خبر/

تاکید بر توسعه روابط ایران و ترکیه

1399/07/27 - 17:00 - کد خبر: 29125
طوفان هبک

نصر: استاندار آذربایجان شرقی بر توسعه همه جانبه روابط ایران و ترکیه تاکید کرد.

به گزارش نصر، محمدرضا پورمحمدی در دیدار با سرکنسول ترکیه در تبریز با اشاره به اینکه همکاری های خوب دو کشور ترکیه و جمهوری اسلامی ایران سابقه طولانی دارد ابراز امیدواری کرد با حضور سرکنسول جدید همکاری های دو کشور بیش از پیش افزایش یابد.
وی افزود: آذربایجان شرقی از استان های مهم کشور ایران حدود ۲۷۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه دارد و با کشور ترکیه تنها ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد که این قرابت می تواند زمینه ساز توسعه همه جانبه را فراهم کند.
استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در دیدار اخیر روسای جمهوری ایران و ترکیه که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، دو طرف بر افزایش مراودات بین دو کشور تاکید داشتند اما شیوع کرونا باعث شده بسیاری از مراودات با مشکل مواجه شود که امیدواریم با باز شدن راه های هوایی ترکیه، مراودات دو جانبه توسعه یابد.
وی استان آذربایجان شرقی را دارای ظرفیت های مهم صنعتی و معدنی و کشاورزی در کشور دانست و افزود: در حال حاضر بیش از ۵ هزار واحد صنعتی در استان وجود دارد و از نظر معدنی نیز با داشتن معادن مهم از جمله طلا و مس سهم خوبی در تولید ناخالص ملی داریم.
پورمحمدی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی در شهرک سرمایه گذاری خارجی آذربایجان شرقی فعالیت می کنند افزود: از این میزان سهم سرمایه گذاران ترکیه ای بیش از ۴۰ وی همچنین خواهان توسعه تعاملات علمی دو کشور و تدوین برنامه‌هایی برای آشنایی هرچه بیشتر دو کشور با زبان و فرهنگ دو طرف شد.
سرکنسول ترکیه در تبریز نیز در این دیدار با بیان اینکه مشکلات اداری و اقتصادی نباید موجب دلسردی تجار و بازرگانان دو کشور شود، بر لزوم هم افزایی برای رفع این موانع تاکید کرد.
طوفان هبک با اشاره به اینکه متاسفانه با وجود اشتراکات مهم تاریخی و جغرافیایی و دینی، دوطرف از همدیگر شناخت خوبی ندارند، افزود: ایران کشور بزرگ، همسایه و برادر ماست و ما از نظر جغرافیایی، تاریخی و دینی بهم وابسته هستیم.
وی همچنین خواستار احداث مراکز آموزش زبان ترکی استانبولی در شهرهای مختلف ایران و همچنین آموزش زبان فارسی برای مردم ترکیه در جهت تقویت آشنایی‌ها و تعاملات فی ما بین مردم با یکدیگر شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار