خبر/

پیکر جواد قندگر در خانه ابدیش آرام گرفت

1399/07/26 - 20:36 - کد خبر: 29064
جواد قندگر

نصر: مراسم تشییع و خاکسپاری جواد قندگر، استاد نام‌آشنای عرصه باستان‌شناسی و موزه‌داری آذربایجان شرقی امروز شنبه ۲۶ مهرماه سال ۱۳۹۹با حضور دوستداران و فعالان میراث‌فرهنگی استان برگزار شد.

به گزارش نصر، این مراسم با حضور مدیرکل، معاونان و کارکنان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، فعالان میراث‌فرهنگی استان و خانواده محترم آن بزرگ مرد برگزار و پیکر این استاد فرزانه پس از اقامه نماز در قطعه هنرمندان وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی استان در این مراسم ضمن عرض تسلیت به خانواده مرحوم استاد قندگر، فقدان این باستان‌شناس را به عنوان پدر موزه داری آذربایجان شرقی، ضایعه جبران ناپذیری خواند و خدمات ارزنده‌ ایشان را در طول سالهای فعالیت پرثمرش در زمینه حفاظت از آثار تاریخی ایران و استان را تکرارنشدنی دانست.
قندگر از سال 1358 تا 1385 مسئولیت یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های کشور و شاخص‌ترین موزه باستان‌شناسی ایران پس از موزه ملی ایران را عهده‌دار بود، او در این سال‌ها علاوه بر سامان دادن به محتوای نمایشی موزه آذربایجان، نقش غیرقابل‌انکار و به‌واقع تکرارناپذیری در غنی بخشیدن به گنجینه آثار این موزه ایفا نمود و با گردآوری و انتقال آثار ارزشمند از ادوار مختلف تاریخی به موزه آذربایجان، بستر لازم برای توسعه موزه‌های تخصصی استان در سال های بعد را فراهم ساخت.
او هم‌زمان با تصدی مسئولیت موزه آذربایجان، پروژه‌های بررسی و کاوش های متعددی را در حوزه باستان‌شناسی استان مدیریت نمود. کاوش قلعه ضحاک هشترود یکی از مهم‌ترین پروژه‌های باستان‌شناسی کشور بود که به سرپرستی او در این محوطه شاخص و کم‌نظیر دوره اشکانی به اجرا درآمد و دستاوردهای علمی حائز اهمیتی در حوزه مطالعات باستان‌شناسی پیش از اسلام در آذربایجان در پی داشت. او همچنین بررسی باستان‌شناسی و کاوش علمی در محوطه‌های باستانی سدآیدغموش میانه، شومولی تپه خداآفرین، تپه نهرعلی هریس و ... را در کارنامه فعالیت‌های میدانی خود دارد.
جواد قندگر، مرد محبوب باستان‌شناسی و موزه‌داری آذربایجان شرقی در سحرگاه روز جمعه 25 مهرماه 1399 به‌سوی ابدیت پرکشید.
انتهای پیام/

پژوهشیار