سرگئی لاوروف؛

ترکیه حامی توافق قره‌باغ است/فرمت مذاکرات صلح تغییری نمی‌کند

1399/07/21 - 17:16 - کد خبر: 28811
سرگئی لاوروف

نصر: وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) با بیان اینکه توافق‌ آتش‌بس در قره‌باغ به درستی رعایت نمی‌شود، گفت مسکو آماده مشارکت فعال در حل و فصل مناقشه قره‌باغ است.

به گزارش نصر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با همتای ارمنستانی خود گفت: ترکیه از توافق ارمنستان-آذربایجان درباره قره‌باغ که در مسکو حاصل شد، حمایت می‌کند.
لاوروف گفت: نهم و دهم اکتبر (جمعه و شنبه) ما در کنار همتایان خودمان بودیم. این ابتکارعمل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بود و توافق مهمی حاصل شد. ما شاهدیم که این توافق هنوز به شکل کامل اجرا نشده و خصومت‌ها ادامه دارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ابراز امیدواری کرد که تماس‌های کشورش با ارمنستان و جمهوری آذربایجان به اجرای کامل توافق‌ها به منظور حل و فصل مناقشه قره‌باغ بینجامد؛ توافق‌هایی که در فرمت سه‌جانبه نهم و دهم اکتبر در مسکو حاصل شد.
در همین حال زهراب مناتسکانیان، وزیر امور خارجه ارمنستان گفت، ایروان و باکو روی ایجاد ساز و کارهایی برای راستی‌آزمایی تبعیت از آتش‌بس قره‌باغ، با میانجیگری روسیه و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ کار می‌کنند.
مناتسکانیان در کنفرانس خبری مشترک با لاوروف گفت: رایزنی‌های کاملا اساسی در این رابطه ادامه دارد. ما در بیانیه مشترکی گفته‌ایم که اجرای این آتش‌بس و مکانیسم‌های راستی‌آزمایی یک اولویت است. ما با نمایندگان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ رایزنی داریم و مذاکرات با میانجیگری روسیه میان دو طرف هنوز ادامه دارد.  
سرگئی لاوروف همچنین در رابطه با پیشنهاد جمهوری آذربایجان برای حضور ترکیه در مذاکرات صلح قره‌باغ تاکید کرد که هیچ چشم‌اندازی برای تغییر فرمت مذاکرات وجود ندارد. وزیر امور خارجه ارمنستان هم گفت، مذاکرات صلح موثر بر سر قره‌باغ تنها پس از اجرای آتش‌بس کامل میان نیروهای دو طرف امکان‌پذیر خواهد بود.
وزیر امور خارجه روسیه با این حال گفت، این بدین معنا نیست که تمام مسائل فورا و هم‌زمان حل و فصل می‌شود و تاکید کرد گفت‌وگو میان طرفین نباید به تاخیر انداخته شود. در همین حال وزیر خارجه ارمنستان با تاکید بر اینکه تنها کشور او ضامن امنیت قره‌باغ است، افزود: جمهوری آذربایجان میان جمعیت نظامی و غیرنظامی تفاوتی قائل نمی‌شود.
لاوروف همچنین در رابطه با حمایت ترکیه از توافق سه‌جانبه مذکور گفت: من با مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه تماس داشتم و به او اطلاع دادم که روی حمایت از تلاش‌هایمان حساب باز می‌کنیم و یکشنبه هم یک تماس تلفنی دیگر داشتیم و در جریان آن حمایت از سند مسکو از سوی ترکیه تایید شد.
وزیر امور خارجه ارمنستان در ادامه گفت، ترکیه شبه‌نظامیانی از سوریه و لیبی را در منطقه قره‌باغ مستقر کرده که این می‌تواند به افزایش تروریسم در این منطقه و فراتر از آن بینجامد.
او گفت: با استفاده از تروریست‌های مسلح حامی ترکیه، آذربایجان به سکویی برای ترکیه به منظور گسترش نفوذش و ایجاد کانون تروریسم بین‌المللی در منطقه ما تبدیل شده است. سیاست تحریک و ترغیب سازمان‌های تروریستی و اجازه دادن برای عبور آنها به سمت جنوب قفقاز می‌تواند شعله‌های جدیدی از خشونت و تروریسم را در منطقه ما و فراتر از این مرزها را شعله‌ور کند.
 این مقام‌ها علاوه بر گفت‌وگو درباره قره‌باغ، در رابطه با مسائل مرتبط با همکاری دوجانبه ارمنستان-روسیه به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.
انتهای پیام/

پژوهشیار