گزارش/

افزایش چشمگیر استقبال از فروشگاه‌های اینترنتی در آذربایجان‌شرقی/افزایش چهار برابری فعالیت پست در روزهای کرونایی

1399/07/20 - 22:33 - کد خبر: 28751
خرید اینترنتی

نصر: با توجه به شیوع ویروس کرونا این روزها می‌توان بدون اتلاف وقت، هزینه‌های اضافی رفت و آمد و احتمال آلوده شدن به ویروس کرونا، از محصولات و خدمات کسب و کارهای مجازی معتبر استفاده کرد.

به گزارش نصر، شیوع ویروس کرونا سبب تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها شده اما کسب و کارهای اینترنتی نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گرفتند و فرصت بهره گیری از این امکان فراهم شده است.
حال با شیوع ویروس کرونا و اتفاقاتی نظیر آن، شاهد افزایش خرید آنلاین مردم و میل بیشتر آنان به خرید اینترنتی هستیم چرا که خرید و فروش‌های اینترنتی با هدف صرفه‌جویی در وقت و همچنین صرفه‌جویی در هزینه با بهره‌مندی از تخفیفات بی‌شمار و راحتی در خرید و فروش مورد استقبال هستند.
اما مغازه دارانی هم که به شیوه سنتی و مرسوم فعالیت می‌کنند با راه‌اندازی کانال در شبکه‌های مجازی، سعی می‌کنند جایی برای خود در این فضا باز کرده و نظر مشتریان را جلب کنند.
 موفقیت کسب و کارهای اینترنتی در دوران کرونا باعث شد تا بسیاری از سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین که شاید تا قبل از شیوع کرونا چندان مورد توجه نبودند، با معرفی خدمات و محصولات خود به مردم و جلب اعتماد عمومی، شناخته شوند و به سرعت رونق بگیرند.

موافقان و مخالفان فروشگاه‌های اینترنتی چه می‌گویند؟
علی رحیمی یکی از مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی است که به جای مراجعه حضوری ترجیح می‌دهد تا با یک کلیک موبایلی لوازم مورد نیاز خود را تامین کند.
وی معتقد است، استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی علاوه بر اینکه در زمان صرفه جویی می‌کند، احتمال ابتلا به کرونا را هم به دلیل عدم حضور در تجمعات به شدت کاهش می‌دهد، ضمن اینکه قدرت انتخاب هم با توجه به تنوع محصولات افزایش می‌یابد.
اما سالار باسمنجی یکی از شهروندانی است که در مواجه با سئوال تسنیم در مورد استقبال مردم از خرید فروشگاه‌های اینترنتی، با این کار مخالفت کرد و معتقد است که تا زمانی جنسی را از نزدیک نبینم، نمی‌توانم چیزی را انتخاب کنم، اینکه در فروشگاه اینترنتی چیزی را از روی تصویر انتخاب میکنی اما چیزی که درب منزل تحویل میگیری متفاوت است، به دلیل همین موضوع است.
وی مشکل اصلی فروشگاه‌های اینترنتی را عدم اعتماد می‌داند و می‌گوید: برخی فروشگاه‌ها بدون کسب مجوز لازم فعالیت دارند که اکنون مواردی سراغ داریم که بابت خرید اقلام، پول پرداخت شده ولی یا کالا تحویل نشده و یا کالایی که ارسال شده با کالای تبلیغ شده بسیار متفاوت است. 
این شهروند ادامه می‌دهد: هرچند فتا و متولیان این حوزه تلاش کردند تا فروشگاه‌های معتبر اجازه فعالیت اینترنتی داشته باشند که کلاهبرداری‌های این بخش کاهش یابد، اما باید از رشد قارچ گونه و بدون نظارت آنها هم جلوگیری شود.

افزایش چهار برابری مرسولات پستی آذربایجان شرقی در ایام کرونا
مدیرکل پست آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش چهار برابری مرسولات از زمان شیوع کرونا، ادامه داد: بیش از 60 درصد محصولات تجارت الکترونیک افزایش‌یافته است.
محمد پوربزرگ اظهارداشت: تجارت الکترونیک در دنیای امروزی و به‌خصوص پس از شیوع ویروس کرونا اهمیت و جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.
وی بابیان اینکه اتحادیه جهانی پست سال 2020 را در تقویم خود، سال تجارت الکترونیک نام‌گذاری کرده است، ادامه داد: ما نیز بر همین مبنا امسال 30 درصد از تمرکز خود را بر گسترش و تسهیل تجارت الکترونیک گذاشته‌ایم.
مدیرکل پست آذربایجان شرقی با تأکید بر اهمیت مشاغل خانگی و به‌خصوص اشتغال زنان، گفت: طی تفاهم‌نامه با معاونت امور زنان استانداری قرار بر این شده تا با ثبت مشاغل خانگی که محصولات خود را از طرق پستی به دست مشتری می‌رسانند با حداقل قیمت و زمان ارسال کنند، چنانکه با 350 فروشگاه و تولیدی در حال حاضر ارتباط داریم.
پوربزرگ همچنین لینک شدن اداره کل پست استان به سامانه ebazar را یکی دیگر از اقدامات برای گسترش تجارت الکترونیک و مشاغل خانگی دانست و تصریح کرد: در این سایت تمام محصولات تولیدشده توسط بانوان کارآفرین به‌صورت غرفه‌های مجازی به نمایش گذاشته می‌شود.

رشد قابل توجه فروشگاه‌های اینترنتی در ایام کرونا
مدیر یک فروشگاه اینترنتی هم در گفت‌وگویی با اشاره به تاثیر کرونا در رونق کسب وکار های اینترنتی اظهار داشت: هدف از افتتاح این فروشگاه ارائه محصولات با کیفیت خوب و قیمت مناسب به دست مشتری بود.
علی برموده با بیان این که طبق نیازسنجی های اولیه این فروشگاه ابتدا اقدام به فروش محصولات کادویی کرد، ادامه داد: اردیبهشت 1397 وارد سامانه کشوری شدیم و لوازم خودرو، لوازم آرایشی و بهداشتی را نیز اضافه کردیم و چون نرخ ارز مناسب بود با حاشیه سود کم محصولاتمان را به قیمت مناسب به فروش رساندیم.
وی افزود: تیر 1398 نیز سوپر مارکت آنلاین را کلید زدیم، اما با توجه به حجم بالای کاری و سود کم بعد از هفت ماه قصد حذف آن را داشتیم که با بحران کرونا مواجه شدیم و حدود 200 درصد افزایش فروش داشتیم و حدود 2500 قلم جنس سوپرمارکتی در سایت به فروش رساندیم.
این مدیر فروشگاه اینترنتی به طرح این سایت برای کمک رسانی به اصناف تعطیل شده پرداخت و گفت: ما با تبلیغات قوی که داشتیم 172 فروشگاه لوازم خانگی، پوشاک و آرایشی را جذب  و اجناس آن ها را از طریق سایت به فروش رساندیم تا پلی برای رونق آن ها باشد.
وی با اشاره به این که امسال تمرکز زیادی بر روی فروش لوازم خانگی گذاشتیم، یادآور شد: با تلاشی که کردیم نمایندگی اکثر برندهای معروف و بنام داخلی و خارجی لوازم خانگی را اخذ کرده و به مرور زمان مرجعی برای استعلام قیمت این اجناس شدیم.
به گزارش تسنیم، رونق فروشگاه‌های اینترنتی در تبریز و آذربایجان شرقی که برای شمالغرب و بعضا کل ایران خدمات دهد، فصل جدیدی از کسب و کارها را به روی صاحبان مشاغل باز کرد تا بتوانند کمبود مشتریان حضوری را با مشتریان مجازی جبران کنند.
نزدیک به 4 برابر شدن فعالیت‌های پست در این استان در ایام کرونا هم یکی دیگر از نشانه‌های استقبال از فروشگاه‌های اینترنتی و مجازی است که امیدواریم بتواند خسارات ناشی از کرونا با این بخش تا حدی جبران شود.

گزارش از حامد سلطان‌پور
انتهای پیام/

پژوهشیار