اخبار تکنولوژی‌محور جذاب از گوشه و کنار جهان

1399/07/17 - 16:53 - کد خبر: 28578
عکس

نصر: حرکت قطار تکنولوژی در ابتدای دهه دوم قرن بیست و یکم آنقدر سریع است که گاه مجال دیدن و نامل کردن در مورد زیبایی ها و تاثیرات یافته ها و دستاوردهای جدید فنی بشر غیرممکن می شود.

به گزارش نصر، شهروند مدرن امروزی دیگر به تغییرات شگرف ناشی از تکنولوژی های خلاقانه در جنبه های مختلف زندگی چنان عادت کرده است که حتی از دیدن و شنیدن آنها متعجب نمی شود. نوشته زیر به چند مورد ار یافته ها، نوآوریها و دستاوردهای جدید شهری و علمی اشاره می کند که در لابه لای نگرانی های حاصل از کرونا مغفول مانده اند.

افتتاح پارکی باشکوه در پشت بام یکی از پاساژهای بزرگ ووهان
پارکی به مساحت ۱۶۴۰۰۰ متر مربع در پشت بام یکی از مراکز خرید بسیار بزرگ شهر ووهان چین افتتاح و در اختیار استفاده عموم قرار گرفت. این پارک علاوه بر بهره گیری از فضای سبز وسیع و درختان زیبا، امکانات کافی برای بازی کودکان و استراحت بزرگسالان ارائه می کند. پارک روف تاپ ووهان با الهام از فضاهای روستایی و کشاورزی ووهان قدیم طراحی و ساخته شده است.


 
گفتنی است با کاهش سرانه فضای سبز در ووهان در نتیجه توسعه سریع سازه های غول پیکر شهری، هدف از بنای این پارک علاوه بر افزودن مساحت سبز شهر، ایجاد زیبایی بصری و تنوع بخشی به امکانات تفریحی شهر عنوان شده است. این مکان، همچنین، با در نظرگرفتن تمام ملاحضات مربوط به توسعه پایدار شهری مثل استفاده از سیستم روشنایی لامپ های LED وروش های آبیاری مدرن ایجاد گردیده است.
منبع:
https://inhabitat.com/a-lush-public-park-grows-on-the-roof-of-a-luxury-wuhan-mall/
 
تکنولوژی جدید سبز حرارت بالای بدن را به انرژی تجدیدپذیر تبدیل می کند
دانشمندان ترموسل هایی طراحی کرده اند که می توانند حرارت بالای بدن را ذخیره کرده و به انرژی تجدیدپذیر تبدیل کنند. آنها امیدوار به ساخت باتری های سبک قابل حمل و خازن های ذخیره ریزی شوند که به راحتی بر روی بسیاری از سطوح مانند سطوح داخلی لباس ها نصب شوند و حرارت اضافی سطح بدن انسان را به عنوان انرژی ذخیره و استفاده کنند. یازده دانشمند حوزه انرژی های تجدید پذیر با همکاری دانشگاه علوم و فن آوری مسکو نتایج این پروژه تحیقی را در مجله ای با عنوان " انرژی تجدید پذیر" منتشر کردند.


 
ترمو الکتریسیته نوعی از الکتریسته است که توسط اختلاف دمایی، به اصطلاح گرادیان دمایی، تولید می شود و مبنای طراحی ترموسل های اشاره شده هستند. هر چند دستاورد تحقیقاتی فوق در حال حاضر در فاز بررسی آزمایشگاهی است، اما تصور اینکه در آینده بتوان از انرژی ذخیره شده از ترموسل های نصب شده بر روی لباس های شهروندی که در حال پیاده روی است برای شارژ باتری گوشی همراهش استفاد نمود خیلی مشکل به نظر نمی رسد.
بشر معاصر همواره به دنبال یافتن منابع جدید و تجدید پذیر انرژی بوده است تا در کنار کاهش استفاده از سوخت های ارزشمند فسیلی، بتواند به انرژی های ارزان و پایان ناپذیر دست یابد.
منبع:
https://inhabitat.com/new-green-technology-could-harvest-body-heat-as-energy/

از اولین ورودی ساختمان مجهز به سطوح پنل خورشیدی رونمایی شد
کاشی های خورشیدی دیگر تنها در پشت بام ها استفاده نخواهند شد. یک شرکت مجارستانی واقع در شهر بوداپست به تازگی اولین سنگفرش خورشیدی خود را بر روی یک  پیاده رو نصب کرد. به اعتقاد آنها پست بام ها تنها مکان هایی نیستند که قابلیت تجهیز با پانل های خورشیدی را داشته باشند و پانل های خورشیدی که بتوان در روی آنها راه رفت کرد می توانند بر روی مسیرهای عابرگذر نصب شوند و در طول روز انرژی نورانی خورشید را جذب و ذخیره کنند.


