گزارشی از آخرین وضعیت تامین نهاده مرغداری‌های آذربایجان شرقی

1399/07/27 - 15:46 - کد خبر: 29116
مرغ

نصر: مشکل کمبود نهاده‌ از ابتدای سالجاری گریبان مرغداری‌های آذربایجان شرقی را گرفته و اکنون با شروع توزیع نهاده‌ها بین مرغداران به بررسی آخرین وضعیت واحدهای تولید مرغ گوشتی در استان می‌پردازیم.

به گزارش نصر، آذربایجان شرقی در طی سال‌های گذشته پیشرفت‌های بسیار خوبی در زمینه کشاورزی و دامی کسب کرده و در حوزه تولیدات دام و طیور، رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است. استانی که منبع تامین بخشی از گوشت مورد نیاز کشور محسوب می‌شود و حتی با تولید حدود ۱۰.۵ درصد تخم مرغ کشور نیز جایگاه بسیار مهمی را در این زمینه دارد.
۵۹۵ واحد تولید مرغ گوشتی با ظرفیت ۱۰.۵ میلیون قطعه، ۲۶۰ واحد تولید مرغ تخم گذار با ظرفیت ۹ میلیون قطعه و ۵۶ واحد پرورش مرغ مادر در آذربایجان شرقی وجود دارند. اصلی ترین نیاز این مرغداری‌ها، وجود نهاده کافی برای پرورش مرغ است. در واقع بدون نهاده و یا در صورت کمبود شدید نهاده، پرورش گوشت و تخم مرغ با مشکل مواجه خواهد بود. 
مشکل نهاده‌ مرغداری‌ها در چند ماه گذشته علی رغم تامین نهاده از خارج از کشور وجود داشته چرا که نهاده های وارداتی مدتی را پشت گمرک خاک خوردند زیرا ارزی برای ترخیص از گمرگ تخصیص نمی‌یافت. اما مدتی است که تخصیص ارز به این صنعت نیز انجام شده و طی هفته‌های گذشته، شاهد توزیع نهاده بین مرغداران تخم گذار استان بودیم اما مرغداران گوشتی از این حیث هنوز مشکل دارند.

مراغه قطب تولید مرغ آذربایجان شرقی 
مراغه قطب تولید مرغ استان محسوب می‌شود، در این راستا شهرام شهیری، رئیس هیئت مدیره مرغداران گوشتی شهرستان مراغه که خود دارای مرغداری است، در گفت‌وگویی اظهار کرد: واحد تولیدی بنده واقع در روستای کرج آباد دارای پروانه تولید ۱۲۰ هزار قطعه مرغ گوشتی است و در هر دوره ۱۴۴ قطعه جوجه ریزی می‌کنیم.
وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی، مرغداری و پرورش مرغ کار بسیار سختی شده است زیرا یک مرغدار پس از اقدام به جوجه ریزی با مشکل بزرگ نهاده روبه رو می‌شود.
وی ادامه داد: گاه حتی تا ساعت‌ها نهاده برای مرغ‌ها نداریم و پروتئین کافی به طیور گرسنه نمی‌رسد، حتی با جایگزینی سایر مواد هم نمی‌توان جبران کرد و وزن پایان دوره یک مرغ کاهش می‌یابد، در نتیجه کسب سود هم بسیار سخت شده است و اغلب مرغداران در معرض ورشکستگی هستند.
شهیری با تاکید بر این‌که مسئولان باید فکر اساسی به حال مشکل نهاده بکنند، گفت: مشکل تامین نهاده از ابتدای سالجاری برای ما وجود دارد و جهاد کشاورزی نیز در طی این روزها به مرور اقدام به توزیع می‌کند اما این مقدار کافی نیست. 
وی افزود: قیمت مرغ در روزهای جاری بالا رفته و تصور می‌شود که ضرر مرغدار جبران می‌شود، در حالی که قیمت هر چقدر که بالا رود سودی نخواهد داشت، بهتر است به جای افزایش قیمت، مسئولان در راستای تامین نهاده اقدام کنند.
وی تاکید کرد: به دلیل توزیع نامنظم نهاده و جایگزینی با مواد دیگر، ضریب تبدیل نهاده کاهش یافته است، به طوری که در گذشته یک مرغ با صرف دو کیلوگرم نهاده، یک کیلوگرم گوشت می‌داد اما الان با مصرف سه کیلوگرم نهاده، یک کیلوگرم گوشت می‌دهد.
این مرغدار گفت: به عنوان رئیس هییت مدیره مرغداران گوشتی مراغه، با هر یک از مرغداران شهرستان در تماس هستم و از وضعیت مرغداران اطلاع دارم؛ با این شرایط مرغداران به سختی جوجه ریزی می‌کنند.
وی متذکر شد: اگر نهاده‌ای نباشد، تلفات آنقدر زیاد خواهد بود که ممکن است مرغ‌ها اقدام به خودخوری کنند و یک مرغداری ضرر بالایی را متحمل شود؛ در این راستا نیز مرغداری بنده در دوره پرورش جاری تقریبا هشت هزار قطعه تلفات داده است.
وی در خاتمه یادآور شد: تنها درخواست ما مرغداران تامین نهاده از سوی مسئولان است.

نحوه توزیع نهاده در آذربایجان شرقی 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگویی در خصوص وضعیت تامین نهاده مرغداری‌ها در استان، اظهار کرد: واحدهای تولیدی مرغ تخم گذار از دو هفته گذشته به صورت مستقل و مستقیم در سامانه بازارگاه ورود یافته و نهاده‌های موردنیاز خود را خریداری می‌کنند؛ این سامانه در گذشته نیز وجود داشت اما به تازگی اصلاح شده و امکان ورود به تولید کنندگان ایجاد شده است.

آغاز خریداری مستقیم نهاده توسط مرغداران گوشتی استان از هفته جاری  
اکبر فتحی افزود: موضوع تامین نهاده برای تولیدکنندگان مرغ تخم گذار تقریبا حل شده است اما مرغداران گوشتی از هفته جاری می‌توانند وارد سامانه شوند و نهاده‌ها را به طور مستقیم خریداری کنند.
وی با تاکید بر این‌که فقط مرغداری‌های دارای پروانه فعالیت و بهره برداری امکان ورود به سامانه را دارند، افزود: در این سامانه حداقل ۵۰ درصد سویا و ۶۵ درصد ذرت مورد نیاز هر مرغدار تامین می‌شود و به مرور زمان نیز بر اساس میزان ابلاغیه وزارت، نهاده‌ها در بین مرغداران توزیع خواهد شد. 

اجرای طرح مرغ سایز در آذربایجان شرقی 
وی ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که در راستای تامین نهاده به وجود آمد، وزارت جهاد کشاورزی دستورالعمل تولید "مرغ سایز" مرغی که وزن آن از یک کیلو و ۶۰۰ گرم بیشتر نباشد را ابلاغ کرده و هر یک از استان‌ها موظف به اجرای آن هستند.
فتحی گفت: مصرف کنندگان از خیلی وقت پیش انتظار داشتند تا متولی تولید مرغ‌ها به سمت تولید مرغی با سایز کمتر برود ولی اختلافی که بین دستگاه‌های متولی بود موجب مغفول ماندن این طرح شد اما اخیرا وزیر جهاد کشاورزی دستورالعمل تولید مرغ سایز را ابلاغ کرده است و از این به بعد توزیع نهاده‌ها و هر نوع خدمتی که به مرغداران داده می‌شود در قالب رعایت شروط تولید مرغ سایز خواهد بود. 
وی اظهار کرد: در حالت تولید مرغ سایز، دوره پرورش مرغ از ۴۰ روز فراتر نخواهد رفت، با کاهش دوره پرورش نیز شاهد کاهش میزان مصرف دان و کاهش وزن مرغ خواهیم بود، این نوع مرغ در حد تقاضای بازار و متناسب با ذائقه مردم است.
وی در خصوص زمان اجرای این طرح، گفت: اقدامات اولیه برای هماهنگی با دامپزشکی و دستگاه‌های خدمات رسان بخش خصوصی انجام گرفته و اولین جلسه برای اجرای این طرح به ریاست معاون اقتصادی استاندار در هفته جاری تشکیل می‌یابد و بر اساس مصوبه خروجی این جلسه، دستورالعمل تولید مرغ سایز از اواخر هفته شروع خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص فواید تولید مرغ سایز، اظهار کرد: بر اساس نظر متخصصان، میزان بقایای آنتی بیوتیک در مرغ سایز نسبت به سایر مرغ‌ها کمتر است، زیرا بیشترین میزان مصرف آنتی بیوتیک پس از چهلمین روز پرورش مرغ انجام می‌گیرد اما چون تولید مرغ در این نوع از ۴۰ روز فراتر نمی‌رود در نتیجه میزان مصرف و بقایای آنتی بیوتیک هم کاهش می‌یابد.
وی افزود: تولید مرغ‌هایی با سایز کوچکتر مطابق با شرایط اقتصادی خانواده‌ها بوده و بنا بر نظر متخصصان امر، نفعی که مرغ سایز دارد قابل قیاس با سایر مرغ‌ها نیست چرا که اقتصادی تر و سالم تر است.
وی ادامه داد: در این نوع تولید با کاهش مصرف دان و نهاده، هزینه تولید خود مرغدار و دوره پرورش مرغ نیز کاهش می‌یابد و به جای این‌که مرغدار در یک سال، سه دوره پرورش داشته باشد، چهار دوره پرورش مرغ خواهد داشت که بر قیمت تمام شده محصول نیز تاثیر می‌گذارد.
فتحی متذکر شد: مرغداران از این طرح استقبال می‌کنند اما تنها مشکل این امر مربوط به صنعت کشتارگاه است، زیرا کشتار مرغ‌ها بر اساس وزن و قطعه انجام می‌گیرد؛ البته پیش از اجرای طرح مرغ سایز در استان، هماهنگی‌های لازم با انجمن کشتارگاه‌ها انجام می‌گیرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار