عضو شورای شهر تبریز بیان کرد:

بافت تاریخی تبریز زیر پای کامیون‌ها/ لزوم جلوگیری از تردد خودرو‌های سنگین در خیابان دارایی

1399/07/28 - 09:25 - کد خبر: 29138
سعید نیکوخصلت، نائب رئیس کمیسیون محیط زیست

نصر: عضو شورای شهر تبریز با ارائه گزارشی از تردد کامیون‌ها در خیابان دارایی تبریز که در بافت تاریخی شهر قرار گرفته انتقاد کرده و دلایل و راهکار‌های حل مشکلات ترافیکی این خیابان را تشریح کرد.

به گزارش نصر، سعید نیکوخصلت در صحن شورای اسلامی شهر با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت خیابان دارایی تبریز گفت: این خیابان در منطقه‌ای تاریخی در مرکز شهر واقع شده که مسجد صاحب الامر و میدان حسن پادشاه در جوار این خیابان واقع شده و بازار تاریخی شهر نیز در همین بافت قرار دارد.

وی با اشاره به اولویت بندی میراث فرهنگی برای احیای بافت تاریخی و فرهنگی این محدوده گفت: امروز متاسفانه این خیابان به دلیل حضور عمده فروشان تبدیل به محلی پر ترافیک شده است که به دلیل وجود انگیزه‌های مالی بیش از ۳۰۰ خانه مسکونی به انبار تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر خرده فروشی های این مسیر تبدیل به عمده فروشی شده و حمل و نقل بار موجب ایجاد مشکل در پیاده رو ها و ترافیک شده است؛ گفت: کامیون ها با پرداخت جریمه ۱۰۰ هزار تومان جریمه بارهای میلیاردی  را در این خیابان جابجا می‌کنند.

نیکوخصلت با بیان اینکه نیروهای راهنمایی و رانندگی که در این خیابان حضور دارند تعداد و امکانات کافی را ندارند افزود: این نیروها به نحو احسن نمی‌توانند وظایف محوله را انجام دهند و نبود بارانداز برای وانت های باری به مقدار ظرفیت مورد نیاز نیز از دیگر مشکلات این محدوده است.

وی افزود: شهرداری هیچ برنامه زمانبندی تردد برای انواع خودروهای باری و جابجایی بار در این خیابان ارائه نکرده است.

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به آمار عبور روزانه انواع خودرو در این خیابان گفت: طول این خیابان ۶۰۰ متر و ۱۴ متر عرض دارد که هر طرف خیابان سه لاین دارد و در این محوطه سه بارانداز است که کارایی مناسبی ندارند.

نیکوخصلت با بیان اینکه یک هزار و ۴۸۳ خودرو در ساعت در هر یک از این مسیرهای رفت و یا برگشت تردد دارند افزود: پارک دوبل در این محدوده یکی از مشکلات اساسی به شمار می‌رود که موجب افزایش ترافیک می‌شود. 

وی افزود: در شهرهای دیگر اجازه هیچگونه تردد کامیون و تریلی در ساعات روز داده نمی‌شود که جای تامل وجود دارد. 

نیکوخصلت گفت: افزایش امکانات راهنمایی و رانندگی، گسترش بارانداز ها و امکانات رفاهی برای رانندگان، انتقال انبارهای دپو محصول به خارج از محدوده مرکزی شهر، ساماندهی و تبدیل واحدهای عمده فروشی به خرده فروشی با استفاده از مشوق ها و ضوابط، افزایش دوربین‌های هوشمند جهت اعمال قانون و ارائه ساعت مقرر جهت ترخیص کالا، از جمله اقداماتی است که می‌توان برای ساماندهی خیابان دارایی از آنها استفاده کرد

وی با اشاره به مشکلات سد معبر در خیابان دارایی گفت: سد معبر شهرداری تبریز باید با جدیت نسبت به رفع سدمعبر در محدوده اقدام کند. 

این عضو شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه می‌توان باراندازهایی خارج از شهر برای باراندازی خودرو‌های سنگین در نظر گرفت و حمل بار به محدوده مرکزی را از طریق وانت بارها انجام داد.

نیکوخصلت با بیان اینکه خانواده‌هایی که در خیابان دارایی زندگی می‌کنند از وضعیت موجود گلایه مند هستند که برای رفع مشکلات موجود در تلاش هستیم و از شهرداری نیز می‌خواهیم اقدامات لازم را انجام دهد.
انتهای پیام/

پژوهشیار