گفتگوی نصر/

کاغذ باطله هایی که کاکتوس می شوند

1398/06/30 - 15:24 - کد خبر: 2854
کاکتوس، کاغذ باطله

نصر: بخت خوش برای هر کاغذ باطله ‌ای این است که به دست آدم بافرهنگ بیفتد؛ کسی که مسیر بازگشت دوباره کاغذ را به عرضه فرهنگ و ادب فراهم کند. غزاله افشار نیت کرده، این کار را بکند و به این منظور در ازای کاغذ باطله، کاکتوس می ‌دهد و کاغذها را به کارخانه ‌های کاغذسازی می ‌رساند.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، افزایش جمعیت و تغییر سبک زندگی موجب تولید روز افزون زباله در سال های اخیر شده است که در این میان زباله های کاغذ و مقوا بخش مهمی از این زباله ها را شامل می شوند. دفع غیر اصولی این زباله ها و سوزاندن آن ها تنها موجب از بین رفتن منابع طبیعی و و هدر رفت انرژی می شود اما با بازیافت اصولی این مواد میتوان بخش عمده ای از این زباله ها را برای تولید مواد جدید و باارزش به مصرف رساند.

بازیافت کاغذ باطله و کارتن های دورریختنی یکی از بخش های جذاب و سودآور در صنعت بازیافت است که علاوه بر تولید محصولات جدیدتر، کمک شایانی نیز به حفظ محیط زیست می کند و یکی از بهترین راه ها برای حفاظت از منابع بوده و اشتغال زیادی نیز ایجاد می کند. کاغذ ها روزانه بخش مهمی از زباله های تولیدی را شامل می شوند و از آنجایی که منبع اصلی تولید کاغذ از قطع درختان بدست می آید، بازیافت این مواد اهمیت زیادی در حفظ این سرمایه های حیاتی بشر خواهد داشت. انواع کاغذ و مقوا از زباله های جامد به حساب می آیند و حدودا ۱۰ درصد از کل زباله های تولید شده در کشور ما را شامل می شوند.

 

صنعت بازیافت مواد و زباله های کاغذی به دلیل ارزان بودن مواد اولیه اش سود خوبی نصیب سرمایه گذار خواهد کرد و از طرفی موجب کاهش مصرف انرژی شده و هزینه کمتری نیز برای شهرداری ها به دنبال خواهد داشت.

بعید است در کشوری با مساحتی بیشتر از یک و نیم میلیون کیلومتر مربع و جمعیتی بیشتر از 80 میلیون نفر، به اندازه نیاز چند کارخانه تولید خمیر، ضایعات مناسب برای کاغذسازی پیدا نشود؛ بنابراین احتمالا این کاغذهای باطله میان زباله‌ های تر دور ریخته می‌ شوند یا به هر دلیل، جمع ‌آوری نمی ‌شوند و به‌ دست تولیدکنندگان نمی ‌رسند. در این اوضاع یک بانوی خلاق تبریزی دست به کار شده و ایده جالبی را در شهراولین ها پیاده کرده است؛ ایده‌ ای که شاید در آینده قابلیت توسعه در کل کشور را داشته باشد و امکانی به دست بدهد که حتی یک ورق کاغذ باطله از بین نرود!

"غزاله افشار"، دختری 24 ساله، دانشجوری ارشد نرم افزار است. غزاله برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی همچنین کمک به حفظ محیط زیست اقدامی جالب و قابل پسند در راستای فرهنگ سازی انجام داده است. گفت و گوی نصر با این دختر خوش ذوق جوان را در ادامه می خوانید.

افشار با بیان اینکه این کار را با یک گلدانی که برای خودم ساخته بودم شروع کردم، اظهار کرد: ماه رمضان سال قبل، با یک گلدان خانگی و کاملا دست تنهایی در کارگاه پدرم شروع کردم و توانستم تا به امروز نزدیک 25 تن کاغذ را جمع آوری کرده و از هدر رفت این انرژی جلوگیری کنم.

وی افزود: سال ها به دنبال شغلی مناسب برای خود بودم، شغلی که هم درآمدمناسبی داشته باشد و هم مملو از عشق و انرژی باشد.  قبل ها مدتی در ارگان های دولتی مثل استانداری آذربایجان شرقی و مترو کار میگردم ولی موفق به عقد قرارداد نمی شدم و هیچ پولی بابت کاری که میکردم، نمی گرفتم.

وی تصریح کرد: بی تردید گروه های زیاد و بزرگی در این راستا فعالیت می کنند که با گرفتن کاغذ باطله، کاکتوس و کتاب هدیه می دهند ولی تفاوتی که کار من با بقیه دارد، در ساخت گلدان های سیمانی است که شبانه روز دست تنهایی همراه با کلی ذوق و علاقه می سازم و به دست مردم می رسانم و این کار من انگیزه مردم را برای جمع آوری کاغذها افزایش می دهد. مدتی با مدل های متفاوت گلدان های سیمانی درست می کردم ولی بعد ها به دلیل دست تنها بودنم مجبور شدم به یک مدل ادامه بدهم.

افشار ادامه داد: اولین بار در ازای دو کیلو کاغذی که یکی از آشنایان به من تحویل داد، کاکتوسی که گلدان آن را خودم ساخته بودم، هدیه دادم و فکر نمی کردم با چنین استقبال خوبی مواجه شود که بخواهم روزانه تعداد زیادی از ساخت این گلدان ها را ادامه بدهم.

وی با تاکید بر عدم نیاز به واردات زباله کاغذی تصریح کرد: متاسفانه کشور ما آخال یا کاغذ باطله کشورهای دیگر را وارد می ‌کند، این در حالی است که با وجود سود زیاد، برای تولید کاغذ و بابتش ارز می ‌پردازیم آن هم به نرخ دولتی! اگر خودمان بتوانیم با فرهنگ سازی درست کاغذ باطله ها را جمع آوری کرده و بازیافت کنیم، دیگرنیازی به کشورهای دیگر نخواهیم داشت چرا که کشور ما هم کاغذ سفید و هم کاغذ باطله وارد می کند و هم درختانمان را قطع می کند. اگر بخواهم کاغذ باطله وارد کنم سودش برای من خیلی بیشتر خواهد بود ولی من به دنبال یک کار فرهنگی همچنین فرهنگ سازی هستم.

وی ابراز کرد: همین حالا در بسیاری از خانه‌ ها، کاغذهای باطله، لابه‌لای پوست میوه و تفاله چای و باقی زباله‌ ها به سطل‌ های زباله ریخته می‌ شود؛ بی تردید طرح ‌های تشویقی جداسازی زباله ‌های خشک و تر و فرهنگسازی در این زمینه نتایجی داشته ولی نه به اندازه ‌ای که همه مردم بدون استثنا زباله‌ های تر و خشک را از هم جدا کنند، چه رسد به اینکه کاغذ را به عنوان یک زباله ارزشمند و فرهنگساز دور نریزند!

 

افشار به مزایای بازیافت کاغذ و مقوا از زباله های شهری اشاره کرد و گفت: بازیافت هر تن کاغذ باطله از قطع ۱۷ اصله درخت جنگلی جلوگیری می ‌کند. همچنین با خرید و فروش، توزیع و استفاده از کاغذ و مقوای بازیافتی باعث ایجاد اشتغال در قالب ایجاد کارگاه‌ های جمع ‌آوری می شود. منجر به حفظ سرمایه و منابع از طریق جلوگیری از واردات و ایجاد درآمد حاصل از فروش مواد بازیافتی می شود. در نهایت منجر به کاهش حجم زباله و بالطبع آن تاثیر روی سایر مراحل مدیریت مواد زائد جامد از جمله کاهش هزینه های جمع آوری، حمل و نقل ودفع زباله می شود.

 

این دختر خوش ذوق تبریزی ابراز کرد: کاکتوس را به دلیل نبود مکان از گلخانه ها خریداری می کنم ولی اگر بتوانم کاکتوس هارا خودم پرورش دهم، برایم با صرفه تر خواهد بود.

وی افزود: کارگاه ما در چاوان است و فعلا دست تنها هستم و وقت کمی برای جمع آوری کاغذ ها، تفکیک، تحویل به کارخانه ها همچنین خرید گل و ساختن گلدان دارم؛ برای گسترش این مجموعه نیاز به نیروی علاقه مندی دارم که درکارهای مثل ساخت گلدان یا تحویل کاغذ باطله و کاکتوس مرا یاری کند.

افشار اظهار داشت: به طور مستقیم با 3کارخانه خمیر و پوشال در ارتباط هستم. چراکه برخی سازمان ها و ارگان ها به دلیل تحویل اسناد و مدارک به من اعتماد کرده و من شخصا برای خمیر شدن آن ها مجبورم با کارخانجات کاغذ سازی به طور مستقیم در ارتباط باشم.

وی با بیان اینکه اولین و بهترین راه برای بازیافت کاغذ باطله، پوشال شدن است، خاطرنشان کرد: کاغذ های سالم پوشال می شوند.  چون پوشال بسیار بیشتر مورد استفاده عموم قرار می گیرد و  کاغذها بعد از پوشال شدن به خمیر تبدیل می شوند؛ این در حالی است که کاغذهای پاره شده و یا مچاله شده حتی به درد پوشال شدن نمی خورند و مستقیم خمیر می شوند و مجددا تبدیل به کاغذ می شوند.

این جوان محیط زیست دوست اذعان کرد: استقبال مردم در این راه بی نظیر بوده به طوریکه چنین انتظاری مثمری از مردم تبریزی نداشتم. استقبال مردم باعث شده موقع دریافت کاغذباطله ها به مردم اعتماد کرده و تا به امروز هیچ بسته ای را وزن نکنم.

وی به برنامه های آتی خود در ادامه این کار اشاره کرد و گفت: از برنامه های آتی من اضافه کردن لوازم التحریر به مجموعه کتابتوس است. در شرایط خاص کنونی کشور که برخی از افراد توان مالی برای تهیه لوازم التحریر فرزندان خود را ندارند، به همین جهت کسانی که کاغذ تحویل می دهند و در راستای آن لوازم التحریر دریافت می کنند، می توانند به خواسته خود تعدادی از آن ها یا تمام آن ها را برای نیازمندان ببخشند.

افشار افزود: تا به امروز نزدیک 15 نفر از نیازمندانی که در هیچ یک از موسسات مستمندان عضو نیستند و همچنان ناشناخته هستند، شناسایی کرده و تمام لوازم التحریر آن ها فراهم شده است.

وی در پایان تصریح کرد: شرکت را یک ماهه به اسم نفس گستر غزاله و با برند کتابتوس ثبت کردم. امیدوارم مسئولین استانی و کشوری از این اقدام حمایت کنند.

 

* گفت و گو از سحر مغفرت

انتهای پیام/

پژوهشیار