 
این سیستم متشکل از چندین واحد کاشی مانند که در هم قفل شده است که از ۴۰۰ بطری پلاستیکی PET  بازیابی شده ساخته شده اندکه بادوام تر از بتون هستند. هر کدام از این سیستم های سنگفرش می تواند تا ۳۰ متر مربع فضا را پوشش بدهد و قابل نصب بر روی ورودی های خانه، تراس ها، بالکن ها و پاتیو ها هستند.
لازم به اشاره است که به عنوان مثال انرژی تولید شده از کاشی های پنل خورشیدی به شبکه انرژی خانه بر می گردد و در بخش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است که هر سنگفرش خورشیدی ۲۰ متر مربعی می تواند انرژی مصرفی سالانه یک خانوار متوسط را پوشش دهد. این کاشی ها از عناصر زیبای بصری سود برده و حتی قابلیت شارژ خودروهای برقی برای آنها پیش بینی شده است.
منبع:
https://inhabitat.com/first-home-solar-pavement-installed-on-a-driveway/

سوپر آنزیم ها، باطری های پلاستیکی را ۶ مرتبه سریع تر تجزیه می کنند
محققان دانشگاه پورتموث انگلستان سوپرآنزیم های جدیدی را مهندسی کرده اند که در مقایسه با آنزیم های موجود، عمل تجزیه پلاستیک ها را شش مرتبه سریع تر انجام می دهند و انتظار می رود کمک بزرگی در بازیابی پلاستیک ها ارائه کنند. این دانشمندان با ترکیب دو نوع آنزیم مورد استفاده در تجزیه پلاستیک ها، به آنزیم جدیدی دست یافتند که عمل خوردن و تجزیه پلاستیک ها را تنها در عرض چند روز انجام می دهند.


 
بسیاری از پلاستیک ها تنها پس از یکبار استفاده در لندفیل ها و در رودخانه و دریاها جمع می شوند و سرمایه گزاری شگرفی برای بازیابی و یا از بین بردن آنها توسط مدیریت شهری انجام می پذیرد. به نظر می رسد این یافته جدید انگیزه دانشمندان و البته مدیریت پسماند شهری را برای الهام گیری بیشتر از طبیعت و بکارگیری آنزیم های پربازده نه تنها برای تجزیه پلاستیک ها بلکه مواد دیگر دوچندان کند.
منبع:
https://inhabitat.com/scientists-create-super-enzyme-to-degrade-plastic-bottles-۶-times-faster/

یافته های جدید نشان دهنده وجود میکروپلاستیک ها در میوه ها و سبزیجات است
نتایج تحقیق جدیدی که در مجله" تحقیات زیست محیطی" چاپ شده است بر این واقعیت ناگوار اشاره دارد که میکروپاستیک ها، پلاستیک های بسیار ریز، جذب میوه و سبزیجات مصرفی انسان ها  می شوند. بر این اساس، بعضی از محصولات پرمصرف مثل سیب، هویچ، آناناس و کلم می توانند به مقادیر بالایی از پلاستیک ها آلوده شوند.


 
یافته های جدید نشان می دهند که سیب ها و میوه ها در میان آلوده ترین میو ها و سبزیجات هستند و جای نگرانی عمیقی خواهد بود که وجود پلاستیک در آنها از کارایی و فایده آنها بکاهد. اگر چه  هنوز پلاستیکی که از مجرای میوه ها وارد بدن می شود از ملکول های پلاستیکی که با مصرف بطری های پلاستیکی نوشیدنی ها وارد بدن می شوند کمتر است، اما همین مقدار کم می تواند دغدغه بزرگی را به خصوص برای افراد با ایمنی ضعیف و کودکان ایجاد کند.
سالها است که از مضرات پلاستیک ها در اکوسیستم آبی به ویژه تهدید آنها بر زندگی آبزیان نوشته می شود اما این اولین نوشته در مورد ورود آنها به بدن از طریق خوردنی های کشاورزی است.
مشکل دفع پسماند شهری یکی از مهم ترین چالش های مدیریت شهری است، چالشی که داده های جدید تحقیقاتی بر اهمیت ان تاکید مجدد دارند و تلاش های هم افزایانه مدیریت شهری، محققان و خود شهروندان را می طلبد.

ترجمه از رضا عالش‌زاده
انتهای پیام/

پژوهشیار