معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی؛

سالانه ۷۰۰ هزار تن نمک از بستر دریاچه ارومیه برداشت می‌شود

1399/07/22 - 13:00 - کد خبر: 28851
نمک

نصر: معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: میزان نمک موجود در دریاچه ارومیه بین ۶ تا هفت میلیارد تن بوده و سالانه تا ۷۰۰ هزار تن نمک از بستر این دریاچه برداشت می‌شود.

به گزارش نصر، حجت جباری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود:  هم اکنون برداشت نمک از بستر دریاچه در استان آذربایجان‌غربی و توسط یک شرکت انجام می‌شود و در استان آذربایجان شرقی به علت اینکه نمکی وجود ندارد، هیچ برداشتی صورت نمی‌گیرد.
وی با بیان اینکه برداشت نمک از دریاچه ارومیه در مسیر شهرستان سلماس بوده، گفت: برداشت نمک خشک فقط در "آق زیارت سلماس، قالقاچی و قره باغ" ارومیه انجام می‌شود.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در آمد زایی برداشت نمک برای محیط زیست مشخص نیست و مجوز اولیه آن را سازمان صنعت، معدن و تجارت ارایه می‌کند و هر معدنی در خواست مجوز کند از محیط زیست فقط استعلام می‌شود تا از لحاظ زیست محیطی مشکلی نداشته باشد.
وی بیان کرد: امسال هفت شرکت مجوز گرفته ولیسال قبل ۲۰ شرکت مجوز داشت که اغلب آن ها اقدام به برداشت نکردند.
وی با اشاره به اینکه برای برداشت نمک فقط در مساحتهای ۲۰ هکتاری مجوز داده می‌شود، افزود: برداشت در حد عمق ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتری انجام و بعد آن مکانها را تسطیح کرده و تحویل محیط زیست می‌دهند.
جباری با اشاره به نظارت محیط زیست بر جمع اوری و انتقال مناسب نمک های برداشت شده بیان کرد: در سال گذشته با وجود مجوزهای بسیار فقط ۲ شرکت برداشت کردند و بقیه برداشتی انجام ندادند.
در چند سال گذشته به علت کاهش تراز آب دریاچه ارومیه درصد نمک در بستر آن بالا رفته است از این‌رو برداشت آن نه‌تنها خللی در کار ستاد احیا ایجاد نمی‌کند بلکه کمکی به احیای دریاچه خواهد بود.
بر این اساس برداشت نمک از بستر دریاچه با مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست امکان‌پذیر است اما باید این برداشت از مکان‌های تعیین‌شده انجام شود تا آسیب به دریاچه وارد نشود.
نمک به عنوان ماده اولیه در صنایع شیشه و شوینده مورد استفاده قرار می گیرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار