گزارش نصر؛

شروع آموزش موتورسواری و اتومبیل رانی از سنین پنج سالگی

1399/07/28 - 14:30 - کد خبر: 29067
موتورسواری

نصر: موتور سواری و اتومبیل رانی از پرطرفدارین رشته های ورزشی می باشد که با قراردادن مکان هایی در اختیار علاقه مندان، از هنرنمایی و جولان هنجارشکنان در خیابان ها تا حدودی جلوگیری می کند.

به گزارش نصر، ورزش موتور سواری و اتومبیل رانی نسبت به سایر رشته ها یک ورزش نوظهور می باشد و طرفداران خاص خود را دارد.
این ورزش که دارای هیجانات بسیار بالایی می باشد، به علت ریسک پذیری و خطرات زیاد، باید در محیط خاص خود و در پیست های مخصوص برگزار شود.
به همین منظور و جهت بررسی زوایای مختلف این رشته، سیامک امیر خیزی، رئیس هیئت موتور سواری و اتومبیل رانی استان که در دوره های قبلی به عنوان دبیر و رئیس هیئت تبریز فعالیت کرده و در رشته های مختلف سابقه قهرمانی کشوری را نیز در کارنامه دارد، در گفت و گوی اختصاصی با نصر، از اهمیت ها و اقدامات این رشته سخن می گوید.

باوجود اینکه سال ها در رشته های مختلف سابقه فعالیت داشته اید، چه انگیزه ای باعث شد تا وارد این رشته شوید؟
من همواره جزء علاقه مندان به ورزش بوده ام و دلیلی که باعث شد در این حوزه فعالیت داشته باشم و به جوانان علاقه مند به این ورزش خدمت کنم،  این بود که در این رشته دغدغه ای وجود نداشت و افراد زیادی مخصوصا در سال های گذشته با این ورزش آشنایی نداشتند به طوری که حتی با شنیدن نام این ورزش بسیار متعجب شده و این رشته را جزء ورزش محسوب نمی کردند.
از نظر من هرکسی که در حد توان خود قدمی در راه خدمت برمی دارد، قابل  احترام و قابل تقدیر است اما یکی از مواردی که در این زمینه جای تاسف دارد این  است  که  برخی افرادی در برخی سمت هایی قرار گرفته  اند که دغدغه مند نیستند و نمی توانند بهره ای از خود داشته باشند و از آن مهم تر حتی دیدگاه های بسیار ضعیفی داشتند. فردی که در این هیئت قرار می گیرد باید با این ورزش حداقل آشنایی را داشته باشد و فقط مدیریت کافی نیست.
به همین خاطر با توجه به این موارد احساس نیاز برای ورود به این وزش پیدا و فعالیت هایی در این حوزه انجام دادم. باید بدانیم که هر ورزشی ارزش خاص خود را دارد و باید به رسالتش احترام گذاشته شود. بسیار پیش آمده است که برخی کارها توسط رئیس هیئت انجام نمی شود و بر اساس آئین نامه در وظیفه رئیس هیئت  نیست ولی چون فردی احساس مسئولیت نمی کند باید در این زمینه پیش قدم باشیم.
 
 
در خصوص ماهیت این  ورزش توضحیاتی ارائه نمایید که ورزش موتور سواری و اتومبیل رانی چه اهمیتی دارد؟
در وهله اول باید گفت که رسالت هیئت موتور سواری و اتومبیل رانی استان این است که به علایق جوانان در هر زمینه ای احترام می گذارد و با توجه به استعدادهایی که دارند باید به آن ارزش داد.
هر ورزشکاری قرار نیست وارد رشته فوتبال یا رشته های رزمی شود. فردی که علاقه مند به ورزش هیجانی است، ما در این هیئت به سلیقه و استعدادش ارزش قائل می شویم. همین اقدام باعث شده است تا این جوان هیچ خلاف رانندگی در سطح شهر انجام ندهد چراکه ورزش را محدود به پیست مسابقه می داند.
اگر ما این جوانان را زیرنظر مربیان متخصص و مجرب آموزش ندهیم، هم از لحاظ اخلاقی و هم از لحاظ ورزشی دچار ناهنجاری های اخلاقی خواهند شد. اگر فدراسیون در سال های گذشته به  این موضوع توجه بیشتری داشت، قطعا جلوی بسیاری از این ناهنجاری ها گرفته میشد. لذا وظیفه ای که انجام می دهیم جنبه های گوناگونی دارد که در کنار آن مسائل اخلاقی را نیز باید هدایت کنیم.

در تکمیل این سخن، وظیفه هیئت موتور سواری و اتومبیل رانی استان در قبال افرادی که در داخل شهر اقدام به حرکات غیرمجاز و خطرناک می کند، چیست؟
اگر خانواده ها با هیئت موتورسواری و اتومبیل رانی و عملکردش آشنا شوند و از فعالیت هیئت اطمینان داشته باشند، قطعا فرزندان خود را برای دنبال کردن این ورزش به  هیئت معرفی می کنند.
آموزش های هیئت از سنین 5 سالگی شروع می شود و خانواده ها می توانند فرزندان خود را حتی از سنین  پایین به هیئت معرفی کنند تا در 18 سالگی تبدیل به یک راننده حرفه ای تبدیل شوند.
کسی که در پیست هیئت، موتور سواری و اتومبیل رانی می کند، قطعا خارج از پیست حرکات ورزشی انجام نخواهد داد. یکی از وظایف هیئت، تاکید بر قوانین راهنمایی و رانندگی است و در کل می توان گفت ما به نوعی مکمل برخی ارگان ها هستیم.
ما با آموزش های قبل از 18 سالگی می توانیم ذهنیت علاقه مندان را به حرفه رانندگی آماده کنیم که این ظرفیت در سایر ارگان ها وجود ندارد. همچنین وظیفه بعدی ما بعد از گرفتن گواهینامه می باشد تا مسائلی را که در آئین نامه راهنمایی و راندگی وجود ندارد، آنها را به علاقه مندان آموزش می دهیم.
به طور مثال در مواقع حادثه رانندگانی که توسط هیئت آموزش دیده اند، به صورت نسبتا بهتری می توانند اقدامات لازم را حین رانندگی انجام دهند و خسارت کمتری داشته باشند واین دانشی است که ما ارئه می دهیم.

چند ورزشکار زیر نظر هیئت مشغول به فعالیت هستند؟
در هیئت موتور سواری استان استان آذربایجان شرقی، مجموعه نزدیک به هزار ورزشکار در 14 کلاس موتور سواری و اتومبیل  رانی فعالیت دارند که برخی از این کلاس ها سطح فعالیتشان بسیار بالاست و در تلاش هستیم بقیه کلاس ها را نیز فعال تر کنیم. ولی با این حال در بدو ورود بنده به  این  هیئت فقط یک کلاس فعالیت داشت. و اکثر کلاس های رشته موتور سواری و اتومبیل رانی در چند وقت اخیر فعال شده  اند و قبلا وجود نداشتند.

ظرفیت استان را در این ورزش به چه صورت ارزیابی می کنید؟
در سال های اخیر به جزء تبریز، اکثر انرزی خودمان در شهرستان ها صرف کردیم که متاسفانه آن طور که باید  نتوانستیم نتیجه بگیریم لذا تصمیم گرفته شد تا در تبریزکه نسبتا امکانات زیادی داشت، وقت وانرژی صرف شود.
مجموعه یادگار امام تبریز نقطه عطف هیئت بود و پس از سال ها توانستیم یکی از بزرگترین کمبود های خود را در این خصوص رفع کنیم. برای سرمایه گذاری و توسعه ورزش باید  استانداری و اداره کل ورزش و جوانان نیز از ما حمایت کنند تا بتوانیم بیش از پیش در این عرصه فضا را برای فعالیت علاقه مندان گسترش دهیم.

مهم ترین اهداف و مشکلات هیئت در چه زمینه ای می باشد؟
یکی از مهم ترین مسائلی که هیئت موتور سواری و اتومبیل رانی استان با آن روبه رو است، بحث زیر ساخت های مورد نیاز می باشد. اگر ما فضا در اختیار یک رشته ورزشی قرار ندهیم نباید انتظار قهرمانی یا افتخارآفرینی داشته باشیم. بنابراین باید مکان و پیستی برای ورزشکاران فراهم کنیم و هدف اصلی من این است که در تمام شهرستان های استان این هدف را اجرا کنیم.
در اکثر کشور های پیشرفته این رشته به عنوان یک حرفه و یک شغل در نظر گرفته می شود چراکه دارای منافع و سوددهی بسیار بالایی می باشد و به همین منظور از سرمایه گذاران دعوت می کنیم تا به این بخش توجه ویژه ایی داشته باشند.

به عنوان سوال آخر دلیل اصلی اینکه ورزش موتور سواری و اتومبیل رانی در کشور به صورت کامل جا نیافتاده است، چیست؟
برای پاسخ به این  سوال باید جنبه های مختلف را بررسی کنیم چراکه ذهنیت های منفی در خصوص این رشته وجود دارد و اکثر خانواده ها هم از لحاظ اخلاقی و هم از لحاظ جانی نگران حال فرزندان خود هستند بنابراین  در این شرایط نگرش های منفی در این باره وجود دارد. علاوه بر این، رشته موتورسواری همواره به عنوان یک ورزش خشن و هنجارشکن معرفی شده است که اگر اهمیت این ورزش را درک کنیم، تمامی این دیدگاه ها تغییر و شور و نشاط اجتماعی را برای جوانان تامین خواهد کرد.

مصاحبه از حمیدرضا سامبرانی
انتهای پیام/

پژوهشیار