فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران:

افزایش ۱۹ درصدی سرقت در آذربایجان شرقی / تشکیل یک هزار و ۳۴۷ فقره جرائم اقتصادی در استان

1399/07/23 - 13:54 - کد خبر: 28931
سردار حسین عبدی

نصر: فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی از افزایش ۱۹ درصدی وقوع سرقت در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: ۴۲.۳ درصد از این سرقت تا مربوط به خودرو ها است.

به گزارش نصر، سردار سرتیپ دوم حسین عبدی، امروز (چهارشنبه) در نشست خبری به مناسبت هفته نیروی انتظامی در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی آذربایجان شرقی، شعار امسال این هفته ناجا را "باهم برای امنیت و سلامت" خواند و اذعان داشت: امسال یکی از اهدافمان بسط و گسترش امنیت و سلامت در جامعه است که سرلوحه امور ناجا خواهد بود.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف ناجا ترویج و تقویت امنیت عمومی در بین مردم است، خاطرنشان کرد: امنیت و سلامت، هر دو در حفظ و بقای تعالی بشر نقش کلیدی دارند، چرا که اگر در جامعه ای امنیت نباشد جوامع انسانی آسیب های جبران ناپذیری خواهد دید و فرهنگ و اقتصاد و جامعه و تمام مسیرهای رشد با مشکل مواجه خواهند شد.
سردار عبدی عالی ترین نهاد برای برقراری امنیت در کشور را نیروی انتظامی خواند و تصریح کرد: به دلیل این وظیفه، نیروی انتظامی بیشتر از هر نهاد و سازمان دیگری نیازمند همراهی و جلب افکار عمومی است و استفاده از ظرفیت های مردمی در پیشگیری اجتماعی بسیار موثر می باشد.
وی افزود: پیشگیری اجتماعی با مشارکت مردم، هم سهل الوصول و هم کم هزینه خواهد بود و رعایت قانون از سوی مردم و تمکین به قانون، بهترین مشارکت مردم با پلیس خواهد بود.

برخورد با قانون شکنان و مجرمان
وی با بیان اینکه برخورد با قانون شکنان و مجرمان هیچ وقت تعطیل نخواهد شد، خاطرنشان کرد: از ۳۱ استان کشور، آذربایجان شرقی از لحاظ رتبه امنیت اجتماعی در رتبه ۲۸ ام است.
فرمانده نیروی انتظامی آذربایجانشرقی ادامه داد: با وجود اینکه تراکم جمعیتی در استان، دو برابر میانگین کشوری است، اما سطح وقوع جرائم در آن، بسیار پایین و قابل توجه است؛ طوریکه وقوع جرائم خشن در استان، یک هشتم کشوری است.
وی با بیان اینکه نرخ وقوع سرقت مسلحانه در سطح کشوری، از هر صد هزار نفر، هشت درصد است، تصریح کرد: نرخ وقوع سرقت مسلحانه در سطح استان، از هر صد هزار نفر، ۰.۱ درصد است.
عالی ترین مقام انتظامی استان با بیان اینکه سرقت یکی از موضوعاتی است که احساس ناامنی را در جامعه زیاد می کند، خاطرنشان کرد: میزان سرقت در سطح استان در شش ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد افزایش داشته است که ۸۱ درصد این سرقت ها کشف شده اند و همچنین ۴۲.۳ درصد سرقت ها مربوط به سرقت خودروهاست.
وی افزود: در شش ماهه نخست امسال، در استان آدم ربائی و قتل مسلحانه نداشته ایم، که در این بین، نقش جامعه و خانواده ها و نهادهای آموزشی بسیار تعیین کننده است و در کنار این مسائل، پلیس هم به وظیفه خودش عمل می کند.

هوشمند سازی پلیس
سردار عبدی در ادامه با اشاره به اینکه امروزه پلیس به سمت هوشمند سازی می رود، خاطرنشان کرد: سعی داریم در ارتباط با دادگستری، گزارشات و پرودنده ها را به صورت الکترونیکی مبادله کنیم که به سبب آن هزینه ها به شدت پایین و دقت کار بالا می رود.
وی به ارائه خدمات غیر حضوری در حوزه راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: از جمله ارایه خدمات غیرحضوری به مردم در حوزه راهنمایی و رانندگی می توان به استعلام جرائم رانندگی با جزئیات مربوطه، امکان پرداختی موردی جریمه، نوبت دهی تعویض پلاک و... اشاره کرد.
فرمانده نیروی انتظامی استان در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه کلاهبرداری در استان نسبت به سایر جرم ها از آمار بالایی برخوردار است، تصریح کرد: در شش ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته، هم در حوزه فضای مجازی و هم در دنیای واقعی، ۲ درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه جرائم در حوزه فضای مجازی رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: جرائمی مانند کلاهبرداری و برداشت های غیرمجاز از حساب ها، هتک حیثیت و نشر اکاذیب، جرائم علیه عفت عمومی و مزاحمت های اینترنتی از آمار بالایی در استان برخوردار هستند.


کشفیات مواد مخدر در آذربایجان شرقی
سردار عبدی همچنین به افزایش ۱۰۰ درصدی کشفیات مواد مخدر در استان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: امسال ۳ تن و ۳۲۲ کیلو مواد مخدر کشف کرده ایم.
شخص اول پلیس استان از راه اندازی پلیس امنیت اقتصادی از اردیبهشت ماه امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: در رابطه با جرائم اقتصادی، در شش ماهه نخست امسال، یک هزار و ۳۴۷ فقره پرونده داشته ایم که ارزش ریالی این پرونده ها، ۶۸۰ میلیارد ریال است.

کاهش تماس های مردم با پلیس 110
وی در پایان سخنان خود در این نشست از کاهش شش درصدی تماس های مردم با پلیس ۱۱۰ در شش ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و اذعان داشت: ۳۹ درصد از تماس های مردمی با پلیس ۱۱۰ عملیاتی شده است و ۶۱ درصد بقیه، به صورت ارشاد و راهنمایی انجام شده است.
سردار عبدی با بیان اینکه در حوزه پلیس ۱۱۰ نیاز به شفافیت سازی داریم، خاطرنشان کرد: در حوزه پلیس ۱۱۰، ۱۹ مورد به صورت فوریت های پلیسی در نظر گرفته می شوند که از جمله آن ها، می توان به مفاسد اجتماعی، ایجاد مزاحمت و فعل حرام در ملا عام، نزاع های فردی و دسته جمعی و... اشاره کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار