استاندار اردبیل؛

اجرای نیروگاه زمین گرمایی مشگین‌شهر تا پایان سالجاری به اتمام می‌رسد

1399/07/23 - 23:13 - کد خبر: 28964
نیروگاه زمین گرمایی مشگین‌ شهر

نصر: استاندار اردبیل گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، عملیات اجرایی نیروگاه زمین گرمایی مشگین شهر تا پایان سالجاری به اتمام می‌رسد.

به گزارش نصر، اکبر بهنامجو چهارشنبه در جریان بازدید از روند اجرای این نیروگاه به همراه معاون وزیر نیرو و نماینده مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: عملیات اجرایی  این نیروگاه که شامل حفاری هفت چاه انجام شده و این چاه‌ها تواناییی تولید نزدیک به ۳۵ مگاوات برق دارند.
وی افزود: در مرحله اول در این نیروگاه مقدمات و مراحل تولید برق پنج مگاواتی برای افتتاح آماده می‌شود.
استاندار اردبیل اظهار کرد: این پروژه  علاوه بر اینکه که یک تکنولوژی برای کشور در بحث تولید انرژی محسوب می‌شود، کاربری‌های دیگری نیز می‌تواند داشته باشد.
بهنامجو گفت: با توجه به خروجی آب ۴۰ لیتر در ثانیه از این نیروگاه، می توان مجموعه‌های توریستی، تفریحی و آبدرمانی در این منطقه ایجاد کرد.
وی به وجود پتانسیل بالای منطقه در دامنه  سبلان به لحاظ گردشگری اشاره کرد و افزود: با جذب سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری می‌توان از ظرفیت‌های این منطقه در راستای توسعه این بخش و رونق گردشگری شهرستان بهره برد.
او اظهار کرد: همچنین ایجاد مرکز پرورش آبزیان و احداث گلخانه نیز از جمله اقداماتی است که با استفاده از آب خروجی از این نیروگاه قابلیت اجرا دارد.
بنامجو فعال شدن این نیروگاه در منطقه را تولدی نو برای شهرستان و استان دانست و گفت: این پروژه حرکتی اقتصادی برای منطقه و حتی کشور است.
معاون برق و انرژی  وزیر نیرو نیز در این بازدید از همکاری این وزارتخانه برای آمدن این نیروگاه به داخل مدار خبر داد.
همایون حائری افزود: با توجه به طولانی شدن زمان اجرای این پروژه تمهیدات لازم برای تامین اعتبار انجام گرفته و تلاش می شود تا پایان سالجاری تکمیل شود.
وی بیان کرد: موضوعات مربوط به قراردادها و منابع مالی در اسرع وقت حل و فصل و حمایت‌های لازم از سوی نماینده این شهرستان و استاندار اردبیل برای تسریع در اجرا پروژه به عمل می‌آید.
نماینده مردم شهرستان مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به طولانی شدن زمان اجرای این پروژه خواستار تسریع در عملیات اجرا و تکمیل آن شد.
محمود عباس زاده افزود: این نیروگاه نماد پیشرفت و تکنولوژی در کشور بوده و امید می‌رود به عنوان اولین‌های کشور، امسال این طرح هم به بهره برداری برسد.
وی بیان کرد: تاثیر این پروژه فراتر از بحث اقتصادی و تولید برق است و در عرصه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تاثیری به مراتب بالاتر از بحث فنی و اقتصادی دارد.
مطالعات اولیه این پروژه از سال ۷۴ شروع شده و در حال حاضر پیشرفت این پروژه به ۷۱ درصد رسیده است.
در فاز اول بهره برداری از این پروژه، تولید پنج مگاوات برق در آن به صورت پایلوت عملیاتی می‌شود.
مشگین‌شهر در دامنه سبلان و شمال غرب اردبیل واقع است.
انتهای پیام/

پژوهشیار