امیدواریم با اصلاح و بازنگری قوانین مبارزه با مواد مخدر بخشی از خلاء های موجود رفع و گام های موثرتری در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر برداشته شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار