خبر/

دزدی فرهنگی اینبار با مجسمه کودکان

1399/07/28 - 10:07 - کد خبر: 29155
مجسمه بازی کودکان

نصر: هنرمند مجسمه ساز تبریزی، گفت: سرقت یکی از مجسمه‌های مجموعه بازی‌های آیینی کودکان آذربایجان، سرقتی فرهنگی است.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر، چندی است که در کلانشهر تبریز، مجسمه های نصب شده در سطح شهر از دست برخی افراد نابخرد در امان نیستند، بطوریکه طی ماه‌های گذشته مجسمه دختربچه مقابل باغلارباغی شبانه کَنده شده و پس از انعکاس رسانه ای به بهانه تصحیح پوشش آن بازگردانده شد و اتفاق مشابه دیگری که بصورت پی در پی روی مجسمه تَکم چی پیاده راه ولیعصر رخ می‌دهد و تاکنون با وجود دوربین‌های مداربسته عاملان آن مشخص نشده است.


 
اما این قصه سر دراز دارد و بار دیگر شاهد مفقود شدن و یا به عبارتی به سرقت رفتن یکی از مجسمه‌های بازی آیینی کودکان در پارک صدف تبریز هستیم.
حامد لطف‌اله‌پور هنرمند مجسمه‌ساز تبریزی در گفت و گو با خبرنگار نصر در این خصوص گفت: مجموعه مجسمه‌های بازی کودکان متشکل از پنج مجسمه است که به سفارش سازمان زیباسازی شهرداری تبریز طی ۶ ماه گذشته ساخته و در پارک صدف واقع در روبروی هتل مرمر نصب شد، جنس این مجسمه ها پلی استیل بوده و درون آن‌ها شاسی فلزی کار شده است.


 
او ادامه داد: محل نصب مجسمه‌های فوق در پارک صدف برای حفظ امنیت آن‌ها دقیقا مقابل نگهبانی پارک تعبیه شد اما متاسفانه پنجشنبه گذشته یکی از مجسمه ها شبانه به سرقت رفته است، این اتفاق در حالی رخ داده است که سارقان قصد سرقت مجسمه دیگری را نیز داشتند اما به دلیل سنگین بودن وزن آن موفق حمل آن نشده و تنها یکی از مجسمه ها را با خود برده اند.
این هنرمند تبریزی با بیان اینکه نصب مجسمه‌های کودکان با دشواری و فرآیند پیچیده ای همراه بود و سرقت آن‌ها نیز به مراتب سخت انجام گرفته، از عدم اطلاع نگهبان پارک از انجام این عملیات در ساعات شبانه ابراز تعجب کرد و گفت: این مجسمه‌ها به دلیل سنگین بودن پروسه سختی برای نصب گذراندند و سارقان قطعا برای کَندن آن‌ها از ابزارهای مانند دِیلم استفاده کرده اند اما متاسفانه نگهبان پارک هیچ صدایی طی عملیات سارقان نشنیده و سارقان براحتی مجسمه را حمل کرده و با خود برده اند.


 
او با بیان اینکه روز جمعه پس از اطلاع از سرقت با نیروی انتظامی تماس گرفته است، از عدم رسیدگی این نهاد نظارتی به این موضوع به دلیل مصادف شدن با ایام تعطیل خبر داد و وعده پیگیری موضوع از طرف آن‌ها را روزهای بعد تعطیلات عنوان کرد.
این هنرمند تبریزی در ادامه از عدم پیگیری رسمی سازمان زیباسازی شهرداری تبریز نیز ابراز گله‌مندی کرد و گفت: متاسفانه مسئولان این سازمان حتی از محل سرقت بازدید نکرده اند و واکنش خاصی به این موضوع نشان نداده‌اند که این موضوع موجب دلسرد شدن من و همکارانم شده است.
لطف‌اله‌پور در خاتمه گفت: این مجموعه مجسمه در راستای اشاعه فرهنگ آذربایجان و معرفی بازی‌های کودکان قدیم ساخته شده است، همکاری من و همکارانم برای ساخت آن‌ها  بدلیل عرق به فرهنگ و خاک تبریز و آذربایجان است اما متاسفانه با اتفاق هایی این چنین دلسرد شده و با عدم توجه به فعالیت های هنری هنرمندان مواجه می شویم.


 
گفتنی است، سرقت المان‌های شهری که حاصل زحمات شبانه روزی هنرمندان این دیار است و عدم پیگیری آن توسط مراجع مربوطه متاسفانه نشان از غفلت از سرمایه‌های هنری و فرهنگی تبریز است، انتظار می رود متولیان امر با بررسی ابعاد اتفاق پیش آمده، علاوه بر جبران زحمات هنرمندان این آثار، امنیت سایر المان های شهری را از هرگونه گزند و آسیب، با در نظر گرفتن تدابیر لازم، فراهم کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار