مدیر جهادکشاورزی شهرستان خداآفرین خبر داد:

تولید چهار هزار تن طلای سفید در خداآفرین

1399/07/20 - 11:30 - کد خبر: 28709
پنبه

نصر: مدیر جهادکشاورزی شهرستان خداآفرین از تولید چهار هزار تن وش پنبه در این شهرستان خبر داد.

به گزارش نصر، رشید نظمی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به آغاز برداشت پنبه در این شهرستان اظهار داشت: در سال زراعی جاری 800 هکتار از اراضی زراعی آبی شهرستان زیر کشت پنبه رفته است.
وی  با بیان اینکه شهرستان خداآفرین بر اساس عملکرد و سطح زیر کشت محصول پنبه، رتبه نخست آذربایجان شرقی را دارا است، گفت: این محصول استراتژیک در حال حاضر عمدتاً در بخش گرمادوز این شهرستان تولید می شود و تاریخ برداشت همه ساله از اوایل مهر ماه لغایت آخر دی ماه اتفاق می افتد.
نظمی ادامه داد: امسال عملکرد پنبه بطور میانگین  بالای 5  تن در هکتار برآورد می گردد و در نتیجه تولید وش پنبه در سال جاری بیش از 4000 تن پیش بینی می گردد.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان خداآفرین گفت: ارقام کشت شده پنبه در خداآفرین، ارقام داخلی ورامین، خورشید، ساجد و عمدتاً رقم خارجی مای ترکیه می باشد و با توجه به اینکه نرخ بازار آزاد از نرخ  تضمینی وش پنبه بیشتر می باشد پیش بینی می شود کشاورزان امسال نیز مثل سال گذشته محصول پنبه خود را در بازار آزاد بیش از نرخ تضمینی به فروش برسانند.
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود وش برداشتی شهرستان بصورت آزاد توسط دو شرکت پنبه  پاک  کنی  مستقر در شهرستان خریداری گردد افزود: پنبه که در جهان به آن طلای سفید نام نهاده اند از جمله محصولات استراتژیک و ارز آور می باشد که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن کشی ، در اشتغال زایی بخش کشاورزی، صنعت و بازرگانی نقش مهمی  ایفا  می کند و کمتر محصولی از نظر قابلیت  اشتغال زایی، ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده ها با پنبه برابری می کند.
انتهای پیام/

پژوهشیار