یادداشت/

پيام جاودانهٰ اربعين

1399/07/17 - 15:49 - کد خبر: 28577
بین الحرمین، کربلا

نصر: هيچ معصوم مصيبت ديده اى در روزگار، به اندازه اين دردانه دوستداشتنى ، غبار غم در نم چشمان ننشاند كه چله اش هم بهانه اى باشد براى گريستن.

مصيبت بزرگ امام ، اباعبدالله الحسين(ع) ، عالم ملك و ملكوت را براى هميشه به ماتم نشاند و هر كه شريك شب عشق و شهادت حسين(ع) شد ، تا رستاخيز عالم از ستمگران بيزار شد.
و ملت پايدار ما نيز مشق انقلاب خود را از روى حماسه امام حسين(ع) نوشت و در مكتب سرخ سر سلسله شهادت، شعور شورانگيز مبارزه با باطل را آموخت. آموختنى زيبا كه نشان آن در همه سرزمين ايران به چشم مى آيد؛ كوچه هايى پر از اسامىِ سرخ ، روزهايى سرشار از بزرگداشت هاى عشق و مرزهايى گسترده از سنگرهاى سيادت و سعادت. اينها همه به بركتِ خونى بود كه به "خونِ خدا" شهرت يافت و هيچگاه در خواب رخوتناك تاريخ خشك نشد. جريان سيال و ماندگار از بارش سرخى كه از مبدا عشق باريد و در شنهاى داغ و مصيبت بار كربلا فرو رفت تا انگيزه هاى عاشورايى ، چهارده قرن بعد در رگهاى محزون ملت مسلمان ايران تازه شود و آرمان شيعه براى هميشه كربلا شود.
امام حسين (ع) در تيره ترين روزگار تاريخ اسلام، حكومت معاويه و پسرش يزيد، براى اثبات اصالت نظر خود كه رعايت مصلحت اسلام و مسلمانان بود، تصميم قطعى بر امتناع از بيعت با ظلم گرفت و كشته شدن را ترجيح داد تا فضيلت هاى شرف را پاس بدارد.
امام (ع) در پاسخ بعضى كه از قيام او را منع مى كردند، مى فرمودند: "خدا مرا كشته مى خواهد" و همين اصرار بر وظيفه بود كه سبب شد ، تا با گذشت قرنها، اقبال مردم نسبت به خاندان رسالت روز به روز عميق تر و تازه تر شود.
شكل دادن به حماسه باشكوه و دلخراش عاشورا، فروغ دوباره اسلام و جلوگيرى از انحراف اساس رسالت پيامبر اكرم(ص) بود. مظلوميت اين حماسه بود كه پس از هزار چهار صد سال، هنوز حرم طربناكش، ميعادگاه هر شورشىِ خسته از ستم است. ادامه حماسه امام حسين(ع) -به روايتى - هنگامى است كه اسراى كربلا به سمت مدينه حركت داده مى شوند و در مسير خود ، در روز اربعين به سرزمين مصيبت مى رسند . رؤيت قبرهاى بى علامت و اندوه اسرا را تنها با جوهر اشك مى توان تسكين داد.
دنباله اين حماسه تا لحظه هايى كه باطل وجود دارد ، در لباس حق جلوه گر خواهد بود و به نقل از پيامبر اكرم(ص) كه فرمود : " براى شهادت حسين(ع) حرارت و گرمايى در دل مومنان است كه هرگز سرد و خاموش نخواهد شد."
و شيعه هميشه داغدار است و در فراق حسين(ع) آهِ خون مى كشد و گريه مى كند و بر سر و سينه مى زند تا يادش بماند ، كه آفرينش آدمى ، يعنى نبرد پاكى و ناپاكى و حمل امانتى سنگين كه كوهها از سنگيني اش متلاشى شدند.
حضور شورانگيز بيش از سه ميليون علاقمند به اباعبدالله الحسين(ع) نه تنها از شيعيان بلكه از تمام فِرَق مسلمانان و حتى غير مسلمانان در راهپيمائى اربعين اين فرمايش پيامبر اسلام را در تابلويى امروزين نشان مى دهد كه حماسهٰ مبارزهٰ حق با باطل و آموزهٰ امام حسين(ع) نه تنها حرارت و گرماى حود را از دست نداده است، بلكه روز به روز ، سال به سال و قرن به قرن بر حرارت آن افزوده مى شود.
در چند سال گذشته راهپيمايان اربعين و حضور هوشمندانه ميليون ها انسان در كربلا و بيعت با امام حسين(ع) و آرمانهايش نشان داد كه مرام حسينى تا ابد زنده است تا روزى كه فرزندش امام مهدى(عج) به خونخواهى امام حسين و همهٰ شهيدان قيام كند و ريشهٰ ظلم و ظالم را بخشكاند. در زمانه اى كه زمين پر از ظلم و ستم است، عدالت را جايگزين جور بگرداند و انسان فرصتى دوباره براى شكفتن و بروز استعدادهايش بيابد. امسال كه به دلايل معلوم امكان حضور عاشقان راه و نام اباعبدالله در سردمين شهادت امام حسين(ع) فراهم نيست، عزاى اربعينى اباعبدالله و شهيدان كربلا جلوه اى ديگر دارد. دلهاى عاشقان امام در بين الحرمين است و دستانشان به آسمان كه اين آخرين اربعينى باشد كه امكان راهپيمايى اربعينى براى دوستداران خاندان عترت و طهارت فراهم نيست. همچنين در ايام اربعين حسينى با دلهاى شكسته براى گشايش در امور جامعهٰ اسلامى و تعجيل در ظهور عدالت گستر موعود دعا مى كنيم .

دکتر على اصغر شعردوست
انتهای پیام/

پژوهشیار